شیوه مصرف انرژی در کشور نوعی بیماری مزمن محسوب می‌شود
شیوه مصرف انرژی در کشور نوعی بیماری مزمن محسوب می‌شود
وزیر نیرو، شیوه مصرف انرژی در کشور را به بیماری مزمن تشبیه و تاکید کرد: اگر نسبت به این شیوه بی‌توجه باشیم، نمی‌توانیم فاصله میان تولید و مصرف را پُر کنیم و باید برای این معضل چاره‌اندیشی شود.

به گزارش نبض انرژی، «رضا اردکانیان» در دومین روز سیزدهمین همایش سراسری مدیران و مسئولین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) با اشاره به اینکه روش‌های استفاده ما از منابع طبیعی بر نوعی بد مصرفی منطبق شده است، گفت: طرح‌های مختلفی برای تامین آب در اقصی نقاط کشور اجرا می‌شود و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء نقش مهمی در این زمینه برعهده دارد.

وزیر نیرو با بیان اینکه دشمنان برای ضربه زدن به ایران به ویژه در سال‌های خشک، اقدامات روانی بسیاری را دنبال می‌کنند، گفت: در خشک‌ترین سال آبی ۵۰ سال اخیر به سر می‌بریم و ۳۴۰ شهر کشور با مشکل کم‌آبی مواجه بودند که با همراهی مردم و تلاش قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص)، توانستیم از این مشکل عبور کنیم و دشمنان هم به اهداف خود دست نیافتند.

وی با اشاره به طرح استحصال و انتقال آب شرب برای ۱۷ استان از آب دریا و تصویب این پروژه گفت: بر این اساس سالانه ۷۵۰ میلیون مترمکعب آب شرب این مناطق تامین خواهد شد با اینکه تنها سه استان کشور ۱۱ میلیارد مترمکعب آب برای کشاورزی لازم دارند.

اردکانیان تصریح کرد: اگر بتوانیم ۱۰ درصد بهره‌وری در حوزه شرب و کشاورزی را ارتقا دهیم، می‌توانیم میزان زیادی از منابع آبی را حفظ کنیم و چنانچه این اقدام صورت نگیرد، با وجود همه طرح‌های تامین آب، تاب‌آوری کشور در این خصوص بسیار ضعیف خواهد بود.

وی بر توسعه صنعت مدیریت مصرف و بهبود کیفیت استفاده از آب و انرژی تاکید کرد و افزود:‌ با اجرای برخی خطوط انتقال می‌توانیم به کشورهای منطقه متصل شویم زیرا بزرگ‌ترین ظرفیت‌های برق – آبی دنیا در اینجا وجود دارد همچنین می‌توانیم به هاب منطقه‌ای انرژی تبدیل شویم.

وزیر نیرو با اشاره به گستردگی سطح ارتباط مردم با آب گفت: اگر بتوانیم الگوی صحیح مصرف را توسعه دهیم به نقطه اوج استفاده صحیح از منابع دست می‌یابیم و در نهایت در زمینه استفاده از زمان هم بهینه‌سازی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و مفاهیم موجود در آن نظیر اقتصاد مقاومتی نیز گفت: این مفاهیم و معانی باید در حوزه تخصصی هر شخص و سازمان به خوبی درک شوند.

اردکانیان افزود: فرا رفتن از تبیین این مفاهیم و پرداختن به ارتباطات میان‌بخشی، گام دوم و مهم محسوب می‌شود بنابراین باید به تعریف تعاملات و برنامه‌ها بپردازیم تا شاهد هم‌افزایی اقدامات، تحقق اقتصاد مقاومتی و پیشرفت در مسیر گام دوم انقلاب باشیم.

وی با بیان اینکه جمع جبری وزارتخانه ها در کنار یکدیگر به معنای دولت نیست، گفت: دولت و حمکرانی ارتباطی است که میان این بخش‌ها ایجاد می‌شود و نتیجه‌ای کلی را به وجود می‌آورد.

وزیر نیرو یادآور شد: در کنار همه ثروت‌هایی که ایران از آن برخوردار است و می‌تواند مورد طمع قرار گیرد، اصلی‌ترین آن منابع انسانی است و دشمنان به دنبال خلع سلاح ما در این زمینه هستند که از طریق جذب نخبگان و فراری دادن آنها از کشور و فشارهای حاشیه‌ای، این کار را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به لزوم مقاوم‌سازی کشور در مقابل شاخصه‌هایی که ظرفیت ضربه زدن به ما را دارند، گفت: افزایش تاب‌آوری کشور در همه عرصه‌ها ضروری است.

وزیر نیرو تاب‌آوری را ظرفیت مقاومت کشور در مقابل عوامل آسیب‌زا دانست و گفت: باید کیفیت زندگی را در عرصه‌های مختلف را چنان بالا ببریم که امید مجموعه‌های متخاصم از طریق اقداماتی مانند تحریم قطع شود و کشور به جایگاهی برسد که حتی در صورت استمرار تحریم‌ها، آثارش بر زندگی مردم به سطح ناچیزی برسد و در نهایت، کشور مسیر رشد و آبادانی خود را بدون وقفه طی کند.