سلامت مردم و پروتکل‌های ناقص کرونایی درسوخت‌گیری
سلامت مردم و پروتکل‌های ناقص کرونایی درسوخت‌گیری
ورود میهمان ناخوانده «کرونا » با مدیریت ناقص بحران، خیلی زود خود را به تمام کشور رساند، سرعت شیوع کرونا ویروس به‌قدری زیاد بود که مدیران بحران در کشور از تعقیب آن بازماندند و پروتکل‌های صادرشده در جبهه مقابله با کرونا در بسیاری از موارد از سرعت شیوع جا ماندند یا از جامعیت لازم برخوردار نبودند.

ورود میهمان ناخوانده «کرونا » با مدیریت ناقص بحران، خیلی زود خود را به تمام کشور رساند، سرعت شیوع کرونا ویروس به‌قدری زیاد بود که مدیران بحران در کشور از تعقیب آن بازماندند و پروتکل‌های صادرشده در جبهه مقابله با کرونا در بسیاری از موارد از سرعت شیوع جا ماندند یا از جامعیت لازم برخوردار نبودند.

به گزارش نبض انرژی، فقدان نظارت بر اجرای پروتکل‌های بعضاً ناقص که ناشی از همین دستپاچگی و نبود امکانات صادر می‌شد، اجرایی کردن و بهینه کردن خروجی‌های آن در عمل را  با مشکل و نارضایتی مواجه می‌سازد.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، عمده‌ترین مراکزی که باعث شیوع و تسری گسترده‌تر ویروس کرونا در سطح کشور می‌شود، شامل سوپرمارکت ها، مراکز پزشکی و جایگاه‌های سوخت می‌شوند و بر این اساس پروتکل‌هایی در این زمینه صادر شد که یکی از آنها، دستورالعمل نحوه سوخت‌گیری در جایگاه‌های سوخت بود.

تجهیز جایگاه های سوخت به دستکش، مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک و الزام سوخت‌گیری توسط اپراتورها ازجمله مواردی بود که در پروتکل سوخت‌گیری در جایگاه‌های سوخت به آن اشاره‌شده است. اما جایگاه داران و اپراتورهای جایگاه‌های سوخت باوجود تلاش در جهت همگام شدن با این پروتکل به مواردی اشاره می‌کنند که بیانگر نبود نگاه کارشناسی شده و جامع به صدور این دستورالعمل دارد.

رئیس انجمن جایگاه داران سوخت کشور، بی‌توجهی به‌سلامت اپراتورهای جایگاه‌های سوخت و قوانین موجود در پروتکل‌های سوخت‌گیری کرونایی را حاصل مدیریت ناقص بحران در کشور دانست که سلامت جسمی و روانی اپراتورها را با خطر مواجه ساخته است.

رئیسی فر ضمن اشاره به اینکه پرداختن به مشکل کرونا و انتشار سریع آن دغدغه جایگاه داران سوخت نیز، مانند همه مردم دیگر هست گفت:‌ جایگاه داران نیز در حد توان خود در راستای توجه به اصول انسانی، درصدد جلوگیری و پیشگیری از ابتلای هر چه سریع‌تر این بیماری بین مردم هستند، اما امکانات و قوانین موجود اجازه مانور بیشتر و اجرای پروتکل‌های صادرشده در جایگاه‌های سوخت را به جایگاه داران نمی‌دهد.

وی افزود:‌ این پروتکل بدون در نظر گرفتن شرایط موجود مسلماً با مشکلات بسیاری مواجه است که ازجمله آن می‌توان به ممنوعیت حضور بیش از یک نفر در هر سکو بر اساس قانون اشاره کرد که بدیهی است انجام سوخت‌گیری توسط یک نفر اپراتور در جایگاه،  مدت‌زمان بیشتری را جهت انجام سوخت‌گیری برای همه خودروها می‌طلبد و درنهایت به تشکیل صف‌های طولانی می‌انجامد.

رئیسی فر ادامه داد:‌ در حال حاضر اکثر غالب جایگاه داران محل کار خود را به وسایل بهداشتی و ضدعفونی از محل درآمد شخصی خود تجهیز کرده‌اند و این فقط به دلیل علاقه به‌سلامت جامعه و در راستای توجه به اصول انسانی صورت گرفته است.

به گفته رئیسی فر خرید حدود ۲۰ لیتر مواد ضدعفونی‌کننده برای هر جایگاه دار بخش خصوصی حدود ۲ میلیون تن هزینه دارد که علاوه بر هزینه خرید دستکش و … هر جایگاه دار از محل درآمد شخصی خود اقدام به تهیه آن می‌کند، این در حالی است که الزام اپراتورها به انجام پروسه سوخت‌گیری خودروها نیز سلامت این افراد را در معرض خطر ابتلای به ویروس کرونا در مواجهه  با صدها نفر مراجعه‌کننده به محل کرده است.

وی یادآور شد: مخالفت بسیاری از مردم برای انجام سوخت‌گیری توسط اپراتورها به دلیل عدم اطمینان برای واگذاری کارت به دیگران، دور انداختن دستکش‌ها یا کیسه فریزرهای قرار داده‌شده توسط جایگاه داران در محل پس از استفاده و … ازجمله مشکلاتی است که ما هرروز در جایگاه‌های سوخت با آن مواجه شده‌ایم که سلامت جسم و روان اپراتورهای جایگاه‌های سوخت را با اختلال مواجه ساخته است.