شاخص جدید آلودگی هوا هم پایش شد!
شاخص جدید آلودگی هوا هم پایش شد!
مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن اشاره به تغییرات محاسبه شاخص کیفیت هوا گفت: از این پس غلظت آلاینده دی اکسید نیتروژن به عنوان آلاینده‌ای شاخص درنظر گرفته می‌شود.

مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن اشاره به تغییرات محاسبه شاخص کیفیت هوا گفت: از این پس غلظت آلاینده دی اکسید نیتروژن به عنوان آلاینده‌ای شاخص درنظر گرفته می‌شود.

به گزارش نبض انرژی، محسن روشنی با بیان اینکه هر یک از آلاینده‌های هوا استانداردی مشخص دارند، اظهار کرد: این استانداردها دارای اعداد ریز و خردی است که تا حدودی نامفهوم‌ هستند. از این‌رو به جای استفاده از اعداد استاندارد از شاخص‌هایی استفاده می‌شود که اعدادی رند و بدون واحد هستند.

وی ادامه داد: برای مثال برای آلاینده‌های معیار، غلظت‌های متفاوتی وجود دارد که بر اساس آن‌ها شاخص‌های بین ۵۰-۰ (محدوده پاک)، ۱۰۰- ۵۱ (محدوده قابل قبول)، ۱۵۰ -۱۰۱ (محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس)، ۲۰۰ -۱۵۱ (محدوده ناسالم برای همه) و ۳۰۰- ۲۰۱ (هوای بسیار ناسالم) اعلام می‌شود.

سختگیرانه‌تر شدن اندازه‌گیری آلاینده PM۲.۵

مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه تصریح کرد: باتوجه به تغییرات دستورالعمل محاسبه شاخص کیفیت هوا که توسط سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ شده روش جدید اندازه‌گیری آلاینده PM۲.۵ (ذرات معلق کوچتر از ۲.۵ میکرون) تغییراتی کرده است. تا سال گذشته مرز این آلاینده برای هوا اعلام هوای پاک ۱۵.۴ میکروگرم بر متر مکعب بود اما از امسال غلظت ۱۲ میکروگرم بر متر مکعب برای مرز هوای پاک درنظر گرفته می‌شود.

به گفته روشنی محاسبه شاخص آلاینده ذرات معلق کوچتر از ۲.۵ میکرون علاوه بر اینکه تغییراتی از محدوده پاک به قابل قبول داشته است در اعلام هوای ناسالم برای گروه‌های حساس به هوای ناسالم برای همه نیز تغییراتی کرده و سختگیرانه‌تر شده است.

اعلام غلظت آلاینده دی‌اکسید نیتروژن به عنوان آلاینده شاخص

وی در ادامه با اشاره به اینکه از امسال غلظت آلاینده دی‌اکسید نیتروژن نیز به عنوان آلاینده شاخص اعلام می‌شود، گفت: پیش از این غلظت این آلاینده اندازه‌گیری می‌شد اما در صورتی که شاخص آن زیر عدد ۲۰۰ بود به عنوان شاخص آلایندگی اعلام نمی‌شد. بر اساس دستورالعمل جدید محاسبه شاخص کیفیت هوا، چنانچه دی‌اکسید نیتروژن زیر عدد ۲۰۰ محاسبه شود اما غلظت آن طی یک روز مشخص از سایر آلاینده‌ها بیشتر باشد به عنوان آلاینده شاخص آن روز درنظر گرفته می‌شود.

مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره آلاینده دی‌اکسید نیتروژن توضیح داد: دی‌اکسید نیتروژن جزو ترکیبات اکسیدهای نیتروژن است و از منابع مختلفی از جمله منابع متحرک، نیروگاه‌ها، مصارف خانگی و تجاری، صنایع، جایگاه‌های سوخت و… تولید می‌شود.

وی در ادامه با بیان مثالی از تغییرات شاخص کیفیت هوا اظهار کرد: برای مثال در فروردین ماه سال گذشته در مجموع  ۲۱ روز پاک و ۱۰ روز هوای قابل قبول داشتیم ولی اگر کیفیت هوای سال گذشته بر اساس روش محاسبه جدید اعلام می‌شد شاهد ۴ روز هوای پاک و ۲۷ روز هوای قابل قبول بودیم.

تغییرات روش اعلام آلاینده‌های ازن و گوگرد دی‌اکسید

روشنی با بیان اینکه روش‌های اعلام آلاینده‌های ازن و گوگرد دی‌اکسید نیز تغییر کرده و سختگیرانه‌تر شده است، اظهار کرد: برای مثال هنگام اعلام شاخص آلاینده گوگرد دی‌اکسید میانگین ۲۴ ساعته آن اندازه‌گیری و برای محاسبه شاخص استفاده می‌شد اما از این پس شاخص آن بر اساس بیشترین غلظت ساعتی آن طی یک روز محاسبه و به عنوان شاخص گوگرد دی‌اکسید در نظر گرفته می‌شود.

مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه به همین ترتیب در مورد اندازه‌گیری آلاینده ازن نیز از روش‌های جدیدی استفاده می‌شود: تصریح کرد: این موضوع سبب می‌شود که پس از این با شاخص‌های بیشتری از این آلاینده‌ها مواجه شویم.

وی در پایان با اشاره به اینکه نحوه اندازه‌گیری آلاینده PM۱۰ (ذرات معلق کوچکتر از ۱۰ میکرون) تفاوتی نسبت به قبل نکرده است، گفت: دستورالعمل جدید محاسبه شاخص کیفیت هوا، بر اساس استانداردهای بین‌المللی و تاثیر غلظت‌های مختلف یک آلاینده بر سلامت انسان تهیه شده است.

منبع :‌ایسنا