پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان در خصوص وضع افزایش سرمایه شفاف سازی کرد
پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان در خصوص وضع افزایش سرمایه شفاف سازی کرد
گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان با تشریح ۵ طرح توسعه، در خصوص تازه ترین وضع افزایش سرمایه گچساران و تصمیم جدید سهامداران به شفاف سازی پرداخت.
گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان با تشریح ۵ طرح توسعه، در خصوص تازه ترین وضع افزایش سرمایه گچساران و تصمیم جدید سهامداران به شفاف سازی پرداخت. 
به گزارش نبض انرژی، «پترول» اعلام کرد: در پاسخ به نامه شماره ۶۳۶۲۸۱ مورخ ۱۳۹۹/۰۳/۰۳ اداره نظارت بر ناشران شیمیایی سازمان بورس و اوراق بهادار، در خصوص شفاف‌سازی صورت گرفته توسط شرکت‌های پتروشیمی ممسنی و کازرون مبنی بر عدم امکان مشارکت در افزایش سرمایه شرکت پتروشیمی گچساران، توضیحاتی به شرح ذیل جهت استحضار ارسال می گردد.
۱-با توجه به سیاست و ماموریت شرکت گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان، تأمین مالی طرح‌های در حال اجرا از مهمترین برنامه‌ها و اولویت‌های این شرکت است. بدیهی است با توجه به محدودیت منابع مالی در اختیار، اولویت‌بندی تخصیص منابع بر اساس پیشرفت، امکان اجرا و اولویت در توسعه و تکمیل زنجیرۀ طرح‌ها صورت می پذیرد. در حال حاضر طرح‌های اولویت‌دار این شرکت با توجه به محدودیت منابع عبارتند از: شرکت های پتروشیمی ایلام، کود شیمیایی اوره لردگان، پتروشیمی صدف خلیج‌ فارس، توسعه صنایع پایین دستی پتروایرانیان و طرحهای سولفات پتاسیم و پلی‌آمونیوم کلراید پتروشیمی ارومیه که می بایست در برنامه جهش دوم و سوم توسعه صنعت پتروشیمی به بهره برداری کامل برسند. از این طرح ها دو طرح بزرگ کودشیمیایی اوره لردگان و پتروشیمی ایلام جز طرح های ملی بوده و در سال جاری مورد بهره برداری کامل قرار خواهند گرفت. لذا این شرکت در حال حاضر تمامی منابع در اختیار را به این طرح ها اختصاص داده است.
۲-با توجه به اولویت‌دار نبودن طرح های پتروشیمی ممسنی و کازرون و پیشرفت ناچیز فیزیکی و مالی این دو شرکت، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان حداقل تا میان مدت به دلیل داشتن طرح های اولویت دار در دست اجرا و منابع مالی بسیار محدود، قصد سرمایه‌گذاری مازاد در این طرح ها را ندارد و طبق اعلام دو شرکت پتروشیمی ممسنی و کازرون، این شرکت‌ها نیز منابع لازم جهت تزریق نقدینگی بابت افزایش سرمایه نزدیک به ۱۰۰۰ درصدی پتروشیمی گچساران را در اختیار ندارند.
این در حالیست که پتروشیمی گچساران از طرح های اولویت دار جهت بهره برداری در جهش دوم صنعت پتروشیمی بوده و بررسی وضعیت آن نشانگر نیاز مبرم این شرکت به افزایش سرمایه از محل آورده جهت تکمیل و راه اندازی آن است.
همچنین اخذ تسهیلات مالی آتی از دیگر برنامه های این شرکت برای اتمام پروژه مزبور بوده که مستلزم اصلاح ساختار سرمایه آن است، از سوی دیگر بدهی های ریالی و عمدتا ارزی قابل ملاحظه این شرکت به هلدینگ خلیج فارس نیز منتج به دریافت اظهارنامه قضایی گردیده و با توجه به رشد نرخ ارز، تسریع در تسویه آن به حفظ حقوق سهامداران شرکت منجر خواهد شد.
لذا شرکتهای پتروشیمی ممسنی و کازرون با درک اهمیت موضوع و با هدف اتمام پروژه مذکور علیرغم در اختیار نداشتن منابع کافی با افزایش سرمایه بعنوان امری لازم و ضروری در این شرکت موافقت نموده و از شرکت سایر سهامداران پتروشیمی گچساران در افزایش سرمایه مذکور جهت دستیابی به اهداف ذکر شده در بالا نیز استقبال میکنند.
در پایان خاطر نشان می سازد شرکت های گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان، ممسنی و کازرون با درک اهمیت موضوع همواره در جهت تکمیل طرح و راه اندازی پتروشیمی گچساران کوشش نموده و بر این باور هستند که در صورت عدم افزایش سرمایه شرکت پتروشیمی گچساران، طرح مذکور در بازه زمانی منطقی به بهرهبرداری کامل نخواهد رسید و بدیهی است در صورت عدم بهره برداری کامل منافعی نیز عاید سهامداران نخواهد شد.
منبع: رادیو سهام