آبگیری سد کانی سیب در مهرماه
آبگیری سد کانی سیب در مهرماه
معاون آب و آبفای وزیر نیرو در صفحه اجتماعی خود نوشت: سد کانی سیب، مهرماه امسال آبگیری خواهد شد.
معاون آب و آبفای وزیر نیرو در صفحه اجتماعی خود نوشت: سد کانی سیب، مهرماه امسال آبگیری خواهد شد.
به گزارش نبض انرژی، «قاسم تقی زاده خامسی» روز جمعه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: روز گذشته با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی به ارومیه سفر کردم، از داخل هواپیما دریاچه ارومیه پیدا بود.
وی افزود: وضعیت دریاچه در این دولت مناسب شده و حدود ۶ میلیارد متر مکعب از سدها و رودخانه‌ها برای احیای آن در این سال‌ها رها سازی شده است. نسبت به سال ۷۴ نیمی از آن پر شده است و با پایان چند طرح مهم و تاثیر گذار تا پایان این دولت حال آن بهتر هم خواهد شد.
معاون وزیر نیرو افزود: سهم دریاچه ارومیه از سدچپر آباد ۴۴ میلیون متر مکعب در سال است.
وی نوشت: امسال از سدهای استان آذربایجان غربی تاکنون یک هزارو ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب برای احیای دریاچه رها سازی شده است که دو برابر تعهد پایه است.
سد اشنویه (چپرآباد) با ظرفیت ۴۶ میلیون متر مکعب از نوع خاکی با هسته رسی است که با ۲۴۴ میلیارد تومان اعتبار دولتی با اشتغالزایی برای ۸۰۰ نفر به طور مستقیم و دو هزار نفر دیگر به طور غیرمستقیم احداث شده است. سد اشنویه برای مصارف شرب، کشاورزی و زیست محیطی با هدف تامین آب کشاورزان پایاب رودخانه «کانی‌رش» به میزان ۱۰۵۳ هکتار اجرا شده است.
این سد امکان تامین آب شرب شهرهای اشنویه، نالوس، نقده و محمدیار به میزان ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب را خواهد داشت و آب مورد نیاز اراضی کشاورزی منطقه به میزان یک هزار و یکصد هکتار را نیز تامین می‌کند.
با بهره‌برداری از سد اشنویه میزان برداشت از رودخانه «گدار» کاهش یافته و امکان تامین ۲۳۷ میلیون متر مکعب آب از طریق این رودخانه به دریاچه ارومیه نیز فراهم می‌شود. سد اشنویه در ۱۰ کیلومتری شهرستان اشنویه احداث شده که طول و عرض تاج آن به ترتیب ۴۸۸ و ۱۰ متر است.
منبع: ایرنا