اتصال بزرگ‌ترین بندر اقیانوسی ایران به شبکه گاز
اتصال بزرگ‌ترین بندر اقیانوسی ایران به شبکه گاز
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: امروز اتصال چابهار به شبکه گاز در دستور کار است و ساخت خط لوله گاز ایرانشهر به چابهار، علاوه بر گازرسانی به نیروگاه‌های برق چابهار و کنارک و توقف مصرف سوخت مایع در این واحدها، زمینه گازرسانی به صنایع پتروشیمی مکران هم را فراهم می سازد.

به گزارش نبض انرژی، «حسن منتظرتربتی» امروز ( یکشنبه) در تشریح آخرین وضعیت اجرای بزرگترین پروژه گازرسانی کشور شامل ساخت خطوط لوله و توسعه شبکه گاز شهری و روستایی استان سیستان و بلوچستان، با بیان این مطلب، گفت: اکنون به صورت همزمان ساخت شبکه، علمک‌گذاری و واگذاری انشعاب گاز به مشترکان در هشت شهر استان و سیستان و بلوچستان در حال انجام است.

وی ضمن یادآوری پیشرفت ۷۶ درصدی عملیات گازرسانی در شهر زاهدان، تصریح کرد: تاکنون حدود ۱۵ هزار علمک گاز نصب و برای حدود ۳۱ هزار خانوار، اشتراک پذیری انجام گرفته است.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه علاوه بر شهر زاهدان، عملیات ساخت و توسعه شبکه گاز شهری در هفت شهر ایرانشهر، محمدان، بمپور، زابل، خاش، بزمان و دلگان هم به صورت همزمان در حال انجام است، اضافه کرد: علاوه بر این، گازرسانی به روستاهای استان سیستان و بلوچستان نیز آغاز

شده، به طوری‌که تاکنون هفت روستا از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شده و عملیات گازرسانی به ۱۶ روستای دیگر هم آغاز شده است.

این مقام مسئول با اشاره به برنامه گازرسانی به ۳۱۰ واحد صنعتی استان سیستان و بلوچستان، یادآور شد: تاکنون ۸۲ واحد صنعتی گازدار، عملیات گازرسانی به ۱۸۵ واحد صنعتی دیگر آغاز، گازرسانی به ۴۲ واحد صنعتی در مرحله پیمان سپاری و گازرسانی به ۸ واحد دیگر هم در مرحله طراحی است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، تاکید کرد: اکنون در شرایط فعلی، ساخت و توسعه شبکه گاز به شهرها، روستاها، صنایع و نیروگاه های برق استان سیستان و بلوچستان بزرگترین همانند بزرگ‌ترین کارگاه گازرسانی کشور بوده که در جبهه‌های مختلف کاری به صورت شبانه‌روزی در حال انجام است.

تربتی گفت: امروز در کنار ساخت و توسعه شبکه گاز شهری، روستایی و صنعتی در استان سیستان و بلوچستان، ساخت ۶ خط لوله بزرگ و اصلی انتقال گاز در سطح این استان پهناور کلید خورده و به منظور تسریع در روند ساخت و بهره برداری هر یک از این ۶ خط لوله اصلی هم، قطعاتی تعریف و به

عبارت دیگر ساخت هر خط لوله به چند قطعه تقسیم‌بندی شده تا زمان ساخت و بهره‌برداری از آنها به حداقل کاهش یابد.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی بالغ بر یک هزار و ۷۷۰ کیلومتر خط لوله اصلی گاز در استان سیستان و بلوچستان، تصریح کرد: علاوه بر این، ساخت حدود ۶۵۵ کیلومتر خط لوله جدید گاز هم در مرحله طراحی پایه بوده که احداث آنها هم به زودی آغاز می‌شود.

معاون وزیر نفت در امور گاز اضافه کرد: ساخت خط لوله ۳۶ اینچی گاز ایرانشهر – زاهدان – دوراهی دشتک به طول ۱۰۸ کیلومتر، خط لوله ۲۴ اینچی دوراهی دشتک به زابل به طول ۱۱۰ کیلومتر، خط لوله ایرانشهر به چابهار در چهار قطعه و در اقطار ۵۶ تا ۱۶ اینچ به طول تقریبی ۳۰۰ کیلومتر، خط لوله

۲۰ اینچی ایرانشهر به پالیزان به طول ۱۰۵ کیلومتر، خط لوله پالیزان به خاش به طول ۴۱ کیلومتر، خط لوله خاش به میرجاوه به طول ۱۰۹ کیلومتر و خط لوله انتقال گاز به شهرهای سوران، زابلی، سراوان، سیرکان و هیدوج به طول تقریبی ۳۴۳ کیلومتر از مهم‌ترین خطوط لوله در دست ساخت هستند.

به گفته تربتی، همراه با ساخت و توسعه شبکه گاز استان سیستان و بلوچستان، اتصال چابهار به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران، یکی دیگر از برنامه‌های در دست اجرای شرکت ملی گاز ایران است و این خط لوله در چهار قطعه مراحل مختلف ساخت را پشت سر می‌گذارد.

وی اضافه کرد: وزارت نفت برای توسعه شبکه گاز در استان سیستان و بلوچستان با محدودیت تامین منابع مالی روبرو نخواهد شد، گفت: با حمایت بی نظیر وزیر نفت، بر اساس مصوب شورای اقتصاد و بند «ق» بودجه سال ۹۳، امکان سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان وجود دارد.
معاون وزیر نفت ضمن یادآوری اینکه تمامی هزینه‌های سرمایه‌گذاری در ساخت و توسعه شبکه گاز استان سیستان و بلوچستان از محل جایگزینی گاز طبیعی با سوخت مایع جبران خواهد شد، افزود: همراه با توسعه شبکه گاز، مصرف سوخت مایع به ویژه گازوئیل در سبد سوخت نیروگاه‌ها و گازمایع در سبد سوخت مشترکان خانگی و تجاری به حداقل کاهش می‌یابد.
تربتی در پایان، یادآور شد: افزون بر شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان، چهار شرکت گاز استانی در توسعه گازرسانی استان مشارکت دارند و با این همکاری گسترده، شاهد کاهش زمان توسعه خواهیم بود.