افزایش حاشیه سود پتروشیمی‌ها با ایجاد سرویس‌های جانبی متمرکز
افزایش حاشیه سود پتروشیمی‌ها با ایجاد سرویس‌های جانبی متمرکز
مدیر عامل شرکت مبین انرژی خلیج فارس گفت: ایجاد سرویس‌های متمرکز (یوتیلیتی) در مناطق ویژه پتروشیمی باعث کاهش هزینه تولید و افزایش حاشیه سود مجتمع‌های پتروشیمی تولیدی خواهد شد.

علیرضا شمیم، عصر دوشنبه در نشستی خبری با اشاره به اینکه کاهش قیمت تمام شده محصولات پتروشیمی در عسلویه و ماهشهر باعث شد تا دو یوتیلیتی متمرکز ایجاد شود، ادامه داد: از همین رو در عسلویه پتروشیمی‌مبین شکل گرفت.

وی افزود: در استانداردهای بین‌المللی زمانی که می‌خواهند یوتیلیتی تاسیس کنند باید دو برابر نیاز واحد تولیدی واحد یوتیلیتی تعریف شود تا با خارج شدن از مدار یک واحد، تولید متوقف نشود.

شمیم با اشاره به اینکه اگر هر واحد اقدام به تاسیس یوتیلیتی می‌کرد، قیمت تمام شده محصولات پتروشیمی بالا می‌رفت، تاکید کرد: برای ساخت این پتروشیمی سرمایه‌گذاری دو میلیارد دلاری انجام شده است.

وی افزود: اگر واحدهای پتروشیمی یوتیلیتی تاسیس می‌کردند، حاشیه سود پتروشیمی‌ها کاهش پیدا می‌کرد.

مدیرعامل شرکت مبین انرژی خلیج فارس ادامه داد: مبین از لحاظ مالی با تلاش سال‌های اخیر، در بخش تعیین قیمت‌های به روز برای یوتیلیتی چالش داشت و برای بستن حساب‌ها در پایان سال به مشکل می‌خورد.

به گفته شمیم، با جلسات فشرده و سنگین، دستورالعمل قیمت‌گذاری یوتیلیتی توسط شورای رقابت ابلاغ شد و دیگر مشکلی در قیمت گذاری سرویس‌های جانبی نداریم.

وی گفت: حاشیه سود مبین از سال ۹۴ تا کنون ۵۱ درصد بوده که این رقم در شرایط فعلی به بالای ۶۵ درصد در یوتیلیتی رسیده است و همین سود را تا پایان سال محقق می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت مبین انرژی خلیج فارس افزود: تداوم تولید پیش شرط اعتماد مشتریان به شرکت مبین بوده و قراردادهای بلند مدت است و اگر در تحویل سرویس‌های جانبی تاخیر داشته باشد باید جریمه پرداخت کند.

وی ادامه داد: اگرچه مشتری‌ها خاص و محدود هستند اما بازار را با خرید سهام پتروشیمی آپادانا توسعه دادیم.

شمیم تاکید کرد: در شرکت مبین پروژه هایی در راستای تولید ۱۰۰ درصدی تعریف شد که شامل آب شیرین‌کن هفتم، ساخت بویلر ۳۵۰ تنی، ایجاد واحد پساب و … می‌شود.