جنگ داخلی بزرگترین پالایشگاه لیبی را تعطیل کرد
جنگ داخلی بزرگترین پالایشگاه لیبی را تعطیل کرد
انفجار سه بمب طی ۴۸ ساعت گذشته در شهر زاویه بزرگترین پالایشگاه لیبی را به تعطیلی کشاند.

به گزارش نبض انرژی، خبرگزاری آناتولی ترکیه روز دوشنبه به نقل از شرکت ملی نفت لیبی نوشت که اقدامات تخریبی ژنرال خلیفه حفتر، رئیس ستاد مشترک ارتش در این کشور موجب شد تا با انفجارهای متعددی که طی سه روز گذشته در اطراف پالایشگاه نفت زاویه رخ داد، این پالایشگاه دچار نقص فنی شده و به تعطیلی کشانده شود.

این گزارش علت اصلی تعطیل شدن این پالایشگاه در زاویه را گسترش جبهه درگیری های داخلی در نزدیکی این پالایشگاه اعلام کرد و نوشت که انفجار سه بمب در نزدیکی مخزن ذخیره پالایشگاه در ۴۹ کیلومتری طرابلس پایتخت، این پالایشگاه را عملا از کار انداخته است.

این شرکت امروز با صدور بیانیه اعلام کرد که در حال بررسی تعطیلی و خارج کردن کارکنان خود از پایانه و پالایشگاه نفتی زاویه در غرب این کشور به دلیل درگیری نظامی در نزدیکی آن است.

در بیانیه شرکت ملی نفت لیبی همچنین اعلام شده ممکن است این شرکت میدان نفتی “الشراره” که نفت خود را از پایانه زاویه صادر می‌کند، تعطیل کند.

در روزهای اخیر، درگیری میان گروه‌های مسلح در اطراف منطقه زاویه افزایش یافته و در این درگیری‌ها، یک موشک به نزدیکی تأسیسات نفتی برخورد کرده است.

پالایشگاه زاویه، بزرگ‌ترین پالایشگاه فعال در لیبی است که با ظرفیت پالایش روزانه ۱۲۰ هزار بشکه، نقش حیاتی در تأمین سوخت طرابلس، پایتخت این کشور و نیز غرب لیبی دارد.

همچنین به دلیل اتصال به میدان نفتی الشراره که چندین بار فعالیتش در جریان اعتراضهای پنج ماه اخیر تعطیل شده، به چالشی راهبردی تبدیل شده است.

تولید نفت لیبی، پس از اعتصاب های اخیر در میدان ها و پایانه های نفتی این کشور، با کاهشی شدید از یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه به ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

زاویه شهری در شمال باختری کشور لیبی واقع در کرانه دریای مدیترانه است.

بندر مرکز استان زاویه  در ۴۰ کیلومتری غرب پایتخت ، پایتخت شماری از میدان‌های نفتی این کشور را در خود جای داده است و یکی از دو پالایشگاه اصلی لیبی نیز در زاویه قرار دارد.

تاریخ سکونت در این نقطه به زمان فنیقیان برمی‌گردد که این شهر در آن زمان “اساریا” نام داشت و از کانون‌های بازرگانی و دریانوردی فنیقی‌ها بود.