قرارداد یوزانس میان هلدینگ خلیج فارس و ژاپنی ها
قرارداد یوزانس میان هلدینگ خلیج فارس و ژاپنی ها
فردای روزی که کنگره امریکا تعدادی از شرکت های پتروشیمی ایران را تحریم کرد هلدینگ خلیج فارس در تهران قرارداد دریافت یوزانس با دو شرکت ژاپنی را امضاء کرد. این مراسم از معدود برنامه های پتروشیمی بود که در سکوت کامل خبری برگزار شد چون انتشار خبر آن می توانست موجب شود امریکایی ها دولت ژاپن و شرکت های ژاپنی را تحت فشار قرار دهند تا پرداخت این وام منتفی شود.
فردای روزی که کنگره امریکا تعدادی از شرکت های پتروشیمی ایران را تحریم کرد هلدینگ خلیج فارس در تهران قرارداد دریافت یوزانس با دو شرکت ژاپنی را امضاء کرد. این مراسم از معدود برنامه های پتروشیمی بود که در سکوت کامل خبری برگزار شد چون انتشار خبر آن می توانست موجب شود امریکایی ها دولت ژاپن و شرکت های ژاپنی را تحت فشار قرار دهند تا پرداخت این وام منتفی شود.
   به گزارش نبض انرژی، ما در روند اطلاع رسانی این مراسم در اصطلاح دقیقا برخلاف جریان آب شنا کرده و این نکته مهم را اثبات کردیم که روابط عمومی علاوه بر اطلاع رسانی گسترده می تواند سیاست عدم اطلاع رسانی در شرایط ویژه را نیز به خوبی اجرا کند. این کار را قبلا در هلدینگ انرژی سپهر انجام داده و نتایج موثر آن را بخوبی تجربه کرده بودم. تجربه ای که این بار در راستای منافع هلدینگ خلیج فارس به کار گرفته شد.  
 یکی از کارهای بسیار مهم و ارزشمند هلدینگ خلیج فارس به نتیجه رساندن مذاکرات طولانی با دوشرکت ژاپنی *ماروبنی و ایتوچو* برای دریافت یوزانسی به مبلغ حدود یک میلیارد یورو بود. توافق صورت گرفته با این دو شرکت برای یوزانس دوساله بود و مبلغ آن با هر شرکت سیصد و بیست میلیون یورو بود که حسب توافق صورت گرفته تا سه بار قابل تمدید بود و هلدینگ خلیج فارس نهصد و شصت میلیون یوروی آن با ایتوچو را نهایی کرده بود. آنچه رسیدن به چنین توافقی را بسیار مهم و ارزشمند نشان می داد، این امتیاز بود که قرارداد مورد نظر پس از گذشت حداقل یک دهه از دوران پرشکوه توسعه پتروشیمی، برای نخستین بار فقط با استفاده از اعتبار بین المللی ( CORPORATE GARANTY) و ضمانت “PGPIC” یعنی یک هلدینگ خصوصی منعقد شده و برای اجرای پروژه های در دست اجرا در اختیار پتروشیمی خلیج فارس قرار می گرفت.
توافق نهایی سیزدهم آذرماه 1395 (سوم دسامبر 2016) در تهران و در یکی از سالن های هتل اسپیناس واقع در بلوار کشاورز امضاء شد. چند ماه قبل از آن قرار بود این توافق در ژاپن و در دفتر شرکت ایتوچو امضاء شود. آن زمان مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس به اتفاق مدیرعامل شرکت پتروشیمی بین الملل برای امضاء به ژاپن سفر کرده بودند. صبح روزی که بنا بود مراسم امضاء قرارداد برگزار شود با هماهنگی قبلی برنامه ریزی کرده بودیم تا یکی از خبرنگاران رادیو با ژاپن تماس گرفته و در رابطه با قرارداد منعقده مصاحبه ای رادیویی با مدیرعامل هلدینگ انجام دهد. اما دقایقی پیش از برقراری تماس برای انجام مصاحبه، از ژاپن اطلاع دادند که در مورد چند بند موجود در قرارداد اختلاف نظرهایی وجود دارد و امضای آن به بعد از رفع آنها موکول شده است. این بود که پس از رفع موارد مورد اختلاف سوم آذر ماه 1396 مراسم در تهران برگزار و قرارداد امضاء شد.
اتفاق مهم اما دقیقا روز پیش از برگزاری مراسم رخ داده بود. روز قبل کنگره امریکا با انتشار بیانیه ای محدودیت ها و تحریم های جدیدی علیه صنایع نفت و پتروشیمی ایران تصویب کرده و شرکای تجاری خود را ملزم به رعایت آنها کرده بود. امضای قرارداد دقیقا یک روز پس از اقدام جدید کنگره امریکا به لحاظ خبری می توانست به یکی از تیترهای جنجالی رسانه های داخلی و خارجی تبدیل شود. اما اگر این کار صورت می گرفت بدون تردید امریکا فشار مضاعفی به دولت و شرکت های ژاپنی می آورد تا قرارداد منعقده را لغو یا تعلیق کنند. لذا پس از مشورت با مدیرعامل هلدینگ و برخی همکاران مربوطه قرار بر این شد که مراسم در سکوت کامل خبری و بدون حضور رسانه ها انجام شود تا دریافت چنین وامی با چالش و خطر روبرو نشود.
مراسم برای عصر پیش بینی شده و تعدادی از مسولین سفارت ژاپن به همراه نمایندگان شرکت های ژآپنی در برنامه حضور داشتند. بیشترین زحمت برای نهایی کردن این قرارداد و دریافت وام را همکاران پتروشیمی بین الملل کشیده بودند.
برای هماهنگی های لازم و آماده کردن سالن چند ساعت زودتر به طرف محل حرکت کردیم. پیش از حرکت راننده مهندس نژادسلیم را صدا کرده و ادوکلنی که همراه داشتم را به او داده، تاکید کردم پیش از ورود به سالن مراسم بدهید مهندس از آن استفاده کند تا همزمان با حضورش عطری که به خود زده فضای موجود را تحت الشعاع قرار دهد. اقدامی که قابل توجه بود.
مدیران ستاد و برخی مدیران شرکت های تابعه در مراسم حضور داشتند. به عنوان مقدمه برای آغاز مراسم از “نقاط مشترک مردم دو کشور از جمله تعلق زیاد به خانواده و روحیه میهن پرستی” صحبت کرده و تاکید کردم مردم ایران کشورهایی که در شرایط تحریم روابط دوستانه خود را حفظ کرده و در شرایط مقتضی کمک های لازم را ارائه کردند، فراموش نخواهد کرد.
مراسم امضای قرارداد فضایی بسیار صمیمی و دوستانه به خود گرفته بود و ژاپنی ها از سوابق خوب همکاری های قبلی با ایران سخن می گفتند. این صحبت ها باعث شد مهندس نژادسلیم هم حسابی سرِ ذوق آمده و از خاطرات مربوط به ماموریت های قبلی خود به ژاپن و تجاربی که از آن سفرها داشت تعریف کند.  
پس از پایان مراسم و بدرقه میهمانان، هنگامی که می خواستم از مهندس نژادسلیم خداحافظی کنم به او گفتم ” مهندس از بوی ادوکلنی که داده بودم بزنید خوشتان آمد؟ با حالت شوخی و خنده و در حالی که معلوم بود از نهایی شدن و امضای قرارداد خیلی راضی است گفت:
 “برو با این ادوکلنت تا چندتا زدم تمام شد.” منم ادامه دادم ” اگر میخواهی ادوکلن را پس ندهی اشکال ندارد و به راننده ایشان گفتم ادوکلن را توی ماشین داشته باش که برای مهندس از آن استفاده کنید”.
متاسفانه مدتی پس از تغییرات مدیریتی صورت گرفته در هلدینگ خلیج فارس، برخی اخبار حکایت از آن داشت که سرنوشت بازپرداخت وام دریافتی و چگونگی تعامل با شرکت های ژاپنی دچار چالش هایی شده بود که حکایت خاص خودش را داشت و بیشتر از همه می توانست اعتبار بین المللی هلدینگ خلیج فارس را تحت تاثیر قرار دهد.
عبدالرسول دشتی