جهش صنعت پتروشیمی در ۶ سال
جهش صنعت پتروشیمی در ۶ سال
با راه‌اندازی طرح‌های جدید در ۶ سال گذشته؛ علاوه بر کاهش خام‌فروشی و افزایش تولید محصولات پایین‌دستی، میزان صادرات محصولات پتروشیمی نیز حدود ۱.۵ برابر افزایش یافت.

به گزارش نبض انرژی، در حالی «عدم توجه به توسعه پتروشیمی‌ها» از محورهای استیضاح وزیر نفت اعلام شده که نگاهی به کارنامه صنعت نفت در دولت های یازدهم و دوازدهم نشان می دهد در ۶ سال اخیر میزان تولید و صادرات محصولات پتروشیمی افزایشی قابل توجه یافته و کشورمان توانسته جایگاه خود در مبادلات جهانی پتروشیمی را نیز تقویت کند.

تعدادی از نمایندگان مجلس در روزهای اخیر موضوع استیضاح «بیژن زنگنه» وزیر نفت را کلید زده‌اند؛ این طرح اکنون در کمیسیون انرژی مجلس در حال بررسی است که در صورت قانع نشدن نمایندگان استیضاح‌کننده، طرح استیضاح در هیات رئیسه مجلس اعلام وصول و در مجلس بررسی خواهد شد.

روند توسعه صنعت پتروشیمی

جهش اول توسعه صنعت پتروشیمی از سال ۷۶ آغاز شد که طی آن میزان تولید محصول نهایی از ۵.۸ میلیون تن به ۲۲.۶ میلیون تن در سال ۹۲ رسید؛ همچنین صادرات نیز از ۵۰۰ میلیون دلار به ۱۱ میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار در ابتدای دولت یازدهم (بر پایه قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۰) افزایش یافت.

در جهش دوم توسعه این صنعت در ۶ سال گذشته نیز میزان ظرفیت نصب شده برای تولید به ۶۶ میلیون تن و ارزش صادرات به حدود ۱۷ میلیارد دلار رسیده است که این دستاورد در طی ۶ سال گذشته با ۵.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی در ۱۵ طرح حاصل شده است.

این دستاوردها به معنای ۱.۵ برابر شدن تولید و صادرات این صنعت از سال ۱۳۹۲ تاکنون بوده است.

دستاوردهای توسعه صنعت پتروشیمی

کاهش خام‌فروشی، ایجاد ارزش افزوده بیشتر و افزایش تولید محصولات پایین دستی از دیگر دستاوردهای این رشد بوده است.

۸.۵ میلیون تن معادل ۲۹.۵ درصد وزنی و ۳۳.۶ درصد ارزشی از کل تولیدات صنعت پتروشیمی در سال ۱۳۹۷ در داخل کشور مصرف شده است که هیچ نمونه مشابهی از مصرف این میزان تولیدات یک صنعت در بخش پایین دستی آن وجود ندارد.

این درحالی است که علی رغم شرایط تحریمی موجود، با توجه به تدابیر صورت گرفته همچنان شرکت های پتروشیمی در حال صادرات محصولات خود هستند و درآمد ارزی سرشاری را نصیب کشور می کنند. همچنین با توجه به مدیریت انجام شده بر درآمدهای ارزی این شرکت ها، در حال حاضر حدود ۱۰۰ درصد ارز صادراتی این شرکت ها به چرخه اقتصاد بازگشته و حدود ۸۰ درصد آن در سامانه نیما عرضه می شود که سهم قابل توجهی نسبت به سایر صنایع کشور داراست.

این توسعه منجر به ایجاد ۱۰۸ هزار شغل مستقیم در مجموعه ها و پروژه های پتروشیمی و ۸۸۰ هزار شغل مستقیم در زنجیره پایین دستی و شرکت های کوچک و متوسط پتروشیمی شده است.

چشم‌انداز توسعه صنعت پتروشیمی

در صورتی که شتاب حرکت توسعه ای ایجاد شده در این بخش ادامه یابد، پیش بینی می شود که تا سال ۱۴۰۰ میزان ظرفیت تولید پتروشیمی به ۱۰۰ میلیون تن و درآمد این صنعت نیز به حدود ۳۷ میلیارد دلار برسد

برای دستیابی به این هدف باید تلاش شود که ۲۸ طرح اولویت‌دار با سرمایه‌گذاری ۱۷ میلیارد دلار تا سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسند که این امر به معنی افزایش ۷۹ درصدی ظرفیت اسمی صنعت پتروشیمی کشور، افزایش ۲ برابری تولید محصول نهایی و افزایش بیش از ۶۰ درصدی درآمد این بحش از سال ۱۳۹۲ تا پایان سال ۱۴۰۰ است.