ترک ها دنبال بهانه برای تاخیر دریافت گاز صادراتی ایران
ترک ها دنبال بهانه برای تاخیر دریافت گاز صادراتی ایران
مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز گفت: البته طرف ترک اعلام کرده تجهیزات سفارش‌گذاری شده و بزودی به دست‌شان می‌رسد، اما دلیل تاخیر مشخص نیست.
مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز گفت: البته طرف ترک اعلام کرده تجهیزات سفارش‌گذاری شده و بزودی به دست‌شان می‌رسد، اما دلیل تاخیر مشخص نیست.
به گزارش نبض انرژی، ترکیه در سال ۱۹۹۶ برای واردات گاز از ایران قراردادی را امضا کرد که طبق آن ایران باید سالیانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه صادر می‌کرد.و در حال حاضر، این کشور حدود ۱۶ درصد گاز طبیعی مصرفی‌اش را از ایران وارد می‌کند و کشور ما بعد از روسیه دومین کشور تامین کننده گاز این کشور است.
بر اساس این گزارش روز 12 فروردین ماه سال جاری انفجاری در خط لوله انتقال گاز ایران به ترکیه در نزدیکی مرز بازرگان رخ داد که این حادثه منجر به این شد که تاکنون انتقال گاز ایران به ترکیه متوقف بماند. 
از آن زمان تاکنون مقامات ترک بارها اعلام کرده‌اند که در صدد تعمیر خط و دریافت مجدد گاز از ایران هستند اما فعلا با تاخیر مواجه شده است. این در حالی است که انتقال گاز ایران به ترکیه جزء موارد تحریمی از سوی ایالات متحده نیست.
وزیر نفت کشورمان در این باره گفته است: خط لوله انتقال گاز ایران به ترکیه که به دلیل انفجاری که اوائل سال جاری در خاک این کشور اتفاق افتاد، آسیب دید ترمیم نشده است؛ این در حالی است که برای ترمیم این خط به چند روز بیشتر زمان نیاز نبود.
زنگنه تاکید کرده است: ایران برای کمک به ترمیم این خطوط لوله گاز اعلام آمادگی کرده اما این پیشنهاد با استقبال طرف مقابل مواجه نشده است.
مهدی جمشیدی دانا اظهار داشت: ما رسما و کتبا به طرف ترک اعلام کردیم که تجهیزات و نیروی متخصص را برای تعمیر خط به منطقه اعزام می‌کنیم و از این بابت مشکلی نداریم.
وی افزود: دلیل تاخیر طرف ترکیه را برای تعمیر خط و دریافت گاز از ایران نمی‌دانیم تحلیل‌های زیادی در این خصوص صورت گرفته، اما علت اصلی همچنان مبهم است. اما ما آمادگی این را داریم که ظرف مدت یک هفته خط را تعمیر و گاز را ارسال کنیم.
مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز خاطرنشان کرد: البته طرف ترک اعلام کرده تجهیزات سفارش‌گذاری شده و بزودی به دست‌شان می‌رسد، اما دلیل تاخیر مشخص نیست.
وی در ادامه درباره تمدید قرارداد انتقال گاز به ترکیه گفت: به دلیل برخی حساسیت‌ها و موضوع کرونا مباحث مربوط به تمدید قرارداد با تاخیر مواجه شده اما مذاکرات در دستور کار است و مشکلی از این بابت وجود ندارد.  
رضا بختیار  گفت: طبق تعهدات بین المللی قراردی بین ایران و ترکیه وجود دارد که مطابق آن ایران باید گاز مورد نیاز این کشور را ارسال و آنها هم باید دریافت کنند.
وی درباره اینکه آیا ترک‌ها تحت فشارهای بین‌المللی و تهدید به تحریم امریکا نسبت به تعمیر خط و دریافت گاز اقدام نمی‌کنند، اظهار داشت: ایران و ترکیه و روابط صمیمانه‌ای در دوران تحریم و بعد از تحریم با هم داشته‌اند و به نظر نمی‌رسد تحت‌تاثیر آمریکا و یا دیگر کشورهای منطقه قرار گرفته باشند، زیرا می‌دانند تحریم‌ها موقتی است و دوامی ندارد.   
عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: این خط لوله منافع مشترکی برای بین ایران و ترکیه دارد و نشانه‌ای از دوستی دو کشور همسایه است، همواره در این قرارداد شرایط خوب بوده هر چند گاهی سر قیمت مباحثی صورت گرفته است، اما انتقال گاز به ترکیه یک قرارداد خوب است و شرایط آن برای هر دو کشور شفاف است.
وی یادآور شد: البته باید در نظر داشت نیاز به گاز در فصول مختلف متفاوت است شاید با توجه به نزدیک شدن به فصل گرما دریافت گاز را فرس تلقی نمی‌کنند و با توجه به امکانات فنی و نیروی انسانی کار تعمیرات توسط ایران انجام می‌شود و مشکلی در این زمینه نیست.
منبع: ایلنا