موج سواری قیمت نفت روی توافق تجاری آمریکا و چین
موج سواری قیمت نفت روی توافق تجاری آمریکا و چین
شاخص‌های قیمت نفت در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت تاثیر توافق تجاری مقدماتی آمریکا و چین به بالاترین حد خود در سه ماه گذشته صعود کردند.

به گزارش نبض انرژی، بهای معاملات آتی نفت روز جمعه پس از این که آمریکا و چین اعلام کردند به توافق مقدماتی برای فاز اول پیمان تجاری رسیده‌اند، در قیمت بالاتری بسته شدند.

عدم توافق تجاری میان این دو قدرت اقتصادی، مانع بزرگی سر راه رشد تقاضا برای نفت بود اما قیمت‌های نفت روز پنجشنبه پس از این که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در توییتر اعلام کرد آمریکا به توافق بزرگ با چین بسیار نزدیک شده است، پشتیبانی شدند.

گزارش‌های منتشره از آن زمان حاکی از این است که ترامپ فاز اول توافق تجاری با چین را تایید کرده و احتمالا تعرفه‌های جدید روی حدود ۱۶۰ میلیارد دلار واردات کالاهای چینی را که قرار بود روز یکشنبه اجرایی شوند، به حال تعلیق درآورده و امیدها برای تعدیل آسیبهای وارده بر اقتصاد جهانی را بالا برده است.

چین روز جمعه تایید کرد که روی متن فاز اول توافق تجاری به توافق رسیده است اما این توافق باید روال حقوقی خود را پیش از امضا شدن طی کند. ترامپ به صورت جداگانه فاز اول توافق تجاری را اعلام کرد و تعرفه‌ها روی کالاهای چینی که قرار بود از روز یکشنبه اجرا شوند را لغو کرد.

به گفته تایلر ریچی، یکی از دبیران نشریه “سون ریپورت ریسرچ”، جنگ تجاری مورد توجه بازارهای انرژی قرار دارد و عدم شفافیت پیرامون وضعیت توافق باعث نوسان قابل توجهی در روز جمعه شده بود. شاخص قیمت نفت آمریکا روز جمعه برای مدت کوتاهی به بالای ۶۰ دلار در هر بشکه صعود کرد که از نقطه نظر کوتاه مدت، مثبت بود با این حال بین ۶۰ تا ۶۲ دلار مقاومت شدیدی وجود دارد که باعث می‌شود این شاخص فعلا در بازه محدودی بماند.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۸۹ سنت معادل ۱.۵ درصد افزایش یافت و در ۶۰ دلار و هفت سنت در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۱.۵ درصد رشد داشت.

بهای معاملات آتی نفت برنت یک دلار و دو سنت معادل ۱.۶ درصد افزایش یافت و در ۶۵ دلار و ۲۲ سنت در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۱.۳ درصد افزایش ثبت کرد.

به گفته ریچی، این‌که شاخص قیمت نفت آمریکا به بالای محدوده ۶۰ دلار صعود کند، به روابط تجاری آمریکا و چین بستگی خواهد داشت و توافق مطلوبی که با کاهش تعرفه‌ها همراه باشد، به بالا رفتن قیمت‌های نفت کمک می کند، در حالی که ادامه ابهام درباره وضعیت توافق، روند صعودی بازارهای انرژی را محدود خواهد کرد.

بعلاوه پیروزی قاطع بوریس جانسون از حزب محافظه کار انگلیس در انتخابات روز پنج شنبه ممکن است مایه نگرانی دیگری را از دارایی‌های پرریسک مانند نفت و سهام را رفع کند.

بر اساس گزارش مارکت واچ، قیمت‌های نفت خام پس از این که بانک‌های مرکزی تمایل خود را برای پایین نگه داشتن نرخ‌های بهره و حفظ تدابیر محرک رشد اقتصادی برای پشتیبانی از اقتصاد جهانی اعلام کردند، به حرکت افزایشی متمایل بودند. توافق یک هفته پیش اوپک پلاس در وین برای کاهش بیش‌تر تولید نیز با وجود نشانه‌های رشد ذخایر نفت به پشتیبانی از قیمت‌های نفت کمک کرده است.

در این بین، شرکت خدمات انرژی “بیکرهیوز” نخستین رشد هفتگی شمار دکلهای حفاری نفت فعال آمریکا در هشت هفته گذشته را اعلام کرد. سطح ذخایر نفت آمریکا هم همچنان رو به رشد است و آمار رسمی که چهارشنبه گذشته منتشر شد، نشان داد ذخایر نفت این کشور هفته پیش از آن رشد غیرمنتظره ای داشت و بیش از ۸۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا کرد.