کافی نبودن مخازن سدها باعث رها شدن ۴۰ میلیارد مترمکعب آب شیرین شد
کافی نبودن مخازن سدها باعث رها شدن ۴۰ میلیارد مترمکعب آب شیرین شد
معاون وزیر نیرو گفت: در سال آبی گذشته به علت کافی نبودن مخازن سدهای کشور، ۴۰ میلیارد مترمکعب آب شیرین رها شد که البته بخشی به تالاب‌ها ریخت اما بیشتر این حجم عظیم آب شیرین از دست رفت.
معاون وزیر نیرو گفت: در سال آبی گذشته به علت کافی نبودن مخازن سدهای کشور، ۴۰ میلیارد مترمکعب آب شیرین رها شد که البته بخشی به تالاب‌ها ریخت اما بیشتر این حجم عظیم آب شیرین از دست رفت.
به گزارش نبض انرژی، قاسم تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در نشستی خبری اظهار داشت: نامتوازن بودن پراکنش بارندگی، نامتوان بودن استقرار جمعیت و تغییر اقلیم سه مانع اصلی در برابر مدیریت منابع آب است.
وی افزود: در دوره‌های خشکسالی، بخشی از ظرفیت مخازن سدها خالی می‌ماند و بعضی‌ها می گفتند چرا سدها ساخته شده اند در حالی که با بازگشت دوره های ترسالی و پربارش دیدیم که هنوز مخازن سدهای کشور کافی نیست.
معاون وزیر نیرو با بیان اینکه “هنوز در داشتن سدها و ظرفیت ذخیره سازی آب با کمبود مواجه‌ایم”، تصریح کرد: در سال آبی گذشته به علت کافی نبودن مخازن سدهای کشور، 40 میلیارد مترمکعب آب شیرین رها شد که البته بخشی به تالاب‌ها ریخت اما بیشتر این حجم عظیم آب شیرین از دست رفت.
وی ادامه داد: اگر سد تن‌معشوره در لرستان، سد بختیاری در بالادست خوزستان و سد نرماب در گلستان ساخته شده بود، می توانستیم از این مواهب الهی بهره‌مند شویم و جلوی از دست رفتن میلیون‌ها مترمکعب آب شیرین را بگیریم.
تقی‌زاده خامسی با بیان اینکه “فرهنگ استفاده از پساب در کشور جا نیفتاده”، گفت: برای جایگزینی پساب با آب، مقاومت‌هایی وجود دارد اما امیدواریم هماهنگی های لازم در این زمینه صورت بگیرد تابتوانیم حداقل برای استفاده در صنعت، پساب را جایگزین آب کنیم.
معاون وزیر نیرو شیرین‌سازی آب دریا و انتقال آن به دوردست را غیراقتصادی دانست و گفت: شیرین‌سازی آب دریا بهترین رویکرد برای تأمین آب مناطق ساحلی است و باید به گونه ای عمل کنیم که تا 100 کیلومتری دریاها، به جای انتقال آب بین حوضه‌ای و درون حوضه‌ای، بتوانیم از شیرین‌سازی آب دریا استفاده کنیم.
وی افزود: پیش‌بینی شده جمعیت ایران تا سال 1420 به 100 میلیون نفر برسد، با توجه به اینکه منابع آبی ما افزایش نمی‌یابد، راهی جز افزایش بهره‌وری و اصلاح الگوی مصرف در تمامی بخش‌ها نداریم.
تقی‌زاده خامسی با انتقاد از بهره‌وری پایین آب در بخش کشاورزی اذعان داشت: در شرایطی قرار نداریم که آب را به صورت رایگان در قالب آب مجازی در محصولات کشاورزی صادر کنیم.
معاون وزیر نیرو با بیان اینکه “هم‌اکنون با وجود ذخایر 40 میلیارد مترمکعبی آب در سدهای کشور، 80 درصد ظرفیت سدها پُر است”، گفت: امسال با تکیه بر ظرفیت خوب ذخایر آب در سدهای کشور می‌توانیم آب کشاورزی را 20 درصد بیشتر از سال گذشته تأمین کنیم.
وی افزود: همچنین امسال ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی 15 درصد نسبت به سال گذشته افزایش می‌یابد.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تعداد سدهای بزرگ کشور را 188 سد با مجموع ظرفیت 52 میلیارد مترمکعب اعلام کرد و گفت: 119 سد در دست ساخت و 100 سد در دست مطالعه داریم.
تقی‌زاده خامسی در پاسخ به سوالی در خصوص تعداد شهرهای دارای تنش آبی در تابستان سال جاری گفت: بیش از 170 شهر در تابستان جاری دارای تنش‌ آبی هستند، البته از این تعداد، 50 شهر بسیار پرتنش هستند.
وی افزود: مطالعات گردشگری آب را در 50 سد کشور آغاز کرده‌ایم  و ظرف 2 ماه‌اینده فراخوانی را برای سرمایه گذاری در 30 سد کشور اعلام می کنیم و در صورتی که شرایط کرونایی اجازه بدهد، با برگزاری نمایشگاهی، ظرفیت های سرمایه گذاری در سدها برای بحث گردشگری آبی را به معرض دید می گذاریم.
معاون وزیر نیرو در خصوص تغییر ساختار آب کشور گفت: معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، با حفظ سمت، به عنوان مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب کشور منصوب خواهد شد و این مصوبه در راستای همگرایی بیشتر نسبت به ساختار موجود است.
تقی زاده خامسی با بیان اینکه “در خردادماه آبرسانی به 37 روستا از مجموعه 85 روستای بخش غیزانیه خوزستان انجام شده است”، گفت: به علت فرسوده شدن و پرت زیاد آب در خط در دست بهره برداری آبرسانی به غیزانیه، وزارت نیرو در برنامه داشت که خط جدید 25 کیلومتری در این بخش احداث کند که ظاهرا چند نوبت در چند تاریخ قول اجرای این خط را داده بودند که به علت عدم تأمین اعتبار، این تاریخ‌ها به تعویض افتاد و همین مسئله موجب نارضایتی مردم شده بود.
وی افزود: بعد از اعتراض مردم، مقرر شد در 3 فاز یک ماهه، آبرسانی با خط جدید محقق شود و تا نیمه شهریور ماه، آبرسانی به 85 روستای این بخش تکمیل خواهد شد.
منبع: تسنیم