قیمت نفت عربستان در بازار آسیا افزایش یافت
قیمت نفت عربستان در بازار آسیا افزایش یافت
عربستان سعودی قیمت تمام درجات نفت خود را برای فروش در آسیا بین ۵.۶۰ و ۷.۳۰ دلار در هر بشکه افزایش داد.
عربستان سعودی قیمت تمام درجات نفت خود را برای فروش در آسیا بین ۵.۶۰ و ۷.۳۰ دلار در هر بشکه افزایش داد.
 به گزارش نبض انرژی، عربستان سعودی پس از تمدید قرارداد کاهش تولید اوپک پلاس، بیشترین افزایش قیمت را برای صادرات نفت خام طی دو دهه گذشته اعمال کرد تا بر استراتژی خود در تقویت بازار نفت پافشاری کرده باشد.
 این افزایش شدید قیمت بر صادرات عربستان به آسیا در ماه جولای تاثیر میگذارد. به علاوه، این افزایش قیمت تقریباً تمام تخفیفهایی را که عربستان طی جنگ قیمت خود با روسیه داده بود، جبران می کند.
 کاهش تولید نفت خام به بهبود شرایط بازار نفت که از همه‌گیری ویروس کرونا ضربه خورده بود کمک می کند. کاهش تولید بی‌سابقه به رهبری عربستان و روسیه قیمت نفت را در ماه مه افزایش داد و ائتلاف اوپک پلاس در روز شنبه تصمیم گرفت این کاهش تولید را تا پایان جولای ادامه دهد. نفت خام برنت که 36 درصد در سال جاری میلادی کاهش قیمت داشت، بخشی از این افت قیمت را جبران کرده و روز جمعه بیش از 40 دلار در هر بشکه معامله شد.
 ولی سود پالایشگاه های نفت که از تبدیل نفت خام به سوخت به دست می‌آید، نتوانسته همگام با بهبود شرایط بازار پیش برود و افزایش شدید قیمت نفت توسط عربستان احتمالا شرایط آنها را سخت تر می کند. نمایندگانی از پالایشگاه‌ها از اروپا و آسیا ابراز نگرانی کرده و اعلام کرده اند که این قیمت گذاری حاشیه سوددهی آنها را پایین می آورد.
 عربستان سعودی در ماه مارس یک جنگ قیمت به راه انداخت و قیمت رسمی فروش نفت خود را به پایین ترین حد طی سه دهه گذشته رساند و 10 میلیون بشکه نفت را طی یک روز از بازار خارج کرد. قیمت پایین نفت باعث شد تولید کنندگان آمریکا چاه های نفت خود را ببندند و تولید نفت این کشور 2 میلیون بشکه در روز کاهش یابد.
 ائتلاف اوپک پلاس در روز شنبه تصمیم گرفت قرارداد کاهش تولید را تا پایان جولای ادامه دهد. شرکت آرامکو که معمولاً در پنجم هر ماه میلادی قیمت نفت را اعلام می‌کند، این ماه قیمت‌گذاری خود را تا مشخص شدن تصمیم ائتلاف اوپک پلاس به تعویق انداخت.
 عربستان سعودی نفت خام خود را با قیمتی متفاوت با شاخص های نفتی به فروش می‌رساند و هر ماه افزایش یا کاهش قیمت این نفت را نسبت به شاخص های جهانی اعلام میکند.
 عربستان سعودی قیمت تمام درجات نفت خود را برای فروش در آسیا بین 5.60 و 7.30 دلار در هر بشکه افزایش داده است. این در حالی است که تاجران و پالایشگاهها انتظار یک افزایش 4 دلاری را داشتند.
 خریداران نفت عربستان در آمریکا، منطقه مدیترانه و شمال غرب اروپا هم باید پول بیشتری برای نفت بپردازند.
منبع: نفت ما