رییس سازمان استاندارد: بنزین تولیدی کشور آلاینده نیست
رییس سازمان استاندارد: بنزین تولیدی کشور آلاینده نیست
رییس سازمان ملی استاندارد ایران، گفت: مطابق آزمایش‌های انجام شده، بنزین تولیدی کشور از نظر شاخص‌های گوگرد، بنزن و آروماتیک‌ها که می‌توانند روی آلودگی هوا تاثیرگذار باشد، هیچ مشکلی ندارد.

به گزارش نبض انرژی، «نیره پیروزبخت» امروز یکشنبه در نشست خبری در محل سازمان ملی استاندارد افزود: آزمایش‌های استاندارد در همه شهرهای کشور و در دو فصل گرم و سرد سال انجام می‌شود و مطابق آزمایش‌ها، تاکنون کیفیت بنزین تولیدی هیچ مشکلی نداشته است.

وی اضافه کرد: همزمان با افزایش قیمت بنزین، بررسی نازل‌ها در جایگاه‌های سوخت در دستور کار قرار گرفت که در آبان ماه ۲۱۵ مورد از پنج هزار و ۱۰۰ مورد نازل، در آذر ماه ۱۶۳ مورد از چهار هزار و ۹۷۸ مورد نازل و در یک هفته گذشته ۳۵ مورد از یکهزار مورد بازرسی نازل ها کم فروشی داشته و از سوی کارشناسان این سازمان و وزارت نفت پلمپ شدند.

پیروزبخت افزود: استاندارد پیشین بنزین در کشور معادل استاندارد یورو ۲ بود که به استاندارد ملی معادل یورو ۴ تبدیل شد.

وی ضمن یادآوری اینکه بین استاندارد قدیمی و جدید اختلاف زیادی در کاهش آلاینده ها وجود داشت، گفت: به‌طور نمونه حد مجاز گوگرد در سوخت با استاندارد قدیمی ۳۰۰ پی پی ام و در استاندارد ملی یورو ۴ به ۵۰ پی پی ام کاهش یافت و بهبود ۶ برابری را تجربه کرد.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران خاطرنشان کرد:‌ چند ماهی است که بهبود استاندارد بنزین معادل یورو ۵ در دستور کار قرار گرفته، اما از این پس کاهش شاخص های آلایندگی هوا چندان محسوس نیست، به عنوان نمونه شاخص گوگرد از ۵۰ به ۲۰ یا ۳۰ پی پی ام کاهش خواهد یافت، اما به صفر نخواهد رسید.

وی تاکید کرد:‌ اکنون طراحی پالایشگاه نیز باید تغییر کند و بنابراین کار بسیار سخت و پیچیده خواهد شد و امروز ۸۰ درصد جمعیت کشور تحت پوشش بنزین استاندارد ملی یا همان یورو۴ است و این پوشش تا سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

پیروز بخت اضافه کرد: گازوئیل در کشورمان مشمول استاندارد اجباری نیست، اما وزارت نفت مکلف شده در سال ۱۴۰۰ گازوئیل استاندارد عرضه کند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اکنون در بحث گوگرد، حداکثر مجاز آن در بنزین باید ۵۰ پی پی ام باشد، اما میانگین آن در فصل گرم سال در بنزین های سوپر، معمولی و استاندارد به ترتیب ۱۵.۱، ۲۹.۵۳ و ۱۴.۸۲ پی پی ام است.

وی گفت: حد مجاز بنزن نیز در فصل گرم سال یک است که در بنزین سوپر، معمولی و استاندارد به ترتیب ۰.۵، ۰.۵ و ۱.۱ است.

به گفته پیروزبخت، میانگین کشوری شاخص الوفین ها ۱۸و در بنزین های سوپر، معمولی و استاندارد به ترتیب ۳.۴۶، ۳.۱۱ و ۴.۳۶ است.

وی تصریح کرد: میانگین کشوری شاخص آروماتیک ها ۳۵ و در بنزین های سوپر، معمولی و استاندارد به ترتیب ۱۶.۵۱، ۱۴.۷۲ و ۱۸.۵۳ است، همچنین میانگین شاخص اکتان در بنزین های توزیعی کشور ۹۵ و در بنزین های سوپر، معمولی و استاندارد به ترتیب ۹۵، ۸۸.۱ و ۹۲.۰۴ است.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران، موتورخانه های واحدهای تجاری و دولتی را یکی از منابع مهم آلایندگی هوا در فصول سرد سال برشمرد و گفت:‌پارسال ۲هزار و ۶۰۰ موتورخانه از سوی این سازمان تحت بازرسی قرار گرفتند.

قرص های داخل محصولات غذایی
وی در ادامه در خصوص قرص های کشف شده درون محصولات غذایی گفت: بررسی ها نشان داده، این موارد فقط با هدف تشویش اذهان عمومی و ایجاد جو نا امنی در صنایع انجام شده است.

پیروزبخت تاکید کرد: امکان اینکه این قرص ها در فرآیند تولید وارد محصولات غذایی شده باشد، وجود ندارد.

وی بیان داشت:‌ در یک هفته گذشته ۲ هزار و ۳۶۰ فقره بازرسی  و نمونه برداری در شهرستان های مختلف انجام شد که در ۲ مورد، یکی در بیسکوئیت دو رنگ مغز فندقی در بوفه مدرسه ای در زنجان و دیگری یک کیک کاکائویی اسفنجی در گنبد کاووس قرص مشاهده شد و قرص ها برای بررسی بیشتر به وزارت بهداشت فرستاده شده است.

ذرت های آلوده
وی پیرامون ذرت های آلوده و فیلم و کلیپ های پخش شده درباره آنها در فضای مجازی، گفت: سم آفلاتوکسین در صورت وجود در مواد غذایی در درازمدت منجر به عوارضی در بدن انسان می شود و سرطانزاست، اما اینکه در این کلیپ ها فردی مدعی شده طی ۲.۵ ساعت منجر به فوت شخصی شده است، از اساس نادرست است.
پیروزبخت خاطرنشان کرد:‌ ذرت های آلوده در گمرک باقی مانده اند و امکان ورود به کشور ندارند و اکنون دستگاه های متولی امر درخصوص چگونگی امحای آنها در حال برنامه ریزی هستند.