وزیرنیرو: ایران به دنبال توسعه ارتباط الکتریکی با تاجیکستان است
وزیرنیرو: ایران به دنبال توسعه ارتباط الکتریکی با تاجیکستان است
وزیر نیرو همزمانی شبکه برق ایران و تاجیکستان را منوط به برقراری ارتباط الکتریکی دانست و گفت: بر همین اساس دنبال برقراری ارتباط الکتریکی با این کشور خواهیم بود.

به گزارش نبض انرژی، «رضا اردکانیان» روز سه شنبه در حاشیه امضای تفاهمنامه با «عثمانعلی عثمان زاده» وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان در محل وزارت نیرو در پاسخ به خبرنگار ایرنا افزود: سنکرون کردن و یا همزمان کردن سیستم برق یک کشور یا چند کشور مستلزم داشتن ارتباط الکتریکی است که در حال حاضر دنبال برقراری این ارتباط الکتریکی با تاجیکستان هستیم که مستلزم مذاکرات چهارجانبه با افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان است.

رییس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و تاجیکستان با اشاره به اینکه تاجیکستان از حیث ظرفیت انرژی برق آبی یکی از بزرگترین ها در جهان است و شاید اغراق نباشد بگوییم ۱۵ درصد ظرفیت برق آبی جهان در این کشور است افزود: اگر سرمایه گذاری لازم صورت گیرد کافی است یک سد احداث و برق تولید شود؛ برق تولیدی این کشور می تواند نیاز منطقه را تامین کند.

اردکانیان گفت: تاجیکستان یک طرح مطالعاتی در این زمینه دارد که ما در این طرح مشارکت خواهیم کرد.

مردم ایران نحوه برخورد همسایگان در روزهای سخت را از یاد نخواهند برد.

وزیر نیرو در ادامه درباره اثر تحریم ها بر توسعه روابط منطقه ای ایران گفت: شاید اگر تحریم ها نبود این اندازه وقت و انرژی را به مسایل منطقه ای و همسایگان اختصاص نمی دادیم، تردید ندارم آنچه که این روزها در ارتباط با فعالیت های منطقه ای در بخش های مختلف کشور صورت می گیرد، ارتباطاتی که برقرار می شود، طرح هایی که تعریف می شود با پایان یافتن تحریم ها متوقف نخواهد شد.

اردکانیان گفت: با وجود همه سختی ها و مرارت ها که تحریم ها ایجاد کرده اما این فایده و نتیجه را داشته که هم بیشتر به ظرفیت های خودمان توجه کردیم و نیز مشارکت فعالانه تری با همسایگان و کشورهایی منطقه در جهت استفاده بهینه از فرصت ها و منابع و امکانات داشتیم؛ در مجموع دنیا هم متوجه این تغییر و تحول در روابط منطقه ای ما شده و امید است کشورهای همسایه قدر این فرصت را بدانند؛ چرا که برای مردم ما نحوه برخورد همسایگان در این ایام و روزها موضوعی است که فراموش نخواهند کرد.

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع رایگان شدن آب و برق مدارس اشاره کرد و گفت: نه تنها وزارت نیرو بلکه وزارت نفت حاضر است مبالغ مالی لازم برای پرداخت قبض آب، برق و گاز را از منابع خود در اختیار آموزش و پرورش بگذارد تا نگوییم آب، برق و گاز مدارس رایگان است؛ چرا که اگر از ابتدای به فرزندان خود بگوییم این کالاهای مهم و اساسی رایگان است طبیعتا تربیت آن‌ها به سمت مصرف درست این منابع کار سخت‌تری خواهد بود.

وی تاکید کرد: بنابراین وزارتخانه‌های نیرو و نفت حاضر هستند مبلغ مورد نیاز برای پرداخت قبوض آب، برق و گاز را در حد الگوی مصرف در اختیار آموزش و پرورش قرار بدهند و در بودجه نیز این مسئله دیده شود تا این رقم به صورت 100 درصدی تخصیص یافته و از ابتدا خزانه آن را از حساب این دو وزارتخانه برداشت و به حساب آموزش و پرورش واریز کند.

اردکانیان ادامه داد: روز گذشته که این مسئله در هیئت وزیران مورد بررسی قرار گرفت از سوی وزیر آموزش و پرورش پذیرفته نشد و خواسته شد که آب و برق مدارس در حد الگوی مصرف رایگان و بیش از الگوی مصرف وجه آن را پرداخت کنند.

وی افزود: لذا آنچه تصویب و در لایحه بودجه هفته آینده تقدیم مجلس خواهد شد این است که مدارس ما در حد الکوی مصرف آب، برق و گاز آن‌ها رایگان باشد و در صورت مصرف بیشتر قبوض مربوطه برای آن‌ها صادر شود.

وزیر نیرو اضافه کرد: میزان الگوی مصرف نیز بسته به شرایط اقلیمی در مناطق گرمسیری و عادی متفاوت است و ما منتظریم به محض اینکه این تصمیم نهایی شود و حتی قبل از آن براساس آخرین اطلاعات هواشناسی و کمیت مصرف در مدارس و موسسات آموزشی اعداد و ارقام را اعلام کنیم.

اردکانیان در پایان تاکید کرد: ولی کماکان نظر کارشناسی ما این است که خیلی بهتر بود وجه آب، برق و گار مصرفی را پرداخت می‌کردیم؛ چرا که بدآموزی رایگان تلقی شدن آب، برق، گاز و هر منبع زیست محیطی دیگری بسیار بیشتر از اعداد و ارقام مطرح شده در این بخش است.

فصل جدیدی در روابط ایران و تاجیکستان 

همچنین عثمان‌علی عثمان‌زاده، وزیر آب و انرژی تاجیکستان نیز در این نشست خبری گفت: سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و تاجیکستان فصل جدیدی در روابط آتی دوجانبه میان دو کشور گشوده و در تحکیم مناسبات ایران و تاجیکستان در بخش‌های گوناگون نقش موثری خواهد داشت.

وزیر آب و انرژی تاجیکستان تاکید کرد: اجرایی شدن موارد توافق شده در اجلاس سیزدهم، زمینه‌ساز رشد و تحکیم هر چه بیشتر روابط آتی دو کشور خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه از فعالیت شرکت‌های فنی و مهندسی ایران در اجرای پروژه‌های کشورمان بسیار خرسند و راضی هستیم، گفت: یکی از پروژه‌های بسیار موفقی که در چند سال اخیر توسط شرکت‌های ایرانی در تاجیکستان به نتیجه رسیده مربوط به نیروگاه برق‌آبی “سنگ‌توده 2” است که با ظرفیت 220 مگاوات در حال بهره‌برداری است و در فصل زمستان این نیروگاه نقش موثری در تامین برق مورد نیاز مردم تاجیکستان دارد.

عثمان‌زاده با تاکید بر اینکه شرکت‌های ایرانی پروژه‌های متعددی را در تاجیکستان انجام داده‌اند، عنوان کرد: در حال حاضر شرکت‌های فنی و مهندسی ایران در پروژه “راغون” به عنوان بزرگترین نیروگاه برق‌آبی تاجیکستان فعالیت دارند که از فعالیت این شرکت‌ها در تاجیکستان بسیار خرسند و راضی هستیم.