کافی نبودن تعداد سدهای فعال کشور
کافی نبودن تعداد سدهای فعال کشور
معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: فرهنگ استفاده از پساب‌ هنوز در کشور نهادینه نشده است با این وجود برخی صنایع به خوبی از همین منبع استفاده می کنند. باید استفاده از این منبع حداقل برای صنایع کشور نهادینه شود.
معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: فرهنگ استفاده از پساب‌ هنوز در کشور نهادینه نشده است با این وجود برخی صنایع به خوبی از همین منبع استفاده می کنند. باید استفاده از این منبع حداقل برای صنایع کشور نهادینه شود.
به گزارش نبض انرژی، قاسم تقی زاده خامسی در نشست خبری آبفا که به صورت زنده پخش شد، اظهار کرد: ۴۵ درصد از جمعیت کشور در مکان‌هایی زندگی می‌کنند که یا دسترسی کامل به آب ندارند و یا دسترسی آن‌ها به آب محدود است بنابراین مجبوریم آب مورد نیاز این افراد را از انتقال درون حوزه‌ای و یا از حوزه‌های دیگر تأمین کنیم.
وی افزود: از سوی دیگر به تدریج در حال تغییر اقلیم هستیم. در سال آبی جاری، استان‌های کم آب بارندگی بیشتری نسبت به استان‌های پر آب داشته‌اند؛ استان هرمزگان نمونه‌ای از این نوع تغییر است.
معاون آب و آبفای وزیر نیرو با بیان اینکه موارد فوق از جمله چالش‌های مدیریت منابع آبی است، گفت: به جز چالش‌هایی که در مدیریت آب وجود دارد، منابع آبی نیز محدود است. یکی از منابع آبی در دسترس ذخیره سدهای کشور است که در دوره‌های خشکسالی آب کمتری داشته و در دوره‌های پر آبی ورودی آب سدها افزایش پیدا می‌کند. برای مثال در سال پر آب گذشته ورودی برخی سدها به اندازه‌ای زیاد بود که ناچار به رهاسازی ۴۰ میلیون متر مکعب آب سدها شدیم.
تقی زاده خامسی اضافه کرد: اگرچه بخشی از این منابع آبی رها شده به تالاب‌ها رفت اما نشان داد که تعداد سدهای فعال کشور هنوز به اندازه کافی نیست.
لزومی ندارد در ۱۷ استان کشور برنج کاری شود
وی با اشاره به پساب به عنوان دومین منبع آبی موجود گفت: فرهنگ استفاده از پساب‌ها هنوز در کشور نهادینه نشده است با این وجود برخی صنایع به خوبی از همین منبع استفاده می‌کنند. باید استفاده از این منبع حداقل برای صنایع کشور نهادینه شود.
معاون آب و آبفای وزیر نیرو اظهار کرد: سومین منبع در دسترس برای تأمین آب مورد نیاز کشور، دریا است. در شرایط فعلی استفاده از این منبع برای شهرها و روستاهای ساحلی تا فاصله ۱۰۰ کیلومتری ضروری است با این حال تأمین آب مورد نیاز مناطق دوردست منطق اقتصادی نداشته و گران تمام می‌شود.
تقی زاده خامسی با اشاره به اینکه سواحل مناسبی برای استفاده از آب دریا وجود دارد، تصریح کرد: سواحل دریای عمان برای مستقر شدن صنایع نقاط مناسبی دارد که می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
وی اظهار کرد: در حال حاضر ۹۰ درصد از آب مصرفی کشور در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد بنابراین لازم است این مصرف به سمت بهره‌وری پیش برود. در شرایطی که گاه میزان ذخایر آبی سدها به کمتر از ۱۵۰ میلی لیتر می‌رسد لزومی ندارد در ۱۷ استان کشور، برنج کاری انجام شود.
منبع: ایمنا