سهولت مسیر ترکمنستان برای صادرات گاز به چین
سهولت مسیر ترکمنستان برای صادرات گاز به چین
سفیر سابق ایران در چین گفت: هنوز اسلام‌آباد حاضر نیست گازی را که سال‌هاست خط لوله آن در ایران تا مرز این کشور احداث شده، دریافت کند، چه برسد به اینکه از این طریق گاز به چین ارسال شود.
سفیر سابق ایران در چین گفت: هنوز اسلام‌آباد حاضر نیست گازی را که سال‌هاست خط لوله آن در ایران تا مرز این کشور احداث شده، دریافت کند، چه برسد به اینکه از این طریق گاز به چین ارسال شود.
به گزارش نبض انرژی، محمدحسین ملائک، درباره امکان صادرات گاز ایران به چین از مسیر پاکستان اظهار داشت: صادرات گاز به چین با عبور از پاکستان فقط روی کاغذ میسر است اما واقعیت این است که هنوز اسلام‌آباد حاضر نیست گازی را که سال‌هاست خط لوله آن در ایران تا مرز این کشور احداث شده، دریافت کند، چه برسد به اینکه از این طریق گاز به چین ارسال شود.
وی افزود: ما در عمل با ارسال گاز به چین فاصله زیادی داریم در عمل امکان اینکه از پاکستان به چین  متصل شویم، نداریم، منطقی بود که گاز از طریق پاکستان به هند برود اما تاکنون تفاهمنامه اجرا نشده و پروژه کلا متوقف شده است.
سفیر سابق ایران در چین تصریح کرد: شاید به لحاظ مهندسی امکان عبور خط لوله تا چین میسر باشد اما از نظر اینکه اقتصادی و منطقی قابل بحث است، بهترین شرایط این بود که گاز ایران از پاکستان به هند برود که اجرایی نشد.
وی تاکید کرد: قبلا بحث انتقال گاز ایران از طریق ترکمنستان هم مطرح بود که در قالب مجموعه همکاری‌های منطقه‌ای صورت می‌گرفت، بنا بر این بود که ترکمن‌ها از یک نقطه گاز بدهند و ما از یک نقطه دیگر گاز این کشور را منتقل کنیم، این مسئله یک همکاری منطقه‌ای برای صادرات گاز بوده است.
ملائک یادآور شد: در هر حال بهترین مسیر برای صادرات گاز به بازار بزرگ چین از طریق ترکمنستان بوده یعنی ما گاز ارا به مشتریان ترکمن‌ها در خلیج فارس برسانیم و در مقابل آنها گاز ایران را به چین ارسال کنند، که بنا به دلایلی تاکنون تحقق پیدا نکرده است.
به گزارش نبض انرژی، طی روزهای اخیر و در پی انتشار برخی اخبار البته به طور غیررسمی از جزئیات قرارداد 25 ساله با چین، موضوعاتی در زمینه توافقات نفتی و گازی بین دو کشور در این قرارداد مطرح شده که از جمله آن تعهد ایران به تامین گاز برای پاکستان و چین با استفاده از کریدور اقتصادی چین و پاکستان است که به گفته کارشناسان این اقدام به لحاظ اقتصادی منطقی نیست، یک کارشناس حوزه گاز در این زمینه گفته: قسمت عمده مصرف گاز در شرق چین است و این در حالی است که در غرب این کشور که با پاکستان همسایه و به ایران نزدیک‌تر است، عملا نه صنعت و نه تراکم جمعیتی وجود دارد، بنابراین باید یک مسیر طولانی در چین طی شود تا گاز به منطقه پرمصرف مورد نظر این کشور برسد، که منطقی نیست.
منبع: ایلنا