پایتختی با سرانه آب تجدیدپذیر پایین و سرانه مصرف بالا
پایتختی با سرانه آب تجدیدپذیر پایین و سرانه مصرف بالا
معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: تهران شهری با سرانه آب تجدیدپذیر پایین و سرانه مصرف بالاست.
معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: تهران شهری با سرانه آب تجدیدپذیر پایین و سرانه مصرف بالاست.
به گزارش نبض انرژی، محمدرضا کرمی‌نژاد گفت: به‌طور متوسط سرانه آب تهران از میانگین کشوری پایین‌تر است، میزان حجم آب تجدید شونده در استان تهران به ازای هر نفر ۳۵۰ مترمکعب آب در سال است، درحالی‌که متوسط کشوری ۱۷۰۰ مترمکعب در سال است.
او ادامه داد: چنان‌چه میزان حجم آب تجدیدشونده کشوری بالای ۱۷۰۰ باشد آن کشور از لحاظ منابع آبی مشکلی ندارد، اما اگر این رقم بین ۱۰۰۰ تا ۱۷۰۰ مترمکعب باشد در مرحله تنش آبی است.
او افزود: اگر میزان حجم آب تجدیدشونده کشوری زیر ۱۰۰۰ مترمکعب باشد در مرحله بحران آبی و چنان‌چه زیر ۵۰۰ مترمکعب آب در مرحله بحران مطلق آبی است.
معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: هم اکنون استان تهران در مرحله بحران مطلق آبی است.
او گفت: از ابتدای سال تاکنون ۳۲۱ میلیون مترمکعب آب در شهر تهران مصرف شده که در مقایسه با سال گذشته ۱۱ درصد افزایش داشته است و با توجه به منابع محدود آبی، این روند مصرف برای استان تهران نگران‌کننده است.
کرمی‌نژاد افزود: الگوی مصرف آب شرب در استان تهران ۱۴ مترمکعب برای هر خانوار در ماه است و چنان‌چه هر خانوار بیش‌تر از این رقم مصرف کند، پرمصرف محسوب می‌شود.
او با اشاره به این‌که ۴۰ درصد مشترکان در تهران مصرفی بالاتر از الگوی مصرف دارند افزود: امسال مشترکان پرمصرف در شهر تهران تنها در دو ماه ابتدای سال ۱۲,۵ درصد افزایش یافتند.
کرمی‌نژاد گفت: علی‌رغم این‌که شرکت آب و فاضلاب استان تهران توان تصفیه چهار میلیون مترمکعب آب در شبانه‌روز را دارد؛ اما این شبکه با محدودیت‌هایی مواجه است و اگر میزان مصرف مردم از توان شبکه فراتر رود ممکن است با مشکل مواجه شویم.
معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان تهران با تاکید بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب شرب گفت: منظور از صرفه‌جویی، کاهش آن در بخش شرب و بهداشتی نیست، اما با کمی دقت در نحوه مصرف و آب و پرهیز از مصارف غیرضروری مانند پرکردن استخرها، شست‌و‌شوی حیاط و پارکینگ‌ها، آبیاری در ساعات میانی روز و … می‌توان مصرف آب را مدیریت کرد.
منبع: شرکت آب و فاضلاب استان تهران