۳۰ درصد افزایش تولید ایزوسیانات‌ها در ایران
۳۰ درصد افزایش تولید ایزوسیانات‌ها در ایران
مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون از راه‌اندازی طرح توسعه‌ای HYCO در سال ۱۴۰۰ و خودکفایی در تولید دو خوراک راهبردی مجتمع خبرداد و گفت: با افتتاح این طرح، بیش از ۳۰ درصد افزایش تولید ایزوسیانات‌ها در این شرکت محقق می‌شود.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون از راه‌اندازی طرح توسعه‌ای HYCO در سال ۱۴۰۰ و خودکفایی در تولید دو خوراک راهبردی مجتمع خبرداد و گفت: با افتتاح این طرح، بیش از ۳۰ درصد افزایش تولید ایزوسیانات‌ها در این شرکت محقق می‌شود.
به گزارش نبض انرژی، علیرضا صدیقی‌زاده در یک نشست خبری به‌صورت ویدیو کنفرانس از آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه‌ای HYCO در پتروشیمی کارون با حضور جعفر ربیعی، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس خبر داد.
وی با اشاره به اینکه هیدروژن و مونوکسیدکربن دو خوراک راهبردی پتروشیمی کارون هستند، ادامه داد: طرح توسعه‌ای HYCO با هدف تولید این دو خوراک به‌منظور اطمینان از پایداری تولید، فعالیت کارخانه‌های موجود با ۱۰۰ درصد ظرفیت اسمی و به حداقل رساندن تنگناهای تولید و افزایش بهره‌وری شرکت انجام می‌شود.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون، حجم سرمایه‌گذاری این پروژه را ۵۰ میلیون یورو عنوان و تصریح کرد: امیدواریم این پروژه طبق برنامه زمانبندی در زمستان ۱۴۰۰ راه‌اندازی شود که افزون بر افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی تولید ایزوسیانات‌ها در کشور، پایداری تولید همیشگی نیز برای این شرکت محقق می‌شود.
وی اظهار امیدواری کرد که پس از راه‌انداری طرح توسعه‌ای HYCO و افزایش تولید در پتروشیمی کارون، پیش‌بینی می‌شود که یک هزار تا ۱۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد در شرکت ایجاد شود.
صدیقی‌زاده به رفع تنگناهای تولید در پتروشیمی کارون اشاره کرد و گفت: این شرکت در سه ماه نخست سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه پارسال، بیش از ۹۰ درصد افزایش تولید داشته است.
وی پتروشیمی کارون را نخستین تولیدکننده ایزوسیانات‌ها در خاورمیانه و نماد جلوگیری از خام‌فروشی و خروج ارز از کشور دانست و افزود: MDI تولیدی این شرکت به‌طور کامل در کشور مصرف می‌شود اما در زمینه TDI صادرات نیز صورت می‌گیرد. MDI تولیدی پتروشیمی کارون در سال ۹۹ با کیفیت بالا تولید خواهد شد که قابلیت رقابت با تولیدات جهانی را خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون با اشاره به اینکه همه کاتالیست‌های مورد نیاز این مجتمع داخلی‌سازی شده است، اظهار کرد: این شرکت در سال ۹۶ حدود ۶۰ میلیون دلار واردات کاتالیست داشته که این رقم در سال ۹۸ به ۹ میلیون دلار رسیده است. براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته این رقم امسال به ۶ میلیون دلار خواهد رسید.
صدیقی‌زاده با بیان اینکه ورود پتروشیمی کارون به بورس نیازمند مقدمات و زیرساخت‌های لازم است، ادامه داد: پیش بینی می‌شود که این شرکت در فهرست سال ۱۴۰۰ شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس برای ورود به بورس باشد.
شرکت پتروشیمی کارون، نخستین تولیدکننده ایزوسیانات‌ها، مشتمل بر TDI و MDI و تکمیل‌کننده زنجیره ارزش پُلی‌یورتان‌ها در خاورمیانه و غرب آسیاست. این شرکت با استفاده از گازهای کلر، مونوکسیدکربن و هیدروژن و نیز خوراک تولوئن، بنزن، فُرمالین، آمونیاک، اسید نیتریک و اسید سولفوریک انواع محصولات پایه‌ای و اصلی پتروشیمی را با ارزش افزوده بالا و برخوردار از کیفیت ممتاز جهانی تولید و به بازارهای داخلی و جهانی عرضه می‌کند.
محصولات پتروشیمی کارون به طور کلی در صنعت پلی یورتان به‌کار می‌رود. از جمله مهمترین محصولات پایین‌دستی می‌توان به تولید انواع ابر، اسفنج و فوم با کاربری در تولید مبلمان، صندلی‌های اداری و خانگی و صندلی خودرو اشاره کرد. این محصولات در صنعت تولید انواع عایق‌های صوتی و حرارتی و برای تولید انواع ساندویچ پنل، دیوارهای پیش ساخته و یخچال‌های خانگی و صنعتی نیز به‌کار می‌رود. از دیگر کاربری‌های مهم محصولات پتروشیمی کارون می‌توان به صنعت کیف و کفش و به منظور تولید زیره کفش و چرم مصنوعی نیز اشاره کرد. در صنایع پزشکی و بهداشتی یکی از مهمترین کاربردها در تولید باندهای ارتوپدی است. همچنین در تولید انواع الاستومرها، چسب‌های صنعتی و چسب‌های لمینت نیز استفاده می‌شود.          
منبع:شانا