سهم تنها نیروگاه فعال تهران در آلایندگی هوا ناچیز است
سهم تنها نیروگاه فعال تهران در آلایندگی هوا ناچیز است
مدیرکل دفتر پشتیبانی فنی نیروگاه‌های برق حرارتی ایران گفت: گرچه سه نیروگاه طرشت، ری و بعثت در محدوده تهران قرار دارند، اما از این میان تنها نیروگاه بعثت فعالیت دارد که سوخت مصرفی آن نیز گاز طبیعی است و درعمل، سهم ناچیزی در آلودگی هوا دارد.

به گزارش نبض انرژی، «غلامرضا مهرداد» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:‌ نیروگاه طرشت(برق آلستوم) واقع در خیابان ستارخان از اواسط مهرماه از مدار تولید خارج شده و تا پایان امسال وارد مدار نخواهد شد.

وی ادامه داد: تولید نیروگاه ری نیز از نیمه دوم سال روند نزولی یافته به گونه‌ای که از نیمه آبان ماه به حداقل ممکن رسیده و از دوهفته پیش هم به طور کامل متوقف شده است.

مهرداد اضافه کرد: تنها نیروگاه فعال در محدوده تهران در این فصل نیروگاه بعثت است که فقط ۲۰۰ مگاوات از سه هزار مگاوات نیاز برقی شهر تهران را در شرایط فعلی تامین می کند.

مدیرکل دفتر پشتیبانی فنی نیروگاه های برق حرارتی با بیان اینکه میزان مصرف روزانه گاز طبیعی نیروگاه بعثت ۱.۵ میلیون متر مکعب است ادامه داد: نیروگاه بعثت امکان مصرف مازوت را هم دارد اما به لحاظ رعایت مسایل زیست محیطی سال‌ها است که از گاز طبیعی به عنوان سوخت استفاده می‌کند.

وی گفت: بیشتر نیاز برق تهران از سایر نیروگاه‌های شبکه سراسری تامین می‌شود .

مهرداد درباره نقش نیروگاه‌ها در آلودگی هوای تهران خاطرنشان ساخت: میزان مصرف روزانه گاز طبیعی در نیروگاه بعثت ۱.۵ میلیون متر مکعب هست و این درحالی است که روزانه ۸۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی در منازل شهر مصرف می‌شود و روزانه بیش از ۱۰ میلیون لیتر بنزین در خودروه های شهر مصرف می شود. ناگفته پیدا است که سهم نیروگاه‌ها در مقابل سایر آلاینده‌ها در عمل ناچیز است.

مدیرکل دفتر پشتیبانی فنی نیروگاه‌های برق حرارتی در باره نیروگاه منتظرقائم واقع در فردیس کرج که گفته می‌شود نیروگاهی آلاینده است، گفت: این نیروگاه به دلیل دوری از تهران تاثیر چندانی در آلودگی هوای شهر ندارد ضمن آنکه از چند سال پیش با هدف حفظ محیط زیست این نیروگاه از سوخت مازوت استفاده نمی کند.

مهرداد با بیان اینکه نیروگاه منتظرقائم روزانه پنج میلیون مترمکعب گاز طبیعی استفاده می‌کند، خاطرنشان ساخت: در شرایط اعمال محدودیت مصرف گاز به دلیل ضرورت استفاده در شهرها سوخت مورد نیاز این نیروگاه از گازوییل تامین می‌شود.

«رضا اردکانیان» وزیر نیرو روز یکشنبه در جمع سردبیران اقتصادی رسانه‌ها به شایعه  مصرف مازوت در نیروگاه ها پرداخت و گفت: مصرف مازوت در نیروگاه ها به طور کلی ممنوع است و هم اکنون فعالیت تعدادی از نیروگاه‌ها به همین دلیل متوقف شده است.

وی اظهار داشت: از آنجا که مصرف گاز در فصول سرد سال افزایش می‌یابد، تعداد محدودی از نیروگاه‌ها در این فصول از سوخت مایع (گازوییل) مصرف می‌کنند که برای تامین گاز این نیروگاه‌ها از جمله نیروگاه منتظر قائم (استان البرز) مذاکراتی با وزیر نفت انجام شده است.