برق خورشیدی امکانی برای توسعه کشاورزی و حفظ محیط زیست
برق خورشیدی امکانی برای توسعه کشاورزی و حفظ محیط زیست
استان فارس، از نعمت‌های فراوانی در زمینه‌های کشاورزی، معدنی، صنعتی، علمی، فرهنگی و میراثی ... برخوردار است اما به واسطه اقلیم متنوع و وجود اراضی مستعد و علیرغم کمبود محسوس منابع آبی، کشاورزی در آن رونق بیشتری دارد. طی سال‌های اخیر راهکارهایی برای افزایش بهره‌وری کشاورزی مطرح شده که ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی نیز یکی از همین موارد است.
استان فارس، از نعمت‌های فراوانی در زمینه‌های کشاورزی، معدنی، صنعتی، علمی، فرهنگی و میراثی … برخوردار است اما به واسطه اقلیم متنوع و وجود اراضی مستعد و علیرغم کمبود محسوس منابع آبی، کشاورزی در آن رونق بیشتری دارد. طی سال‌های اخیر راهکارهایی برای افزایش بهره‌وری کشاورزی مطرح شده که ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی نیز یکی از همین موارد است.
به گزارش نبض انرژی، امروز در استان فارس و با وجود قابلیت‌های معدنی، گردشگری، فرهنگی و صنعتی، در جدول آمار اشتغال، ابتدا خدمات و پس از آن کشاورزی قرار دارد و بخش صنعت، کم فروغ‌ترین است.
در سال‌های پس از پیروزی انقلاب و با گسترش فعالیت جهادسازندگی و با توجه به سیاست‌ها و برنامه‌های مد نظر مسئولان کشور، فارس به مرکز مهم تولید محصولات مختلف زراعی، خصوصا گندم به عنوان یک محصول استراتژیک، تبدیل شد و سال‌ها عنوان اول در حجم تولید این محصول را یدک می‌کشید.
این در حالی بود که برخی صاحب‌نظران با اتکاء به وضعیت منابع آبی و اقلیم غالب ایران و استان فارس به عنوان یک منطقه با میانگین بارش متوسط رو به پائین، با توسعه اراضی کشاورزی برای کاشت محصولات پُرآب‌‎بر مخالفت داشتند و نظرات این دسته از متخصصان بعد از حاکمیت دوران خشکسالی، به اجبار عملیاتی شد.
توسعه بخش کشاورزی امروز در استان فارس، گرایش بیشتری به سمت علمی شدن فعالیت‌ها پیدا کرده و با توجه به سیاست‌های کلان کشور و بومی‌سازی این سیاست‌ها، تلاش برای اول بودن در تولید برخی محصولات، جای خود را به افزایش بهره‌وری داده است.
بسیاری از صاحبنظران حوزه آب، اعتقاد دارند که یکی از دلایل مهم کمبود آب خصوصا در منابع آب زیرزمینی که منجر به افزایش عمق چاه‌ها شد، استفاده غیرعلمی کشاورزان و بهره‌برداران این حوزه از منابعی بوده است که شکل‌گیری آنها هزاران سال زمان بُرده و بازگشت این منابع نیز فرصتی طولانی می‌طلبد.
بخش کشاورزی که به اعتقاد برخی مسئولان و کارشناسان بیش از ۹۰ درصد منابع آب در فارس را مصرف می‌کند، یکی از مصرف کنندگان عمده انرژی نیز بوده است؛ چه در زمانیکه چاه‌ها با استفاده از پمپ‌های گازوئیلی فعال بود، چه پس از آن که پای الکتریسته به زمین‌های کشاورزی و مراکز دامداری و مرغداری‌ها و حوضچه‌های پرورش ماهی و … باز شد.
به گزارش نبض انرژی، مصرف برق در بخش کشاورزی آنقدر تاثیرگذار است که در ایام تابستان و زمانیکه حجم مصرف انرژی برق تا حد سر به سر شدن با توان تولید و تامین این انرژی پایه‌ای، می‌رسد، یکی از راهکارهای مهم برای مدیریت مصرف، خاموش کردن پمپ‌های برقی در بخش کشاورزی است.
با توجه به اینکه قریب به ۵۰ درصد از مشترکان صنعت برق در فارس را کشاورزان تشکیل می‌دهند، یکی از برنامه‌ها در بحث مدیریت مصرف خصوصا در ایام گرم سال را، کاهش مصرف در بخش کشاورزی است؛ موضوعی که منجر به اعمال محدودیت‌هایی برای مشترکان این بخش در یک دوره زمانی نسبتا طولانی از سال شد.
بیش از یک دهه قبل و در مسیر اجرایی کردن این برنامه، موضوع مشارکت مشترکان بخش کشاورزی با صنعت برق و پیش‌بینی پاداش‌های قابل توجه، عملیاتی شد؛ موضوعی که علیرغم اینکه قیمت برق ارزان کشاورزی را تا حد صفر کم می‌کرد اما برای مدتی اقبال مشترکان این بخش نسبت به آن کاهش یافت.
مدیران صنعت برق در این بین به دنبال یافتن راهکارهایی جدید، به ساخت نیروگاه‌های خورشیدی با هدف تامین برق بخش کشاورزی، رسیده‌اند؛ راهکاری که هنوز هم منوط به اما و اگرهایی است.
معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان فارس در این خصوص گفت: اگر نیروگاه خورشیدی مناسبی در استان ایجاد شود، به دلیل افزایش ظرفیت تولید، تامین برق مشترکان بخش‌هایی نظیر کشاورزی، بدون محدودیت انجام خواهد شد.
حمیدرضا جلایر یکی از بزرگترین چالش‌های صنعت برق را تامین برق مطمئن و پایدار در فصول گرم سال برای مشترکان خصوصا در بخش کشاورزی دانست و گفت: نیمی از برق مصرفی در فارس مربوط به کشاورزی است.
او با اشاره به اینکه از سال ۸۹ موضوع تفاهم با کشاورزان برای کاهش ۴ ساعته مصرف برق در ازای رایگان شدن هزینه این انرژی برای ۲۰ ساعت باقیمانده از شبانه‌روز، گفت: این راهکار، ناراضیان و مخالفانی را دارد.
معاون توزیع برق فارس اضافه کرد: برای اینکه مدیریت مصرف برق در تابستان را منوط به همکاری بخش کشاورزی ندانیم و کشاورزان هم امکان استفاده از برق در ساعات پیک بار را هم داشته باشند، موضوع احداث نیروگاه خورشیدی در کنار مزارع مطرح شده است.
او گفت: اگر مشترکی از بخش کشاورزی، نیروگاه خورشیدی برق تا حد ظرفیت انشعاب قراردادی و تا سقف ۱۰۰ کیلووات، ایجاد کند، علاوه بر اینکه می‌تواند ۲۴ ساعته از انرژی برق شبکه سراسری استفاده کند، وزارت نیرو طی قراردادی برق تولید شده را براساس نرخ‌های بازار برق، به شکل تضمینی خریداری خواهد کرد.
جلایر با بیان اینکه نرخ تعیین شده برای برق تولیدی از نیروگاه‌های خورشیدی، با نرخ مصوب و اعمال نرخ تعدیل سالیانه ناشی از نوسانات ارز، که بیش از ۳۰ برابر نرخ تعرفه های برق تولید کشاورزی درساعات اوج مصرف است، خریداری می‌شود، گفت: کمک به حفظ محیط زیست، کمک به افزایش ظرفیت تولید انرژی برق، ایجاد بستر اشتغال و درآمدزایی برای کشاورزان و … از مزایای مهم احداث نیروگاه‌های خورشیدی است.
معاون شرکت توزیع نیروی برق استان فارس از علاقه‌مندان دعوت کرد که برای اطلاع دقیق‌تر و ثبت‌نام به درگاه الکترونیکی  www.farsedc.ir مراجعه کنند.
به گزارش نبض انرژی، ایجاد و توسعه سامانه‌های برق خورشیدی، طی سال‌های اخیر نظر مساعد بسیاری از فعالان حوزه‌های مختلف از صنعتی، معدنی، کشاورزی و حتی تجاری و خانگی را به خود جلب کرده است.
برابر آمارها، فارس از استان‌های پیشرو در نصب و راه‌اندازی سامانه (نیروگاه) خورشیدی توسط مشترکان بخش کشاورزی محسوب می‌شود و شماری از بهره‌برداران مزارع، دامداری‌ و دامپروری‌ها، باغ‌ها و مراکز پرورش ماهی، با ایجاد چنین سامانه‌ای، گام‌های اساسی در کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره‌وری، کمک به تولید انرژی برق و پایداری شبکه، توسعه اشتغال و مهمتر از همه، کمک به حفظ محیط زیست، برداشته‌اند.
برابر آمارها اکنون شهرستان‌های بوانات با ۴۱ سامانه، جهرم با ۳۳ سامانه و داراب با ۳۲ سامانه خورشیدی پیشتازان در این عرصه به شمار می‌روند و امیدواری‌ها برای توسعه این نیروگاه‌ها بسیار پررنگ شده است.
با توجه به احداث کارخانه تولید پنل‌های خورشیدی و همراهی دستگاه‌های مسئول، زیرساخت مطلوبی برای سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی و احداث نیروگاه‌های خورشیدی در فارس وجود دارد؛ اگرچه بسیاری از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند، همچنان معتقد هستند که مسیر دست‌اندازهای متعددی دارد.
اوایل مردادماه سال 96 به همت سرمایه‌گذار بخش خصوصی و همراهی یکی از بانکهای عامل و حمایت شرکت برق منطقه‌ای فارس، کارخانه تولید پنل‌های خورشیدی در زمینی به مساحت دوازده هزار و پانصد هزار مترمربع با ظرفیت تولید سالیانه ۱۳۰ مگاوات که تا میزان ۲۵۰ مگاوات نیز قابل افزایش است، راه‌اندازی شد.
علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در این بخش (نیروگاه‌های خورشیدی) اعتقاد دارند که برای تسریع در روند کار، ضمن اندیشیده شدن راهکارهای تامین منابع اولیه سرمایه‌گذاری، باید مسیر سرمایه‌گذاری که از دوایر مختلف دولتی عبور می‌کند را به خوبی تسطیح کرد تا افراد دلزده و ناامید نشوند. 
منبع: ایسنا