تولید انرژی پاک در پارک های ساحلی
تولید انرژی پاک در پارک های ساحلی
دانشمندان در حال بررسی پروژه‌ای هستند که در آن با استفاده از قدرت سونامی در پارک‌های ساحلی برق تولید می‌شود.
دانشمندان در حال بررسی پروژه‌ای هستند که در آن با استفاده از قدرت سونامی در پارک‌های ساحلی برق تولید می‌شود.
به گزارش نبض انرژی، زمانی که موج‌های خروشان سونامی به ساحل می‌رسند هر شی‌ای را در مسیر خود نابود و جابه‌جا می‌کنند. حالا دانشمندان به تازگی به این نتیجه رسیده‌اند که با مهار قدرت سونامی می‌توان میزان قابل توجهی انرژی الکتریکی تولید کرد.
مهندسان ایمنی برای مقابله با تهدیدات طوفان‌های دریایی و حوادثی مانند سونامی طرح‌های مختلفی را در سواحل اجرا می‌کنند. یکی از این طرح‌ها که هم اکنون در بسیاری از کشورهای دنیا اجرا شده و یا در آینده پیاده‌سازی می‌شود «پارک‌های ساحلی» است.
پارک‌های ساحلی محلی برای تفریح و تولید انرژی
پارک‌ها ساحلی مکان‌هایی هستند که با هدف ایمن سازی سواحل در برابر به امواج دریا و حوادثی مانند سونامی ساخته شده و در عین حال مکان‌هایی بسیار زیبا برای تفریح محسوب می‌شوند. دانشمندان پس از بررسی نوع ساختار و ظرفیت‌های موجود در پارک‌های ساحلی متوجه شدند که می‌توان انرژی الکتریکی را از طریق امواج دریا بدست آورد.
در پارک‌های ساحلی دیوارهای بلندی برای کاستن از شدن امواج دریا در زمان وقوع سونامی ساخته شده است. این دیوارهای قطور و بلند بتنی از استقامت بسیار بالایی در برابر امواج سهمگین برخوردار هستند.
سونامی در واقع هم زلزله دریایی است یعنی هنگامی که زلزله در دریا اتفاق می‌افتند حجم عظیمی از آب با شدت بسیار زیاد به سمت ساحل می‌آید. نیروی آزاد شده بر اثر حرکت لایه‌های زمین میلیون‌ها لیتر آب را جابه‌جا می‌کند. اگر بتوان تنها بخشی از این انرژی فوق‌العاده را ذخیره کرد امکان تولید میزان قابل توجهی نیروی الکتریکی یا همان برق وجود خواهد داشت.
با توجه به امکان تولید انرژی الکتریکی از موج‌های خروشان دیوارهای دریایی(Seawalls) اهمیت بیشتری پیدا کرده و کشورهایی مانند ژاپن، اندونزی و شیلی که در حال توسعه پارک‌های دریایی هستند پروژه‌های خود را با دقت و سرعت بیشتری ادامه می‌دهند.
ایمن‌سازی سواحل با توسعه دیوارهای دریایی
مارگارت ساکاله زمین شناس آلمانی با بهره‌گیری از توانایی‌های رایانه نوع برخورد امواج سونامی با دیوارهای دریایی را مورد بررسی مدل سازی کرده است. او پس از این تحقیق دریافت این دیوارها تا چه میزان می‌تواند در برابر امواج سونامی را مقاومت کرده و از قدرت آن‌ها بکاهد. البته این دانشمند آلمانی اعلام کرده همچنان نوع پوشش گیاهی و پراکندگی ساخت و ساز در مناطق نزدیک به دریا می‌تواند موثرترین عامل برای مقابله با خسارات‌های ناشی از سونامی باشد.
ساکاله به دولت‌مردان در کشورهای مختلف توصیه کرده برای ایمن‌سازی مناطق ساحلی و پایین آوردن احتمال خسارت طوفان‌های دریایی و سونامی طرح پارک‌های ساحلی در همه مناطق نزدیک به دریا را اجرا کنند. در این پارک‌ها علاوه بر دیوار، پوشش گیاهی نیز استحکام زمین در برابر فرسایش و سونامی را افزایش می‌دهد.
میلیاردها دلار هزینه برای افزایش ایمنی مناطق ساحلی
دولت ژاپن پس از سونامی سال ۲۰۱۱ در این کشور بیش از ۱۲ میلیارد دلار برای مقاوم سازی سواحل این کشور و ایجاد پارک‌های ساحلی هزینه کرده است. این هزینه‌ها در سال ۲۰۱۸ نتیجه خود را نشان داد و تا حد زیادی قدرت سونامی آن سال ژاپن را کم کرد. البته پارک‌های ساحلی با تمام زیبایی‌های خود منتقدانی نیز دارند. به عنوان مثال ماهیگیران ژاپنی گفتند: با اینکه کار خلاف قانونی انجام نداده‌ایم ولی دورتادور شهرهای ما دیوارهای بلند کشیده شده و حس می‌کنیم در زندان هستیم.
با پیشرفت علم و فناوری‌های مختلف مردم انتظار دارند مسئولان از روش‌های علمی برای کاهش خسارت‌های مالی و جانی حوادث طبیعی استفاده کنند. شاید هنوز هم ممکن نباشد که از مدت‌ها پیش حوادث طبیعی مانند زلزله، سیل و طوفان‌های مرگبار را پیش‌بینی کرد ولی می‌توان با فناوری‌های نوین خسارت‌های آن‌ها را به حداقل رساند و حتی از نیروی طبیعت برای تولید انرژی پاک استفاده کرد.
بدون شک هرچه انسان‌ها کمتر از منابع ارزشمند کره زمین مانند جنگل‌ها و سوخت‌های فسیلی برداشت کنند تعادل طبیعی سیاره بیشتر حفظ شده و میزان حوادث طبیعی نیز کاهش می‌یابد. انرژی‌های پاک به سادگی در اختیار انسان‌ها قرار دارند و می‌توان از آن‌ها برای تامین همه نیروی لازم در جریان زندگی بهره‌ برد.
منبع: خبرگزاری آنا