قاچاق زباله ادامه دارد
قاچاق زباله ادامه دارد
رییس اداره محیط زیست انسانی اداره كل حفاظت محیط زیست استان تهران درباره مافیای زباله گفت: قاچاق زباله وجود دارد و تا زمانی که منبع تغذیه فراهم باشد، ادامه پیدا می‌کند.
رییس اداره محیط زیست انسانی اداره كل حفاظت محیط زیست استان تهران درباره مافیای زباله گفت: قاچاق زباله وجود دارد و تا زمانی که منبع تغذیه فراهم باشد، ادامه پیدا می‌کند.
به گزارش نبض انرژی، اکبرپور با اشاره به قاچاق زباله و مافیای آن و اقدامات سازمان محیط زیست در این حوزه گفت: واقعیت این است که قاچاق زباله وجود دارد و تا زمانی که منبع تغذیه برای آن‌ها فراهم باشد، ادامه پیدا می‌کند.

اکبرپور ادامه داد: گفته شد که شهرداری ضابطه قضایی نیست، اما اگر عوامل شهرداری تعلیمات لازم را زیر نظر دادستان یاد گرفته باشند، در حکم ضابط دادگستری محسوب می‌شوند.

وی یادآوری کرد: در آخرین جلسه‌ ساماندهی کانون زباله‌گردی، تصمیم بر این شد که مجتمع صنفی در آرادکوه راه اندازی کنند که تمامی عواملی که رسمی و غیررسمی فعالیت می‌کنند، به این سایت منتقل شوند. تا زمانی که تغذیه زباله وجود دارد، منبع زباله‌گردی وجود خواهد داشت.

اپلیکیشنی برای دریافت زباله تفکیکی از شهروندان طراحی کنیم

در ادامه، محسن صیدالی درباره اینکه چه کسانی باید بچه‌های زباله‌گرد را مدیریت کند، گفت: واضح است که بر اساس قانون شهرداری و حفاظت از محیط زیست این بچه‌ها باید مدیریت شوند، اما شهرداری تهران موظف است و اگر موظف نباشد، ساماندهی کودکان کار با چه کسانی است؟

صیدالی خاطرنشان کرد: قبلاً مصوبه‌ای به نام «شهر دوستدار کودک» در شهرداری تهران بود که پیمانکاران موظف به استفاده از کودکان در جمع‌آوری زباله نیستند. ما در تصویب قانون ید طولایی داریم و آیین‌نامه‌های ما بسیار کارشناسی است، اما چرا عمل نمی‌کنیم؟

مسئول پیگیری‌های ویژه سازمان همیاری شهرداری‌های استان تهران درباره گردش مالی حاصل از پسماند توضیح داد: گردش مالی حاصل از پسماند در تهران بین ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان است که از این میزان ۲۰۰ میلیارد (۱۰ درصد) سهم شهرداری و ۳۰۰ میلیارد هم هزینه پرسنل و کارگر می‌شود.

وی با طرح این پرسش که چرا برای مدیریت پسماند سراغ اپلیکیشن‌ها نمی‌رویم، بیان کرد: در حال حاضر بی‌سوادترین آدم هم آشنا به سامانه سجام و کارگذاری بورس است.

صیدالی با بیان اینکه در حال حاضر وزارت کشور معتقد است نباید به پسماند بودجه‌ای اختصاص دهیم، تشریح کرد: توجیه عدم اختصاص بودجه به پسماند این است که پسماند باید از محل عواید خود که سالی ۶۰۰ میلیارد تومان است، کسب درآمد کند. باید به سمت اپلیکیشن‌هایی شبیه اسنپ برویم که زباله تفکیک شده را از شهروند دریافت کند تا مافیای موجود جمع‌آوری شود.

مسئول پیگیری‌های ویژه سازمان همیاری شهرداری‌های استان تهران تأکید کرد: باید اجماع دستگاهی و همکاری بین بخشی وجود داشته باشد و به سمت اپلیکیشن‌ها و استارت آپ‌ها پیش بروند و صداوسیما هم فعالیت خود را در این رابطه بیشتر کند.

منبع: سازمان حفاظت محیط زیست