بنزین ندهید، فلج می‌شویم
بنزین ندهید، فلج می‌شویم
رییس جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی گفت: اگر به سفر و یا گردشگری سهمیه ویژه بنزین اختصاص داده نشود، این صنعت فلج می‌شود.

به گزارش نبض انرژی، علی صدرنیا با بیان این‌که طرح سهمیه‌بندی بنزین هیچ نگاهی به بخش‌های خدماتی و حمل و نقل گردشگری نداشته است، به ایسنا گفت: ما با گروهی از راهنمایان گردشگری روبرو هستیم که با وسیله نقلیه شخصی خود به گردشگران خدمات می‌دهند، از طرفی راننده‌های ون و خودروهای سواری هم هستند که ناچارند سه برابر هزینه سابق برای بنزین بپردازند، درحالی‌که دستمزدشان نسبت به قبل تفاوتی نکرده و باید هزینه اضافی سوخت را از جیب بپردازند.

وی ادامه داد: این مشکل در دو نشست مجزا با آقای مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی – مطرح شد که نظر ایشان هم بر حل آن بود اما در عین حال تاکید کردند باید ساز و کاری طراحی شود که درصورت تخصیص سهمیه ویژه بنزین به گردشگری، هیچ شائبه‌ای ایجاد نشود.

صدرنیا اضافه کرد: پیشنهادی هم مطرح شد که شرکت‌های حمل و نقل گردشگری با مجوز این وزارتخانه راه‌اندازی شود تا درصورت توافق، سهمیه ویژه بنزین به این شرکت‌ها و اتومبیل‌های در اختیار آن‌ها که پلاک گردشگری دریافت خواهند کرد، اختصاص یابد.

وی افزود: بررسی اولیه ما نشان می‌دهد درحال حاضر فقط یک شرکت حمل و نقل گردشگری وجود دارد که از این وزارتخانه مجوز گرفته، بنابراین اگر چنین پیشنهادی اجرایی شود سایر خودروها که درحال سرویس‌دهی به گردشگران هستند از این طرح جا می‌مانند و مشکل «راهنماـ راننده‌»ها نیز حل نمی‌شود، ‌ درحالی‌که آن‌ها بیشتر از گروه‌های معمولی در جاده هستند و سفرهایشان گاهی تا ۳۰ روز طول می‌کشد.

او یادآور شد: نظر وزارت میراث فرهنگی‌، گردشگری و صنایع دستی بر این است که پیگیری سهمیه ویژه بنزین گردشگری بدون داشتن ساز و کار و ایده قابل اجرا، فقط ایجاد شبهه می‌کند.

رییس جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی بیان کرد: شاید موضوع بنزین همین حالا حاد نباشد، ولی به محض این‌که وارد فصل سفر در ایران شویم، قطعا این معضل بیشتر به چشم می‌آید. باید سریع‌تر برای آن فکری شود. اگر این سهمیه ویژه اختصاص نیابد بخشی از بدنه گردشگری فلج می‌شود.

صدرنیا در این راستا پیشنهادی را مطرح کرد هرچند آن را «موقتی» دانست اما گفت: شاید بتوان تا مقطعی که طرح جدی‌تری اجرا می‌شود، از طریق آژانس‌های گردشگری معتبر «راهنما ـ راننده‌»ها و یا راننده‌های خودروهای در اختیار گردشگری را به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و نفت معرفی کرد تا سهمیه ویژه‌ای به آن‌ها تخصیص داده شود. البته که برای مساله بنزین نمی‌توان راه‌کار ساده‌ای داشت اما تا زمانی که آن شرکت‌های حمل و نقل مورد نظر وزاتخانه راه‌اندازی شود شاید بتوان سهمیه‌ای را مقطعی و برای تعداد خاصی از راهنماها و راننده‌ها شناخته شده، اختصاص داد.

رییس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی سپس به تاثیر سهمیه‌بندی بنزین در افزایش هزینه تورهای ایران اشاره کرد و افزود: پس از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین و اصلاح قیمت، درخواست‌هایی در ارتباط با افزایش دستمزد راهنمایان و راهنماـراننده‌ها به این جامعه رسید اما  هزینه‌های دیگر آنقدر بالا رفته که اگر دستمزد راهنماها و راننده‌ها به آن اضافه شود، فقط باعث می‌شود سفر ایران گران‌تر و آژانس‌های کوچک و ضعیف‌تر ورشکسته شوند.

او اضافه کرد:‌ با آن‌که هزینه غذا بالا رفته اما مبنای محاسبه در برخی از تورها هنوز نرخ سال گذشته است. از طرفی بهار گذشته که با سفر اربعین همزمان شد با کمبود اتوبوس مواجه شدیم در نتیجه بسیاری از راننده‌های اتوبوس و شرکت‌های حمل و نقل کرایه‌ها را افزایش دادند. از آبان‌ماه هم که دقیقا فصل سفر در ایران بود، نرخ ورودی موزه‌ها افزایش پیدا کرد. این درحالی است که بیشتر تورها از یکی دو سال قبل فروخته شده‌اند و این گرانی‌های لحظه‌ای در قیمت آن‌ها محاسبه و حتی پیش‌بینی نشده است. در هیچ کجا قیمت‌ها اینقدر لحظه‌ای و بدون اصول تغییر نمی‌کند و این برای طرف‌های خارجی قابل درک نیست.

صدرنیا تاکید کرد: باید صنعت گردشگری را حمایت کرد تا درآمدزا شود، مخصوصا حالا که تعداد گردشگران سودده و درآمدساز آن کاهش یافته و هزینه‌ها از این طریق تامین نمی‌شود.