نظر نوبخت درباره کاهش قیمت بنزین در بودجه سال ۹۹
نظر نوبخت درباره کاهش قیمت بنزین در بودجه سال ۹۹
رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره درخواست نمایندگان مبنی بر کاهش قیمت بنزین در بودجه ۹۹ توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش نبض انرژی به نقل از خانه ملت، محمدباقر نوبخت امروز پس از حضور در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس در جمع خبرنگاران، گفت: لایحه بودجه سال 99 در موعد قانونی به مجلس تقدیم شد و براساس آیین نامه داخلی مجلس کمیسیون‌های تخصصی پیشنهادات خود را درباره این لایحه به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 99 ارائه می دهند.

وی با بیان اینکه کلیات لایحه بودجه سال 99 در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات تصویب شد، افزود: در نشست امروز کمیسیون اقتصادی نیز لایحه مذکور از 4 محور پیش بینی منابع، برآورد هزینه ها، سیاست ها و اهداف مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه 484 هزار میلیارد تومان منابع برای سال 99 از محل واگذاری دارایی های سرمایه ای، واگذاری دارایی های مالی و درآمدها پیش بینی شده است، اظهار کرد: منابع سال آینده وابستگی چندانی به فروش نفت ندارد و حدود 48 هزار میلیارد تومان منابع به فروش نفت وابسته است در حالی که این رقم در سال جاری 153 هزار میلیارد تومان بود.

وابستگی منابع عمومی بودجه به نفت در سال آینده کمتر از 10 درصد است

نوبخت با بیان اینکه وابستگی منابع عمومی بودجه به نفت کمتر از 10 درصد است که 100 درصد آن برای پروژه های عمرانی استفاده می شود، اضافه کرد: تمام اعتبارات حاصل از فروش نفت و 4.4 میلیارد دلار که از صادرات گاز به دست می آید، برای اجرای پروژه های عمرانی استفاده خواهد شد. همچنین 30 هزار میلیارد تومان از سایر منابع برای اجرای طرح های عمرانی پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: سال آینده حدود 47 هزار میلیارد تومان از اوراقی که در سال پیش منتشر شده است، بازخرید می شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: مصارف سال آینده در سه حوزه هزینه های جاری، عمرانی و تملک دارایی توزیع می شود که هزینه های جاری برای جبران کاهش قدرت خرید استفاده شود، بدین معنا که اعتبارات این بخش برای ارتقا و بهبود سفره های مردم استفاده شود، به همین دلیل علی رغم اینکه بودجه سال 99 تنها 8 درصد رشد داشت، اما برای کارکنان افزایش 15 درصدی حقوق در نظر گرفته شده است.

پیش بینی 3 هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی فرهنگیان در لایحه بودجه 99

عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: 6 هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال 99 در نظر گرفته شده است، همچنین 3 هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی فرهنگیان و ترمیم حقوق آنان در لایحه بودجه سال آتی پیش بینی شده است.

نوبخت با بیان اینکه 31 هزار میلیارد تومان تحت عنوان طرح حمایت معیشتی در سال آینده به مردم پرداخت می شود، بیان کرد: 43 هزار میلیارد تومان در قالب یارانه نقدی در سال آینده به مردم پرداخت می شود.

وی با اشاره به تخصیص اعتبارات برای ایجاد زیرساخت در سال آینده گفت: پیش بینی شده است 1224 کیلومتر راه آهن ساخته شود.

این عضو کابینه دولت دوازدهم اضافه کرد: ایجاد یک میلیون فرصت شغلی برای سال آینده پیش بینی شده است. براساس پیش بینی‌ها سال آینده کشور از رکود خارج می شود و صندوق بین المللی پول و بانک جهانی این ادعا را تایید کردند.

نوبخت درخصوص درخواست  نمایندگان مبنی بر کاهش قیمت بنزین در بودجه 99 اظهار کرد: از آنجایی که این موضوعی تاکنون رسماً به دولت اعلام نشده است، در حال حاضر درباره آن نظری نداشته و باید اجزای آن به دقت بررسی شود. مصرف روزانه بنزین به 98 میلیون لیتر در روز رسیده بود که با اصلاح قیمت آن 20 میلیون لیتر کاهش یافت.

وی تصریح کرد: در صورتی که طرح نمایندگان درباره کاهش قیمت بنزین، بتواند مصرف بنزین را کاهش دهد و مردم از آن راضی باشند، دولت مخالفتی با آن ندارد، زیرا منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین در اختیار مردم قرار می گیرد، اما در حال حاضر هیچ نظری درباره آن نداریم، زیرا تاکنون مورد بررسی قرار نگرفته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره واقعی بودن اعداد و ارقام موجود در لایحه بودجه سال 99 بیان کرد: در صورتی که مجلس بتواند هزینه های بودجه را کاهش دهد، سازمان برنامه و بودجه از آن استقبال می کند.