پشت پرده افزایش قیمت نفت
پشت پرده افزایش قیمت نفت
افزایش امید بازار نسبت به بهبود تقاضا در بازار جهانی نفت باعث شده طی روزهای گذشته شاهد افزایش نسبی قیمت این حامل انرژی باشیم اما برخی کارشناسان بر این باورند که روند افزایشی تداوم نخواهد یافت.
افزایش امید بازار نسبت به بهبود تقاضا در بازار جهانی نفت باعث شده طی روزهای گذشته شاهد افزایش نسبی قیمت این حامل انرژی باشیم اما برخی کارشناسان بر این باورند که روند افزایشی تداوم نخواهد یافت.
به گزارش نبض انرژی، انتظار معامله‌گران بازار نفت نسبت به پایان یافتن روند کاهش تقاضای نفت در بازار جهانی و از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی در بسیاری از کشورها که به بالا رفتن مصرف نفت در جهان منجر می‌شود باعث شده که قیمت نفت در بازار روندی صعودی را در پیش گیرد.
برخی کارشناسان معتقدند که این روند ممکن است ادامه پیدا نکند.
قیمت نفت آمریکا، طی چند روز گذشته از 12 به 24 دلار در هر بشکه رسیده اما دلایل کمی وجود دارد که به این نتیجه برسیم که روند کاهش تقاضا پایان یافته و رو به افزایش گذاشته است. 
تقاضای بنزین در آمریکا برای دومین هفته متوالی، در هفته منتهی به یک می افزایش یافته و به 6.66 میلیون بشکه در روز رسیده است.
از منظر عرضه توافق کاهش عرضه نفت به بازار جهانی بین اعضای اوپک پلاس حجم قابل توجهی از عرضه نفت به بازار جهانی را کاسته است. 
تولید نفت آمریکا 1.1 میلیون بشکه در پایان ماه مارس کاهش یافته و باعث شده تا تولید نفت این کشور در اوایل ماه می به زیر 12 میلیون بشکه در روز برسد.
کارشناسان کامرز بانک، می‌گویند: در حالی که همین دو هفته پیش شاهد به کف رسیدن قیمت نفت آمریکا بودیم و صحبت از قیمت منفی برای این نوع نفت بود حالا شاهد خوشبینی در تمام بازار هستیم.
نکته اینجاست که تعداد زیادی از مردم آمریکا در حال از دست دادن شغل خود هستند و تا امروز به خاطر کرونا، حدود 33 میلیون نفر در این کشور شغل خود را از دست داده‌اند.
از طرف دیگر شاهد کاهش فعالیت بسیاری از بنگاه‌های کوچک اقتصادی در آمریکا هستیم و رشد بازارهای بورس در این کشور باعث شکل گرفتن یک فاصله نامتعادل بین بازارهای مالی و عملکرد واقعی اقتصاد این کشور شده است.
در حوزه انرژی نیز شرایط مشابهی در جریان است. سهام شرکت‌های نفتی و گازی در ماه مارس رشد قابل توجهی را تجربه کرد.
کامرز بانک هشدار می‌دهد که این روند کنونی خوشبینی در بازار خیلی ماندگار نیست.
بجرنار تونهاگن، رئیس مؤسسه اویل مارکتز می‌گوید: خیلی زود بود که شاهد افزایش قیمت نفت باشیم. شکی نیست که روند افزایشی قیمت نفت متوقف خواهد شد اما سؤال این جاست که این اتفاق کی خواهد افتاد.
وی تاکید کرد:‌به احتمال زیاد شاهد کاهش قیمت نفت در ماه می خواهیم بود. 

منبع : فارس