کاهش قیمت نفت درپی جهش صادرات آمریکا
کاهش قیمت نفت درپی جهش صادرات آمریکا
قیمت نفت روز دوشنبه تحت تاثیر فراوانی عرضه و افزایش صادرات شرکت‌های آمریکایی رشد خود در اوایل معاملات را از دست داد و با کاهش روبه‌رو شد.

به گزارش نبض انرژی ، بهای معاملات آتی نفت برنت ۲۴ سنت یا ۰.۴ درصد نسبت به روز جمعه کاهش یافت و به ۶۶.۸۸ دلار در هر بشکه رسید. برنت روز جمعه پس از این‌که به بالاترین قیمت در حدود سه ماهه گذشته صعود کرد، تغییر چندانی نداشت.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۱۵ سنت یا ۰.۳ درصد نسبت به قیمت معاملات قبل کاهش یافت و به ۵۷.۱۱ دلار در هر بشکه رسید. شاخص قیمت نفت آمریکا روز جمعه ۰.۵ درصد افزایش یافته و به ۵۷.۸۱ دلار در هر بشکه صعود کرده بود که بالاترین قیمت از ۱۶ نوامبر بود.

معامله‌گران می‌گویند: این کاهش قیمت نتیجه عرضه گسترده نفت در بحبوحه جهش صادرات از سوی آمریکا است که تولید کنندگان دیگر به خصوص در خاورمیانه را وادار کرده نفت خود را ارزان‌تر عرضه کنند. تحت فشار ناشی از افزایش عرضه آمریکا، گرید نفتی موربان ابوظبی برای چهارمین ماه متوالی پایین‌تر از قیمت فروش رسمی خود به آسیا عرضه شده که در دو سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

با وجود این‌که شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) قیمت پایه این گرید نفتی را به مدت چهار ماه متوالی کاهش داده است، محموله‌هایی که برای بارگیری در چهار ماهه نخست سال ۲۰۱۹ خریداری شدند با تخفیف پنج تا ۴۰ سنت در هر بشکه فروخته شده‌اند.

بر اساس گزارش رویترز، تولید نفت آمریکا به رکورد ۱۲ میلیون بشکه در روز رسیده که بیش از دو میلیون بشکه در روز از اوایل سال ۲۰۱۸ افزایش داشته و صادراتش در ماه جاری به رکورد ۳.۶ میلیون بشکه در روز رسیده است.

افزایش تولید نفت آمریکا، تلاش‌های کشورهای اوپک برای کاهش تولید به منظور متوازن کردن عرضه در بازار و تقویت قیمت‌ها را تا حدودی بی‌اثر کرده است.

کاهش تولید گروه اوپک‌پلاس و همچنین تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران و ونزوئلا قیمت نفت را هفته گذشته به بالاترین حد در سال ۲۰۱۹ رساند.

  • منبع خبر : ایسنا