حمایت پوتین و مرکل از پروژه «نورد استریم ۲» در برابر تحریم آمریکا
حمایت پوتین و مرکل از پروژه «نورد استریم ۲» در برابر تحریم آمریکا
رئیس‌جمهوری روسیه و صدر اعظم آلمان در گفت‌وگوی تلفنی، از پروژه گازرسانی روسیه به اروپا با نام «نورد استریم ۲» در برابر تحریم‌های آمریکا حمایت کردند.

به گزارش نبض انرژی، نورد استریم۲، سرمایه‌گذاری مشترک بین شرکت گازپروم روسیه و شرکت‌های فرانسوی، اتریشی، هلندی، انگلیسی و آلمانی است که با عبور از دریای بالتیک و دور زدن اوکراین، گاز روسیه را به اروپا منتقل می‌کند.

به گزارش تارنمای شبکه آرتی، کاخ کرملین یکشنبه‌شب (۸ دی) اعلام کرد ولادیمیر پوتین و آنگلا مرکل در تماسی تلفنی، برتداوم حمایت از پروژه نورد استریم ۲ تاکید کردند.
این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا به تازگی ضمن هشدار به شرکت‌های اروپایی در مورد ادامه همکاری با این پروژه تهدید کرد در صورت مشارکت در این طرح با تحریم‌های واشنگتن روبرو خواهند شد. آمریکا این شرکت‌ها را تهدید کرده تا ۲۰ ژانویه( ۳۰ دی) باید به همکاری‌شان در این طرح پایان دهند.

از «نورد استریم۲» به عنوان «جنجالی‌ترین» خط لوله جهان نام برده می‌شود. آلمان قصد دارد با تکمیل این  پروژه، از وابستگی خود به زغال‌سنگ و انرژی هسته‌ای بکاهد. دولت ترامپ برای توجیه فشارها بر این پروژه تلاش کرده بود به این ماجرا ابعاد ژئوپلتیکی دهد. ترامپ استدلال کرده آلمان و به دنبالش، دیگر کشورهای اروپایی ممکن است به گاز روسیه وابسته شوند.

مسئولان پروژه نورد استریم ۲ تایید کردند که شرکت سوئیسی- هلندی “ال سیز” فعالیت‌هایش را در این پروژه به حالت تعلیق درآورده است. همچنین مسئولان این پروژه پیشتر اعلام کرده بودند که باوجود تحریم آمریکا، هدف این گروه تکمیل پروژه با هدف تقویت انتقال گازرسانی در زودترین زمان ممکن است.

این تهدید آمریکا موجب تعجب اروپایی ها شده و انتقادهای را در برلین و بروکسل علیه واشنگتن مطرح کرده است. اولاف شولز وزیر دارایی آلمان ضمن انتقاد از این تحریم ها، این تصمیم واشنگتن را مداخله جدی در امور داخلی آلمان و اروپا و تمامیت ارضی آنها خواند. کمیسیون اروپا نیز هرگونه تحریم آمریکا علیه شرکت های اروپایی در ارتباط با پروژه نورد استریم ۲ را رد کرده است.