هدفگذاری برای تولید محصول جدید پتروشیمی در عسلویه
هدفگذاری برای تولید محصول جدید پتروشیمی در عسلویه
مدیرعامل پتروشیمی پارس با اشاره به اینکه براساس مطالعات صورت گرفته در تلاشیم تا ‌محصول جدیدی با ارزش افزوده بیشتری در زنجیره «استایرن منومر» تولید شود، گفت: با تولید این محصول، سود ۶ هزار میلیارد تومانی سالانه پتروشیمی پارس را به ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌رسانیم.

به گزارش نبض انرژی، «مسعود حسنی» در جمع خبرنگاران با بیان اینکه وضعیت تولید و صادرات شش ماه اول امسال نسبت به سال گذشته بهتر شده است،‌ ادامه داد:‌ یکی از محصولات تولیدی پتروشیمی پارس، استایرن منومر است که علاوه بر تامین خوراک پارک استایرن عسلویه،‌ به ۶۰ صنعت داخلی صنایع پلی استایرن خوراک می‌دهد.

وی افزود: از همین رو برای توسعه آینده باید سرمایه‌گذاری را هم راستا با تامین خوراک انجام دهیم و در این راستا مطالعات چند صنعت صورت گرفته و به زودی نهایی خواهد شد.

مدیرعامل پتروشیمی پارس تاکید کرد: در تلاشیم تا واحدی تاسیس کنیم که وابسته به صنعت خودمان باشد تا علاوه بر پلی استایرن‌های معمول، ‌محصول جدیدی با ارزش افزوده بیشتری در کشور تولید شود و سود ۶ هزار میلیارد تومانی سالانه پتروشیمی پارس را به ۱۰ هزار میلیارد تومان برساند.

حسنی با اشاره به اینکه می‌خواهیم یک زنجیره پلی پروپیلن را نیز جلو برویم، ‌گفت: در استایرن نیز در شاخه‌های جدید پیش خواهیم رفت تا محصولاتی که در کشور تولید نمی‌شود و از طریق واردات تامین می‌شود را بسازیم. اکنون زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی کمتر از ۱۰ درصد در داخل کشور تولید می‌شود و اکثرا خام فروشی می‌کنیم.

وی ادامه داد: عملکرد ۶ ماه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان می دهد که  در تولید اتان ۶ درصد،‌ اتیل بنزن ۱۷ درصد و استایرن منومر ۲۰ درصد افزایش در پتروشیمی پارس به ثبت رسیده است.

حسنی با اشاره به اینکه برای حفظ زنجیره ارزش در منطقه، با پتروشیمی‌های همجوار برای مصرف خوراک هماهنگی انجام شده،‌ افزود: همچنین با مجتمع گاز پارس جنوبی برای ذخیره‌سازی و فروش هماهنگ، اقداماتی انجام شده و بخشی از تولیدات پروپان و بوتان نیز برای افزایش ارزش حرارتی،‌ به شبکه گاز سراسری تزریق می‌شود.

به گفته حسنی، ‌در شش ماهه اول سال ۹۸، افزایش تولید ۱۰ درصدی به ثبت رسیده و این در شرایطی است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ‌شدت تحریم‌ها بیشتر شده است. همچنین صادرات استایرن منومر به عنوان یکی از محصولات اصلی پتروشیمی پارس در ۸ ماهه اول امسال، ‌۲۱.۵ درصد رشد را نشان می‌دهد و اگر این تحریم‌ها نبود به جای ۲۱.۵ درصد به ۸۰ درصد افزایش صادرات می‌رسیدیم.

وی با تاکید بر اینکه تاب‌آوری تنها نباید در شرایط سخت وجود داشته باشد، ‌گفت: تاب‌آوری در فرصت‌ها هم وجود دارد و اگر در فرصت‌ها تاب‌آور نباشیم بی‌فایده است.

مدیرعامل پتروشیمی پارس ادامه داد:‌ در سال ۹۰ قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار رسیده بود و با صادرات ۳ میلیون بشکه در ۱۰۰ روز، ۳۰ میلیارد دلار درآمد برای کشور بوجود آمد که ۲۰ درصد بودجه ۹۸ و  ۲۱۹ درصد از بودجه سال ۹۰ را شامل می‌شد اما آن زمان نیز تاب‌آور نبودیم.

وی سه عامل اصلی را در توسعه پایدار صنعت مهم ارزیابی کرد و افزود: تداوم تولید اقتصادی،‌ حفظ محیط زیست و توجه به جامعه پیرامونی این سه عامل را تشکیل می‌دهد. از همین رو باید برای پایداری صنعت پتروشیمی در عسلویه تلاش کنیم.

حسنی تاکید کرد: تولید استایرن تا پایان سال آینده، ۲۵ درصد افزایش ظرفیت تولید خواهد داشت که از این میزان تا کنون ۷ درصد محقق شده است. همچنین ۲۰ درصد افزایش ظرفیت در اتیلن بنزن داشته‌ایم.