افتتاح سد سیاهو در استان خراسان جنوبی
افتتاح سد سیاهو در استان خراسان جنوبی
سد مخزنی سیاهو سربیشه در پنجمین هفته از پویش هر هفته_الف_ب_ایران روز شنبه با حضور وزیر نیرو در استان خراسان جنوبی افتتاح شد.
سد مخزنی سیاهو سربیشه در پنجمین هفته از پویش هر هفته_الف_ب_ایران روز شنبه با حضور وزیر نیرو در استان خراسان جنوبی افتتاح شد.
به گزارش نبض انرژی، سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در حاشیه این آیین که استاندار و جمعی از مسوولان استانی نیز حضور داشتند، گفت: ظرفیت سد سیاهو ۱۷ میلیون متر مکعب است که برای ساخت آن ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
حسین امامی افزود: این سد در شهرستان مرزی سربیشه به منظور مهار، کنترل و ذخیره‌سازی سیلاب‌های فصلی و همچنین توسعه دامپروری منطقه و ایجاد اشتغال پایدار اجرا شده است.
وی ادامه داد: همچنین تامین آب شرب و کشاورزی و آبرسانی به منطقه از دیگر اهداف اجرای سد مخزنی سیاهو سربیشه در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی اظهار داشت: عملیات اجرایی سد سیاهو سربیشه از سال ۱۳۸۴ آغاز شد و در سال‌های اخیر به مرحله آبگیری رسید و بخشی از سیلاب‌های فصلی نیز تاکنون در این سد مهار شده است.
پویش هر هفته الف- ب- ایران در سال ۹۹ پیش از این در استان‌های تهران، ایلام، مرکزی و سیستان و بلوچستان برگزار شد و در پنجمین پویش امروز طرح‌های صنعت آب و برق خراسان جنوبی افتتاح می‌شود.
این پویش از نیمه دوم سال گذشته با هدف ایجاد فرصت برای تبیین خدمات گسترده و زیرساختی صنعت آب و برق و استمرار و آبادانی کشور آغاز شد و امسال هم ادامه دارد.
رضا اردکانیان وزیر نیرو در سفر یک روزه وی به این استان سد سیاهو، آبرسانی به شهر درمیان و روستاهای منطقه و طرح‌های آبرسانی به ۱۵ روستای استان افتتاح می‌شود و عملیات اجرایی نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی منطقه سربیشه آغاز خواهد شد.
جمع سرمایه‌گذاری طرح‌های پنجمین هفته از پویش هر هفته_الف_ب_ایران در خراسان جنوبی هزار و ۲۲۶ میلیارد تومان اعلام شده است.
سد مخزنی سیاهو به عنوان هشتمین سد خراسان جنوبی در فاصله ۱۳۰ کیلومتری بیرجند و ۶۷ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سربیشه بر رودخانه سیاهو با مساحت حوضه آبریز سه هزار و ۲۸ کیلومتر مربع ساخته شد. 
این سد با هدف کنترل، تنظیم و ذخیره سازی سالانه ۴.۶ میلیون مترمکعب روان آب احداث شد.
منبع: ایرنا