وزیر نیرو : ۸۶ طرح از پویش هر هفته الف.ب.ایران به بهره‌برداری رسید
وزیر نیرو : ۸۶ طرح از پویش هر هفته الف.ب.ایران به بهره‌برداری رسید
وزیر نیرو گفت: در پویش "هر هفته الف.ب. ایران" وزارت نیرو که هم اینک در هفته دهم اجرای آن قرار دارد ۸۶ طرح با سرمایه‌گذاری ۷۰ هزار میلیارد ریال شامل نیروگاه‌ها، تصفیه خانه‌های آب و فاضلاب، ایستگاه‌های پمپاژ و شبکه‌های زه کشی و آب‌رسانی به روستاها در ۱۸ استان کشور به بهره برداری رسید.

به گزارش نبض انرژی، رضا اردکانیان روز سه‌شنبه در مراسم بهره‌برداری از طرح های زیرساختی انتقال و فوق توزیع برق در مشهد افزود: این پویش در ۳۱ استان کشور به مدد تلاش خانواده بزرگ صنعت آب و برق و هزاران شرکت طراح، سازنده، پیمانکار، مشاور و سازنده تجهیزات، مهندسین و پرسنل ستادی از نیمه دوم امسال آغاز شده است و تا پایان سال ۲۲۷ طرح بزرگ صنعت آب و برق در کشور با سرمایه‌گذاری ۳۳۰ هزار میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اضافه کرد: علاوه بر این در استانهایی که تاکنون پویش مزبور اجرا شده، عملیات اجرایی ۲۹ طرح دیگر هم با سرمایه‌گذاری ۳۵ هزار میلیارد ریال آغاز شده است که در سالهای آینده به بهره‌برداری خواهند رسید.

وزیر نیرو گفت: در هفته دهم پویش، ۱۳ طرح با سرمایه‌گذاری پنج هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال در شهرستانهای مختلف خراسان رضوی وارد مدار بهره‌برداری می‌شود که مهمترین آن پست ۴۰۰ کیلو ولت زکریا در شهرستان مشهد است.

اردکانیان افزود: هم اینک ۴۶ طرح در حوزه‌های آب، برق و فاضلاب به ارزش بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال با پیشرفت اجرایی ۵۱ درصد در استان خراسان رضوی در حال اجرا است که امید است تا پایان دولت دوازدهم یعنی تابستان سال ۱۴۰۰ بخش قابل توجهی از این طرح ها به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه کار سخت‌تر از ساخت نیروگاه و پست و خط انتقال، عادت کردن به روش صحیح مصرف است ادامه داد: اگر خوش مصرفی را در کشور به ویژه در بخش منابع زیست محیطی نهادینه نکینم و این مهم تبدیل به فرهنگ و اخلاق نشود هیچ گاه فاصله بین تولید و تقاضا پرنخواهد شد و رسیدن به اهداف توسعه در کشور مستلزم اتخاذ روشهای صحیح مصرف است.

وزیر نیرو با اشاره به آغاز عملیات ساخت پست ۴۰۰ کیلوولت امام رضا (ع) در مشهد گفت: مطابق با برنامه، این پست در مدت دو سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید که از مهمترین سازه‌های صنعت برق در مشهد مقدس و نخستین پستی است که در منطقه داخلی شهر ساخته می‌شود و نقش مهمی در پایداری برق، به ویژه در منطقه حرم مطهر امام رضا (ع) دارد.

اردکانیان افزود: علاوه بر طرحهای حوزه انتقال و تقویت بخش برق در خراسان رضوی که امروز بهره‌برداری یا کلنگ زنی شد، سد زنگانلو در درگز که نقش مهمی در تامین آب شرب و بهداشتی  و همچنین مصارف صنعتی منطقه دارد با سرمایه‌گذاری دو هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: همچنین طرح آبرسانی به ۳۰ روستا با جمعیت ۲ هزار و ۶۰۰ نفر در مناطق روستایی شهرستانهای مشهد، گناباد، درگز، خواف، داورزن و چناران به بهره‌برداری خواهد رسید و این روستاها از نعمت دسترسی به شبکه آب آشامیدنی برخوردار می‌شوند.

وزیر نیرو گفت: اختصاص ایستگاه‌های پمپاژ برای کشاورزی، تصفیه فاضلاب و استفاده از پساب آن در بخش کشاورزی با رعایت مسایل زیست محیطی و کیفی از دیگر طرحهای در حال اجرا در استان خراسان رضوی است که امیدواریم منجر به رشد این بخش از صنعت فاضلاب شود و خراسان رضوی نیز در این بخش مثل سایر بخشها سرآمد و الگوی همکاران و فعالان این صنعت باشد.