عایدی ۱.۸ میلیارد دلاری از CNG/ سوختن روزانه یک میلیارد مترمکعب سوخت در کشور
عایدی ۱.۸ میلیارد دلاری از CNG/ سوختن روزانه یک میلیارد مترمکعب سوخت در کشور
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودروی عمومی در کشور ظرف ۱۲ تا ۱۵ ماه آینده گازسوز خواهند شد که علاوه بر بازگشت سرمایه آن ظرف چهار ماه، موجب اشتغال کوتاه‌مدت در صنعت سی ان جی شده و ۱.۸ میلیارد دلار عایدی نیز برای کشور به همراه خواهد داشت.

به گزارش نبض انرژی، علیرضا صادق‌آبادی امروز در حاشیه همایش سی ان جی، فرصت توسعه پایدار در جمع خبرنگاران با اشاره به شدت مصرف انرژی در کشور اظهار کرد: ۷۵۰ تا ۸۰۰ میلیون مترمکعب در روز گاز، ۷۵ میلیون بنزین و ۵۵ میلیون لیتر گازوئیل مصرف می‌شود که در مجموع باید گفت روزانه بالای ۹۰۰ تا یک میلیارد مترمکعب سوخت در کشور مورد مصرف قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر این‌ مساله که حتی اگر فرض کنیم تمام این سوخت پاک است، حتما میزانی آلودگی به همراه نخواهد داشت، تصریح کرد: برای کیفیت هوا در نظر گرفته می‌شود ساکس است که سقف این شاخص ۵۰ در نظر گرفته شده و این در حالی است که در آلوده‌ترین روزها این شاخص تنها روی ۱۵ ماند و باید گفت که شاخص گوگرد حدود ۹۱ میلیون لیتر از بنزین توزیعی ما کمتر از ۵۰ پی پی ام گوگرد است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان این‌که بهترین احتراق یعنی احتراق کامل با سوخت پاک نیز آلودگی ایجاد می‌کند، ادامه داد: موضوعی که وجود دارد این است که باید در ابتدا مشخص شود که در کلانشهرها چه ظرفیتی وجود دارد تا بسته به همان ظرفیت میزان سوخت در نظر گرفته شده، مشخص شود و این مساله بدین معنا نیست که اگر ما تمام سوختی که به کار می‌گیریم به گاز تبدیل کنیم، آلایندگی وجود نخواهیم داشت.

به گفته صادق‌آبادی، در تمام دنیا به دنبال افزایش کیفیت سوخت، کیفیت احتراق و کنترل مصرف انرژی می‌روند، چرا که تنها از این طریق می‌توان میزان مصرف را تا حد قابل توجهی مدیریت کرد.

وی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با بیان این‌که براساس استاندارهای آی ام او مبنی بر استفاده سوخت نفت کوره با سولفور، نیم درصد که از ابتدای ۲۰۲۰ آغاز می‌شود، مشکلی نداریم، گفت: ما سوخت مورد نیاز نفتکش‌ها و کشتیرانی را تامین کرده‌ایم و اگر در آینده نیز کسی نتواند سوخت مورد نیاز را تامین کند، مشمول جریمه نخواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: هیچ کدام از عرضه‌کنندگان نفت کوره منطقه اکنون واحدی که بتواند نفت کوره تصفیه‌شده ۲۰۲۰ داشته باشند ندارند و هر آنچه که هست از نفت کوره تولید می‌شود.

صادق‌آبادی همچنین در مراسم همایش سی ان جی، فرصت توسعه پایدار اظهار کرد: شدت مصرف انرژی در تمام بخش‌های خانگی، صنعتی، حمل و نقل، نیروگاهی و تجاری بسیار بالاست و روزانه ۸۰۰ میلیون مترمکعب سوخت مایع در کشور مصرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر این مساله که جامعه دانشگاهی باید در زمینه‌ی تنظیم سندی برای شناسایی و محاسبه ظرفیت‌های زیست‌محیطی احتراق سوخت در کلانشهرها و شهرها به بخش صنعت کمک کند، گفت: در این زمینه باید بین سازمان‌های متولی اجماع ایجاد شود، چراکه این مساله نقش مهمی در برنامه‌ریزی‌های صنعت برای حمل و نقل و سبد سوخت خودروها دارد.

وی با بیان این‌که اگر با روند فعلی پیش برویم، در پنج تا ۱۰ سال آینده شدت مصرف انرژی مشکلاتی را به وجود خواهد آورد، افزود: باید مدل‌سازی میزان مصرف سوخت در کلانشهرها صورت گیرد و با ایجاد اجماع بتوانیم سیاست‌های درست را در این حوزه اجرایی کنیم.

صرفه‌جویی ١٧ میلیون لیتری بنزین در روز با ارتقاء صنایع خودروسازی

امیر وکیل‌زاده – مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران – در همایش “سی‌ان‌جی، فرصت توسعه پایدار” اظهار کرد: هم‌اکنون سی ان جی ۲۳.۵ درصد از سبد سوخت خودروها را تشکیل می‌دهد؛ با سرمایه‌گذاری وزارت نفت 2500 جایگاه سی‌ان‌جی در کشور ساخته شده است؛ حدود ۴ میلیون خودروی دوگانه‌سوز در کشور وجود دارد و به طور میانگین روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب سی ان جی در کشور توزیع می‌شود.

به گفته او عمر مخازن سی ان جی حدود ۱۵ سال است. خودروهایی که در اولین دوره آغاز توسعه صنعت سی ان جی گازسوز شده‌اند، در حال نزدیک شدن به اواخر عمر خود هستند. از ۹۰۰ میلیون مترمکعب گازی که روزانه در کشور تولید می‌شود، تنها ۲ درصد آن در بخش سی ان جی به مصرف می‌رسد.

وی تاکید کرد: در مقایسه با استانداردهای جهانی هر خودرو روزانه یک میلیون لیتر بیش از استانداردهای جهانی بنزین مصرف می‌کند که تنها با ارتقا در بخش صنایع خودروسازی در کشور و با احتساب حدود ۱۷ میلیون خودرو در ناوگان حمل و نقل کشور، در مصرف روزانه حدود ۱۷ میلیون لیتر بنزین در کشور صرفه‌جویی خواهد شد.