رشد ۴۳ درصدی ظرفیت پالایشگای ایران در ۱۸ سال گذشته
رشد ۴۳ درصدی ظرفیت پالایشگای ایران در ۱۸ سال گذشته
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به اجرای طرح‌های افزایش تولید از سال ۸۰ تاکنون، ‌گفت: اجرای این طرح‌ها باعث شد تا ظرفیت پالایشی ایران از ۱.۶ میلیون بشکه در روز به ۲.۳ میلیون بشکه افزایش پیدا کرد.

نبض انرژی : مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به اجرای طرح‌های افزایش تولید از سال ۸۰ تاکنون، ‌گفت: اجرای این طرح‌ها باعث شد تا ظرفیت پالایشی ایران از ۱.۶ میلیون بشکه در روز به ۲.۳ میلیون بشکه افزایش پیدا کرد.

به گزارش ایرنا «علیرضا صادق آبادی» در مراسم امضای تفاهم‌نامه تولید کک اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه‌های بندر عباس و امام خمینی شازند، ادامه داد: حدود دو ماه پیش امضای تفاهم‌نامه تامین مالی دوگانه سوز کردن یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودروی عمومی را داشتیم و قرار است در این دوماه قرارداد تجاری تبدیل و قرادادهای تامین مالی را جاری کنیم.

وی افزود: در اصفهان اولین خودروهای عمومی دوگانه‌سوز شده تحویل صاحبان آن خواهد شد.

صادق آبادی گفت: امیدواریم این تفاهم‌نامه نیز به قرارداد تجاری تبدیل شده و تامین منابع مالی طرح نیز مشخص شود.وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۸۰ طرح‌های مربوط به افزایش ظرفیت و بهینه‌سازی پالایشگاه‌ها آغاز شد، افزود: تا سال ۸۴ مراحل طراحی، خرید تکنولوژی  و اسناد مناقصه این پروژه‌ها آماده شد و پروژه‌های ای پی سی به جریان افتاد.

معاون وزیر نفت ادامه داد: اجرای این طرح‌ها باعث شد تا ظرفیت پالایشی ایران از ۱.۶ میلیون بشکه در روز به ۲.۳ میلیون بشکه افزایش پیدا کرد. به گفته صادق آبادی، تولید نفت گاز از ۷۰ میلیون لیتر در سال ۸۰ به ۱۲۰ میلیون لیتر در سال ۹۸ رسید.

وی تاکید کرد: ۹۱ میلیون لیتر بنزین تولیدی کشور استاندارد یورو ۴ و ۵ را دارا است و در جهش اول پالایش، بزرگترین تولید کننده بنزین اوپک شدیم.

صادق آبادی با بیان اینکه منابع مالی و تکنولوژی اجرای این طرح، ‌قابل تامین است، گفت: بهترین بازگشت سرمایه را نیز دارا است.

وی مجموع تولید کک در این طرح را ۶۲۰ هزار تن در سال اعلام کرد که دو برابر نیاز فعلی صنعت آلومینیوم و فولاد است و تامین مالی ارزی آن از محل صادرات فولاد و آلومینیوم خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اضافه کرد: اگر می‌خواستیم جایی خارج از اراک، کک سوزنی تولید کنیم  به جای سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیون یورویی باید یک میلیارد یورو هزینه می‌کردیم.