استفاده ناچیز آذربایجان غربی از انرژی‌های تجدیدپذیر
استفاده ناچیز آذربایجان غربی از انرژی‌های تجدیدپذیر
مطالعات کارشناسی از ظرفیت ۳۰۵ مگاواتی آذربایجان غربی در تولید برق از منابع تجدیدپذیر خبر می‌دهند. این درحالی است که تنها ۵۵۳ کیلووات مولد انرژی‌ تجدیدپذیر در این استان نصب شده است.
مطالعات کارشناسی از ظرفیت ۳۰۵ مگاواتی آذربایجان غربی در تولید برق از منابع تجدیدپذیر خبر می‌دهند. این درحالی است که تنها ۵۵۳ کیلووات مولد انرژی‌ تجدیدپذیر در این استان نصب شده است.
به گزارش نبض انرژی، چه باور کنیم چه نه، نهایتاً تا ۱۰سال آینده نفت به عنوان سوخت اول جهان مطرح بوده و پایان‌پذیر بودن ذخایر فسیلی در دنیا و رشد سریع فناوری تسریع کننده این روند خواهد بود؛ هر چند حجم فعلی ذخایر نفت و گاز به گونه‌ای است که پیش‌بینی می‌شود کشورهای دارنده ذخایر تا سال‌های متمادی آینده از نفت و گاز برخوردار باشند، اما این واقعیت که ذخایر نفت و گاز، بالاخره روزی به پایان می‌رسد، هشداری است برای مسئولان و متولیان انرژی کشورمان که به فکر منابع جدیدی در تولید انرژی کشور باشند.
متأسفانه غنی بودن برخی از کشورها همانند کشور ایران از لحاظ منابع انرژی، سبب آن شده است که الگوهای مصرف غیرمنطقی به وجود آیند که باعث به هدر رفتن این ثروت‌های خدادادی می‌شوند. بدیهی است که بهینه‌سازی مصرف انرژی با از میان برداشتن قسمت کوچکی از این اتلاف و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، می‌تواند کمک بزرگی به رشد و توسعه کشور باشد.
انتشار بیش‌ازپیش گازهای گلخانه‌ای نیز مزید بر علت شده است تا سازمان ملل و پیمان‌های اقلیمی بین‌المللی بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تاکید کرده که نیروگاه‌های سوخت‌های فسیلی در نوک پیکان انتقادات قرار دارد.
علاوه بر تعهدات بین‌المللی انتشار گازهای گلخانه‌ای، افزایش امنیت انرژی دلیل دیگر اهمیت و توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر است.
۶۰۰۰ مگاوات تولید برق از منابع تجدیدپذیر تعهد ایران برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای
کوروش شوری، دبیر انجمن انرژی‌های پذیر ایران در خصوص تعهدات ایران برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و ظرفیت تولید برق از منابع تجدیدپذیر بیان کرد: با توجه به تعهد کشورمان به کاهش آلایند ها به مقدار چهار درصد تا سال ۱۴۱۵ برای رسیدن به این میزان باید شش الی هشت هزار مگاوات نیروگاه از منبع انرژی‌های تجدیدپذیر احداث شود. با توجه به طرح سازمان ملل در خصوص ترسیب کربن در کشور وکاهش کربن این طرح می تواند از انتشار کربن و گاز های آلاینده جلوگیری کند.
وی افزود: استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در اغلب کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه گسترش یافته و تحقیقات وسیع و سرمایه‌گذاری‌های اصولی جهت استفاده از این نوع انرژی‌ها و تکنولوژی‌های آن در این کشورها صورت پذیرفته است. به عنوان مثال با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، کشورهای عضواتحادیه اروپا، کره جنوبی، هند، چین، ۱۴ کشور جنوب آفریقا و غیره برنامه‌های جامع و بلندمدتی را در جهت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر خود، تهیه کرده و در راستای آن فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داده‌اند.
شوری به توان بالای کشور در تولید برق از منابع تجدیدپذیر به ظرفیت تولید برق خورشیدی اشاره کرده و خاطرنشان کرد: طبق برآوردهای کارشناسی میزان دریافتی کشورمان از انرژی خورشید به طور متوسط در هر روز معادل ۱۸ مگاژول بر متر مربع است، اگر این میزان را ضرب در سطح کل کشور ضرب کنیم عددی خیلی بزرگی به دست می آید که اصلا قابل مقایسه با انرژی‌های مصرفی فسیلی مان نیست. جالب اینجاست که ما با استفاده از یک درصد از زمین هایمان و بازده ۱۰ درصد متوسط از انرژی خورشیدی ما نه تنها قادر به تامین انرژی کشورمان هستیم بلکه می‌توانیم این انرژی را هم به کشورهای دیگر صادر کنیم، نه اینکه نفت خود را صادر کنیم.
دبیر انجمن انرژی‌های پذیر ایران اعلام کرد: ظرفیت عملی نیروگاه‌های فتوولتائیک کشور ۴۰۰ هزار مگاوات برآورد می‌شود که ۵.۵ برابر میزان مصرف کشور در پیک بار(۷۰ هزار مگاوات) است.
مجموع ظرفیت مولدهای خورشیدی متصل به شبکه در آذربایجان غربی ۵۵۳ کیلووات است
اکبر حسن‌بکلو، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی پیرامون مولدهای خورشیدی متصل به شبکه در این استان به خبرنگار بازار گفت: تاکنون ۴۵ مشترک آذربایجان غربی قرارداد راه‌اندازی مولد خورشیدی منعقد کرده اند که مجموع ظرفیت مولدهای خورشیدی متصل به شبکه در آذربایجان غربی ۵۵۳ کیلووات بوده و از این بین ۴۲۰ کیلووات توسط مشترکین اداری راه‌اندازی شده است.
وی ادامه داد: تعداد پروانه های خورشیدی معتبر صادر شده در آذربایجان غربی، ۱۷ مورد و ظرفیت پروانه های خورشیدی معتبر به میزان ۱۰۲.۵ مگاوات است.
ظرفیت تولید برق از منابع تجدیدپذیر آذربایجان غربی بیش از ۳۰۵ مگاوات است
بهره‌برداری کم از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر درحالی است که آذربایجان غربی از لحاظ تولید برق از محل این منابع ظرفیت بسیار بیشتری دارد.
دفتر پتانسیل سنجی و ارزیابی منابع سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی ایران (ساتبا) پتانسیل استان آذربایجان غربی در تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر را بررسی کرده است و بر اساس این بررسی آذربایجان غربی دارای پتانسیلی برابر با ۳۰۵.۵۳۵ مگاوات برای تولید برق از محل انرژی‌های تجدیدپذیر است.
آذربایجان غربی از لحاظ ظرفیت تولید برق خورشیدی حداقل ۵۲۷.۹۵ مگاوات، از منبع انرژی بادی، دو هزار و ۲۵۹ مگاوات، از منبع زمین گرمایی ۲۰۰ مگاوات، از منبع زیست توده ۱۳ مگاوات و از منابع برق‌آبی ۵۵.۴ مگاوات ظرفیت تولید دارد.
آمارها نشان می دهد که از پنج منبع تجدیدپذیر برای تولید برق تنها یک منبع یعنی انرژی خورشیدی در آذربایجان غربی استفاده می‌شود. این در حالی است که در صورت مشارکت بخش خصوصی و همکاری بیشتر شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی و استانداری می‌توان ظرفیت‌های بلااستفاده استان در تولید برق را با بهره‌وری بیشتر مورد استفاده قرار داد. موضوعی که در صورت تحقق با توجه به همسایگی آذربایجان غربی با کشورهای مصرف کننده برق می‌تواند ضمن ارزآوری برای کشور، اقتصاد نحیف آذربایجان غربی را نیز دچار تحول کند.
منبع: بازار