انجام مراودات مالی ایران و تاجیکستان با ارزهای ملی
انجام مراودات مالی ایران و تاجیکستان با ارزهای ملی
وزیر نیرو گفت: با توجه به توافق‌های صورت گرفته بین ایران و تاجیکستان، مراودات مالی دو کشور در آینده با استفاده از ارزهای ملی انجام خواهد شد.

به گزارش نبض انرژی، «رضا اردکانیان» روز سه‌شنبه در مراسم امضای اسناد همکاری‌های اقتصادی بین ایران و تاجیکستان در محل وزارت نیرو، گفت: برگزاری سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و فنی ایران و تاجیکستان بسیار موفقیت آمیز بود و باید عملیاتی کردن بندهای توافق‌های صورت گرفته مورد توجه قرار گیرد.

وزیر نیرو توسعه همکاری‌های بانکی را یکی از مفاد تواهمنامه خواند و اعلام کرد که کمیته ویژه‌ای برای پیگیری مبادلات بانکی ایجاد خواهد شد.

اردکانیان همچنین از توسعه روابط گمرکی با تاجیکستان خبر داد و گفت: این فعالیت‌های تجاری از طریق تبادل هیات‌ها انجام می‌شود.

اردکانیان با اشاره به تلاش هیأت‌های کارشناسی دو کشور در قالب کمیته های تخصصی در دو روز برای تنظیم توافقات و آماده سازی اسناد،‌ گفت: اینکار، آغاز مسئولیتی سنگین برای توسعه روابط و تحقق تفاهمات است.

وی به برگزاری سیزده اجلاس کمیسیون مشترک بین دو کشور حاکی از اراده رهبران عالی دو کشور برای تقویت و توسعه همکاری ها در تمامی سطوح اشاره کرد و ادامه داد:‌ از دیدگاه مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران، توسعه روابط همه جانبه با کشورهای اسلامی در صدر توجهات کشورمان قرار دارد و تاجیکستان از جایگاه ویژه و ارزنده ای برخوردار است.

وزیر نیرو افزود: عملیاتی کردن به موقع مکانیزم‌های اجرایی مانند تشکیل کمیته‌های مشترک فنی، بانکی و همچنین کمیته پیگیری اجلاس، فراهم کردن الزامات اجرایی از جمله منابع مالی و تسهیل فرایندهای اداری در هر دو کشور برای اجرایی کردن توافقات باید پیگیری شود.

وی با بیان اینکه تجارت، اقتصاد، موارد بانکی و بیمه ای از جمله توافقات بین دو کشور است،‌ گفت: این توافقات شامل توسعه همکاری های بانکی و بیمه از طریق تشکیل کمیته مشترک و ارائه پیشنهادات و الگوی خودمان برای استفاده از ارزهای ملی در تامین مالی طرح ها و پروژه ها و همچنین در دستور کار بودن امضای تفاهم نامه همکاری بیمه است.

اردکانیان تاکید کرد:‌ توسعه همکاری‌های گمرکی و تجاری از طریق تبادل هیات‌ها، برگزاری نمایشگاه های تخصصی و کارگروه تجاری صنعتی و معدنی،‌ توسعه همکاری‌های سرمایه‌گذاری از طریق تبادل فهرست سرمایه‌گذاران علاقه‌مند در مناطق آزاد از سوی دو کشور و معرفی به موقع فهرست مناقصات پروژه‌های خدمات فنی و مهندسی از جمله این اقدامات خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه توسعه همکاری های نقشه برداری از طریق ایجاد کارگروه مشترک بین سازمان‌های مرتبط در بین دو کشور و همکاری‌های معدنی از طریق همکاری در اجرای مشترک پروژه‌های زمین شناسی نیز در دستور کار قرار دارد،‌ ادامه داد:‌ در حوزه حمل و نقل، کشاورزی و ارتباطات نیز اعزام واگن های تاجیکی از طریق ایران به ترکیه، برگزاری نشست با راه‌آهن ترکیه در یکی از سه کشور و اجرایی شدن پروژه کریدور ترانزیتی ریلی منطقه‌ای مصوب سازمان اکو مورد توجه خواهد بود.

به گفته اردکانیان، ‌اقدام مشترک برای تکمیل خط ریلی سه کشور ایران، افغانستان و تاجیکستان نیز از دیگر توافقات بین دو کشور است و در سه ماه آینده نشست مشترکی در یکی از سه کشور در این زمینه برگزار خواهد شد.

وزیر نیرو افزود: همچنین توافق برای برگزاری نشست مشترک برای همکاری در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی در حوزه حمل و نقل به تاجیکستان، همکاری در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و تاکید بر امضای یادداشت تفاهم همکاری های کشاورزی از دیگر اقدامات خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه آب و انرژی نیز اقداماتی در حال انجام است،‌ گفت: زمینه کار و تخصص دو مجموعه مسئول کمیسیون مشترک، انجام مطالعات ارتباط الکتریکی با تاجیکستان از طریق افغانستان و ازبکستان ظرف مدت ۶ ماه و همچنین توافق برای ارتقا و توسعه کارخانه های حوزه نفت و گاز تاجیکستان، برگزاری دوره های فنی مختلف در بخش نفت و گاز توسط طرف ایرانی، توافق برای ادامه ارائه خدمات فنی مهندسی در طراحی و ساخت سامانه های آب و فاضلاب و نیروگاه های برق آبی به طرف تاجیکی، استفاده از توان شرکتهای پیمانکاری و کارخانجات سازنده تجهیزات در حوزه صنعت آب و برق و توافق برای صدور فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی به تاجیکستان در دستور کار قرار دارد.

اردکانیان ادامه داد: در حوزه آموزش و پرورش نیز مقرر شد تا در نیمه اول سال آینده میلادی در خصوص مجتمع آموزشی رودکی در شهر دوشنبه مذاکرات انجام شود. همچنین توافق برای انجام بازدید از مراکز فنی و حرفه ای دو کشور صورت گیرد و نهادهای دانشگاهی برای برگزاری اردوهای گردشگری متقابل برای تعدادی از دانش‌آموزان و دانشجویان ترتیب داده شود.

وی با اشاره به اینکه همکاری در زمینه تبادل استاد و دانشجو و اعطای بورس های تحصیلی به یکدیگر از دیگر اقدامات است،‌ افزود:‌ در حوزه دادگستری و همکاری های حقوقی نیز توافق کردیم تا نشست مشترکی را جهت نهایی کردن موافقتنامه های معاضدت حقوقی و انتقال محکومان و استرداد مجرمان ظرف دو ماه به عمل آوریم.

وزیر نیرو اظهار امیدواری کرد تا مجموعه توافق ها، فصل جدیدی را در توسعه روابط بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان رقم زند و گفت: امیدوار هستیم با تلاش کمیته های کارشناسی و همکاری نزدیک طرح دستگاهها و به ویژه نمایندگی های دو کشور شاهد تحقق بخش عمده ای از این توافق ها باشیم و در آینده نزدیک میزبان ریاست جمهوری تاجیکستان در تهران برای تصمیم‌گیری در خصوص عرصه های جدید و مهم تری در روابط اقتصادی دو کشور باشیم.