خرید سهام پالایشگاه بیدبلند 2 توسط هلدینگ
خرید سهام پالایشگاه بیدبلند 2 توسط هلدینگ
در اختیار گرفتن مدیریت طرح پالایشگاه گاز بیدبلند 2 یکی از مهم ترین اقدام های مدیریتی هلدینگ خلیج فارس بود. طرحی که اگر این مجموعه مالکیت و مسئولیت اجرایی آن را برعهده نمی گرفت غیر ممکن بود خوش بین ترین متخصصان نفت، گاز و پتروشیمی کشورمان هم بتوانند انتظار روزی را داشته باشند که این طرح به بهره برداری برسد.
در اختیار گرفتن مدیریت طرح پالایشگاه گاز بیدبلند 2 یکی از مهم ترین اقدام های مدیریتی هلدینگ خلیج فارس بود. طرحی که اگر این مجموعه مالکیت و مسئولیت اجرایی آن را برعهده نمی گرفت غیر ممکن بود خوش بین ترین متخصصان نفت، گاز و پتروشیمی کشورمان هم بتوانند انتظار روزی را داشته باشند که این طرح به بهره برداری برسد.
به گزارش نبض انرژی، یادم می آید روزی که مراسم امضای تفاهم نامه با مدیران شش بانک عضو کنسرسیوم امضاء شد به مهندس نژادسلیم گفتم شک ندارم اجرای این پروژه می تواند باعث شود به شما نشان لیاقت بدهند و مهندس با لبخندی گفت “حالت خوشه، ما را توبیخ نکنند انتظار پاداش و تقدیر و نشان لیاقت نداریم” و روزی که آنگونه بدون حتی یک تقدیر ساده از سوی وزیر نفت یا یک مراسم رسمی تودیع از هلدینگ خلیج فارس رفت به این نتیجه رسیدم انتظاری که آن روز به ایشان گفتم بیشتر یک توهم بوده است.
  پالایشگاه گاز بیدبلند 2 از جمله طرح های مهم گاز کشور بود که برای بیش از یک دهه کاملا معطل و بلاتکلیف مانده بود. آشنایی من با این طرح به سال 89 بر می گردد. زمانی که هلدینگ انرژی سپهر تصمیم به خرید سهام مدیریتی این پالایشگاه گرفت. در آن زمان مهندس غلامحسین نجابت مدیرعامل سابق شرکت ملی صنایع پتروشیمی پس از بازنشستگی با همکاری و سرمایه بانک صادرات، هلدینگ انرژی سپهر را تاسیس کرده، علاوه بر خرید بخش اعظم سهام مدیریتی این طرح طرح های دیگری مانند پالایشگاه گاز پارسیان و طرح های پتروشیمی دنا، سبلان و سیراف را در اختیار گرفته بود. آن روزها انرژی سپهر فعال ترین مجموعه خصوصی کشور در حوزه انرژی و پتروشیمی کشور محسوب می شد ولی تغییر هیات مدیره بانک صادرات و تصمیم تیم جدید تیم مدیریت جدید آن بانک برای توقف سرمایه گذاری در حوزه نفت و انرژی موجب شد بسیاری از آن پروژه های نفت و انرژی از جمله طرح پالایشگاه گاز بیدبلند در حالی که پس از یک دوره توقف چهارده ساله، توانسته بودند جان دوباره ای گرفته و فعالیت های اجرایی خود را مجددا آغاز کنند، برای بار دوم متوقف شوند. 
من این توفیق را داشتم تا در آن زمان در کنار مهندس نجابت با مجموعه انرژی سپهر همکاری داشته باشم. پس از انتقال سهام بیدبلند 2 به انرژی سپهر یکی از اقدام های مهم آغاز دوباره همکاری با شرکت اصلی پیمانکار اجرایی پروژه بود. اما با انصراف مدیران بانک صادرات از ادامه کار و سرمایه گذاری در طرح های گاز و پتروشیمی در دست اجرا توسط انرژی سپهر، مهندس نجابت هم از آن مجموعه جدا شده و اجرای طرح بیدبلند2 مجددا متوقف شد.
چندسال بعد وقتی مهندس نژاد سلیم اظهار داشت هلدینگ خلیج فارس در نظر دارد سهام مالکیتی این طرح را خریداری نماید همه چیز برای من که این بار رئیس کل روابط عمومی هلدینگ بودم با یک حس آشنا و نوستالژیک مثبتی همراه شد. هماهنگی های لازم با مجموعه انرژی سپهر برای برگزاری جلسه رسمی مراسم امضای قرارداد خرید و انتقال سهام را انجام داده، مراسم در دفتر شرکت انرژی سپهر برگزار و هشتاد درصد سهام تحت مالکیت آن شرکت به هلدینگ خلیج فارس منتقل شد.
گام بزرگ بعدی پیگیری های لازم توسط مدیریت های هلدینگ جهت دریافت وامی بود( رقمی حدود 2/2 تا 5/2 میلیارد دلار) که از محل صندوق توسعه و از طریق کنسرسیومی متشکل از بانک های ملی، ملت، تجارت، صنعت و معدن، پارسیان و سپه با سرپرستی کنسرسیوم توسط بانک سپه قرار بود پرداخت شود. یکی از مشکلات موجود بیست درصد سهام باقیمانده در مالکیت شرکت گاز بود که دریافت وام را با ایرادهای قانونی مواجه ساخته بود و مناسب ترین راه حل بکار گرفته شده این شد که بیست درصد سهام در اختیار شرکت گاز نیز توسط هلدینگ خلیج فارس خریداری شده، “فقط چیزی حدود دو دهم درصد آن در اختیار شرکت گاز باقی بماند”.
نهائی شدن برنامه تملیک پالایشگاه گاز بیدبلند 2، بخشی از حرکت بزرگی بود که هلدینگ خلیج فارس برای اجرای برنامه های توسعه ای تدوین شده به کار گرفته بود و هریک از بانک‌های ملی، ملت، تجارت،صنعت و معدن و پارسیان در تفاهم بعمل آمده متعهد به تامین 350 میلیون دلار  و سهم بانک سپه به عنوان مسئول سندیکای بانکی 750 میلیون دلار ‌در نظر گرفته شده بود.
این پروژه قرار بود پس از راه اندازی با استفاده از گازهای خروجی از چاه های گازی مناطق نفت خیز جنوب تامین کننده خوراک مورد نیاز طرح های آینده شرکت های پتروشیمی بندرامام و گچساران بوده و با اجرای آن 46 میلیون مترمکعب به حجم گاز تولیدی کشور افزوده شود و محصولات تولیدی آن شامل سالانه یک میلیون و 480 تن اتان برای تولید اتیلن، یک میلیون تن پروپان، 500 هزارتن بوتان و 400 هزار تن گاز مایع باشد.
یک اقدام بسیار عاقلانه صورت گرفته شده توسط هلدبنگ در این طرح پیگیری نحوه تامین خوراک توسط شرکت نفت بود و تا وقتی قرارداد تامین خوراک با شرکت ملی نفت نهایی و منعقد نشد، هلدینگ خلیج فارس امضای قرارداد انتقال سهام با شرکت انرژی سپهر را به تعویق انداخته بود.
روز برگزاری مراسم رسمی امضای قرارداد با مدیران شش بانک در محل ساختمان هفت تیر، بدون شک یکی از ماندگارترین روزها نه فقط در تاریخ هلدینگ خلیج فارس بلکه کل پتروشیمی کشور محسوب می شد زیرا به خوبی حرکت پرشتاب آغاز توسعه در پتروشیمی و دوران سرآمدی این صنعت پس از یک دوره غم انگیز توقف و رکود کلید زده شد.
مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس بعدها در اکثر مصاحبه ها طرح گاز بیدبلند را خط قرمز فعالیت های این شرکت دانست و بارها تاکید کرده بود تمامی برنامه های این طرح بزرگ به گونه ای در حال انجام است که سال 1397 حتما شاهد راه اندازی فاز اول آن باشیم.
یادم می آید. مدیر مالی هلدینگ نیز در یکی از جلسات مجمع سالیانه تاکید کرده بود با اجرای این طرح سود سالیانه ای برابر با 700 میلیون دلار نصیب پتروشیمی خلیج فارس خواهد شد.
یادم می آید پس از پایان مراسم امضای تفاهم نامه با مدیران شش بانک عضو کنسرسیوم، در فرصتی کوتاه خیلی آرام به مهندس نژادسلیم گفتم شک ندارم اجرای این پروژه می تواند باعث شود به شما نشان لیاقت بدهند و مهندس با لبخندی گفت “حالت خوشه، ما را توبیخ نکنند انتظار پاداش و تقدیر و نشان لیاقت نداریم” و روزی که آنگونه بدون حتی یک تقدیر ساده از سوی وزیر نفت یا یک مراسم رسمی تودیع از هلدینگ خلیج فارس رفت به این نتیجه رسیدم انتظاری که آن روز به ایشان گفتم بیشتر یک توهم بوده است.
عبدالرسول دشتی