متلاطم‌تر شدن بازار سوخت دریایی در سه‌ ماه سوم 2020
متلاطم‌تر شدن بازار سوخت دریایی در سه‌ ماه سوم 2020
افزایش عرضه در سه‌ ماه سوم سال سبب متلاطم‌تر شدن بازار سوخت دریایی می‌شود.
افزایش عرضه در سه‌ ماه سوم سال سبب متلاطم‌تر شدن بازار سوخت دریایی می‌شود.
به گزارش نبض انرژی، تحلیلگران و منابع تجاری اعلام کردند انتظار می‌رود عرضه جهانی سوخت مورد استفاده کشتی‌ها و نیروگاه‌ها در سه ماه سوم افزایش یابد و بازار سوخت دریایی را زیر فشار قرار دهد، زیرا تقاضای حمل‌ونقل همچنان ضعیف است.
مؤسسه مشاوره انرژی اسپکتز اعلام کرد با توجه به افزایش تولید چین و برزیل، پیش‌بینی می‌شود مقدار تولید در سه‌ ماه سوم ۶۲۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.
این در حالی است که سطح ذخیره‌سازی در مراکز سوخت‌رسانی کلیدی دریایی اخیراً به‌طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و سبب کاهش قیمت سوخت ذخیره‌سازی‌شده و حاشیه سود پالایشگاه‌ها شده است و امیدها برای سالی سودآور برای فروشندگان سوخت‌های کم‌گوگرد را که مطابق مقررات جدید تعیین‌شده توسط سازمان بین‌المللی دریانوردی برای انتقال این سوخت‌ها فعالیت می‌کنند از بین برده است.
یک معامله‌گر نفت کوره که خواست نامش فاش نشود در این باره گفت: در ابتدای سال ۹ تا ۱۰ میلیون تن (ذخیره‌سازی نفت کوره) داشتیم که قرار بود تا آغاز سه‌ ماه دوم سال از مقدار آن کاسته شود، اما اکنون این ذخیره‌سازی به ۱۳ میلیون تن رسیده است و هر ماه بیشتر می‌شود.
براساس داده‌های مؤسسه رفینیتیو و منابع تجاری، عرضه بی‌سابقه سبب کاهش تخفیف ویژه بانکی سوخت با گوگرد بسیار کم (VLSFO) به کمترین حد شد و قیمت آن را به حدود ۴۵ دلار برای هر تن که پایین‌تر از قیمت شاخص بنزین بود، رساند و تقریباً ۸۰ درصد سود پالایشگاه‌های آسیایی را که در ابتدای سال به میزان بی‌سابقه‌ای افزایش یافته بود، کاهش داد و آن را به ۱۰  دلار و ۲۵ سنت برای هر بشکه رساند.
تحلیلگران انرژی اسپکتز اعلام کردند: بهبود مشخص تقاضا پیش از پاییز بعید به نظر می‌رسد.
آلن مورفی از مؤسسه مشاوره دریایی سی اینتلیجنس روز سه‌شنبه (۱۰ تیرماه) گفت: تعداد کشتی‌های کانتینری خالی افزایش یافته و برای مثال، ۱۳ مورد هفته منتهی به ۱۷ مه (۲۸ اردیبهشت‌ماه) به ۸۲ مورد در هفته منتهی ۲۸ ژوئن (هشتم تیرماه) رسیده است.
افزایش تعداد تردد کشتی‌ها بدون حمل بار که بندری را در طول مسیر خود رد کرده‌اند یا به کل سفر خود را لغو کرده‌اند احتمالاً تقاضای این سوخت‌های ذخیره‌شده را محدود می‌کند.
منبع: ایلنا