وزیر نیرو: ۱۰ سد بزرگ تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد
وزیر نیرو: ۱۰ سد بزرگ تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد
وزیر نیرو گفت: تا پایان سال جاری در قالب ۲۲۷ طرح آب، برق و فاضلاب ۱۰ سد بزرگ نیز در کشور به بهره‌برداری می رسد که سد زیبای ابیورد درگز که امروز به بهره برداری رسید یکی از این سدها است.

به گزارش نبض انرژی، رضا اردکانیان روز سه شنبه در مراسم بهره برداری از سد ابیورد در شهرستان درگز افزود: در قالب پویش” الف.ب. ایران” افتتاح این تعداد طرح طی نیمسال دوم امسال برنامه ریزی شد که به خودمان و دنیا نشان دهیم در طی نیم سال در حوزه آب و برق چه تحولی در جای جای کشور درحال شکل گیری است.

وی ادامه داد: در چارچوب این پویش، سه هزار مگاوات نیروگاه جدید در ۹ استان، ۲۶ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی، ۲۹ تصفیه خانه فاضلاب، ۱۲ تصفیه خانه آب در شهرهای مختلف، آب‌رسانی به هزار و ۱۰۰ روستا و احداث نیروگاههای تجدید پذیر با ۳۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به بهره‌برداری می رسد.

وزیر نیرو گفت: ۸۶ طرح از مجموع ۲۲۷ طرح  این پویش با حدود ۸۱ هزار میلیارد ریال اعتبار افتتاح شده است و بقیه درهفته های آینده به بهره برداری می رسد.

اردکانیان افزود: ۴۶ طرح بزرگ با اعتبار پیش بینی شده ۲۰۰ هزار میلیارد ریال در خراسان رضوی در دست اجراست که پیشرفت متوسط این طرح ها حدود ۵۱ درصد است و تا پایان دولت یعنی نیمه سال ۱۴۰۰ تعداد قابل توجهی از آنها که نقش مهمی در توسعه زیربنایی استان و تامین آسایش و امنیت خاطر هموطنان و زائران امام رضا(ع) خواهد داشت به ثمر می رسد.

وی ادامه داد: در چارچوب پویش یاد شده ۱۳ طرح جدید هم با سرمایه گذاری پنج هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در استان خراسان رضوی در حال افتتاح شدن است.

وزیر نیرو گفت: تحریم های ظالمانه دشمنان تک تک شهروندان را با هدف ایجاد ناامیدی، کاهش تاب آوری جامعه و در نهایت آسیب زدن به استقلال، آزادی و امنیت کشور هوف قرار داده است و ما به دنبال متقاعد کردن دنیا هستیم که این تحریم‌ها عوارض متعددی برای امنیت جهان دارد و تحریم هایی است که بدون هیچ تعهدی امنیت جهانی را به خطر می اندازند.

اردکانیان با بیان این که باید دستاوردهای خود را پاس بداریم و مردم حق لذت بردن از داشته های خود را داشته باشند افزود: ۴۰ سال قبل تنها چهار تصفیه خانه در کشور وجود داشت و هیچ شهری به طور کامل زیرپوشش تصفیه فاضلاب قرار نگرفته بود اما طی این مدت با وجود جنگ تحمیلی و تحریم‌ها و افزایش ۲.۳ برابری جمعیت کشور شمار تصفیه خانه‌ها به ۲۳۲ مورد رسیده است.

وی با بیان سایر پیشرفتهای ۴۰ ساله کشور در حوزه آب، برق و نیرو اضافه کرد: چرا متناسب با دستاوردهایمان نتوانستیم سطح احساس رضایتمندی مردم را افزایش دهیم؟ شاید شیوه طرح مشکلات و مطالبات به اندازه کافی هنرمندانه نبوده است که به افزایش سطح رضایتمندی مردم منجر نشده است.

اخبار بارشهای سهمگین باران صحت ندارد

وزیر نیرو همچنین به انتشار کلیپی در فضای مجازی مبنی بر  وقوع بارشهای سهمگین و سیل آسا طی هفته جاری در کشور اشاره و بیان کرد: بر اساس اعلام سازمان هواشناسی و پیش بینی هایی که از صحت بالایی برخوردار است تا اواخر هفته شاهد نزولات آسمانی در شمال غرب و شمال خواهیم بود که حجم آن خیلی زیاد نیست و امیدواریم این بارشها تداوم داشته باشد و اعلام می کنم اخباری نظیر بارشهای سهمگین که از سر ناآگاهی و یا با هدف التهاب آفرینی در جامعه منتشر شده صحت ندارد.

وزیر نیرو همزمان با دهمین هفته پویشی ملی با عنوان “الف – ب ایران” ۱۸ طرح را در حوزه برق و آب خراسان رضوی افتتاح می‌کند که شش طرح از این تعداد توسط شرکت آب منطقه‌ای خراسان اجرا شده‌ است.

“هر هفته الف-ب-ایران” عنوان پویشی است که رضا اردکانیان وزیر نیرو برای افتتاح هفتگی طرحهای بزرگ و مهم صنعت آب و برق کشور مطرح کرده است. در چارچوب این پویش ۲۲۷ طرح با هزینه ۳۳ هزار میلیارد تومان تا پایان امسال در سطح ۳۱ استان کشور به بهره‌برداری می رسد.