چه زمانی تکلیف فاز ۱۱ پارس جنوبی مشخص می‌شود؟
چه زمانی تکلیف فاز ۱۱ پارس جنوبی مشخص می‌شود؟
با کنار هم گذاشتن صحبت‌های ماه گذشته معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت و صحبت‌های روز گذشته مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، می توان نتیجه گرفت، احتمالا زمان تعیین تکلیف فاز ۱۱ پارس جنوبی که قرار است "به‌زودی" بیاید، در پاییز امسال خواهد بود.

به گزارش نبض انرژی، بخشی از مرز مشترک مخزن گازی پارس جنوبی مربوط به فاز 11 است و با وجود مرزی بودن این فاز، پروژه توسعه آن، تنها پروژه توسعه نیافته پارس جنوبی است.

حدود 26 ماه از امضای قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی با کنسرسیومی به رهبری شرکت توتال فرانسه می‌گذرد. 12 تیرماه سال 96 بود که قرارداد طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی به ارزش 4 میلیارد و 800 میلیون دلار با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت، میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت‌‌های توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین (CNPC) و شرکت پتروپارس به امضا رسید. توتال رهبری کنسرسیوم پروژه توسعه فاز ١١ پارس جنوبی را بر عهده داشت و سهم این شرکت فرانسوی در این کنسرسیوم 50.1 درصد، سهم شرکت چینی CNPC به میزان 30 درصد و سهم شرکت پتروپارس 19.9 درصد تعیین شد.

پس از آنکه شرکت توتال فرانسه با تکرار بدعهدی‌های گذشته خود، این پروژه را ترک کرد و پس از آنکه بیش از یک سال، اجرای قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی معطل بدعهدی توتال فرانسه بوده، اکنون بیش از یک‌سال است که این قرارداد معطل بدعهدی و عدم تعیین تکلیف شرکت CNPC چین است.

محمد مشکین فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس روز گذشته در خصوص آخرین وضعیت مذاکره با شرکت چینی (CNPCI) برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی، گفت: “مذاکره و مکاتبه با این شرکت طبق مفاد قرارداد در حال انجام است. تلاش شرکت ملی نفت ایران و شرکت چینی (CNPCI) این است تا از شرایط قرارداد عدول نشود. ان‌شاءالله به‌زودی تکلیف این فاز و نحوه اجرای آن مشخص می‌شود؛ با توجه به اینکه مذاکرات هنوز نهایی نشده است، از ارائه اطلاعات بیشتر معذورم.”

در خصوص اینکه، این زمانی که قرار است “به‌زودی” بیاید چه زمانی است، اظهارات ماه گذشته معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران را بازخوانی می‌کنیم. دهقان، 23 مردادماه سال جاری در جمع خبرنگاران گفت: “ما کماکان در حال مذاکره با شرکت CNPC چین هستیم اما پیشرفت چشمگیری در چند ماه گذشته در مذاکرات نداشته‌ایم با این وجود من فکر می‌کنم در پاییز امسال خبرهایی در خصوص توسعه فاز 11 خواهیم داشت.”

با کنار هم گذاشتن صحبت‌های ماه گذشته معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت و صحبت‌های روز گذشته مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، می توان نتیجه گرفت، احتمالا زمان تعیین تکلیف فاز 11 پارس جنوبی که قرار است “به‌زودی” بیاید، در پاییز امسال خواهد بود و در سه ماه آینده شاهد تعیین تکلیفِ بودن یا نبودن چینی‌ها در فرآیند توسعه این فاز مرزی خواهیم بود.