چرا باید سازمان باستان شناسی کشور ایجاد شود/ یک نگرانی ملی درباره باستان شناسان ایران
چرا باید سازمان باستان شناسی کشور ایجاد شود/ یک نگرانی ملی درباره باستان شناسان ایران
یک مسئول باستان شناسی کشور به تشریح اهمیت احیاء و تقویت ساختار سازمانی باستان شناسی کشور پرداخت و از یک نگرانی مهم در حوزه بین‌نسلی باستان شناسان ایران ابراز پرده برداشت.

سرپرست هیأت باستان شناسی تهران ادامه داد: هم اکنون خلاءهای زیادی در سازمان میراث فرهنگی از منظر باستان شناسی وجود دارد به طور مثال در استان تهران فقط یک جایگاه و پُست اداری برای باستان شناسی دیده شده است. درحالیکه این جایگاه با واقعیت باستان شناسی تهران تطبیق ندارد.

افروند تصریح کرد: ایران با جغرافیایی وسیع و ریشه‌های تاریخی و کهن در شرایطی است که هر محل مورد نظر و تایید باستان شناسان کاوش می‌شود، در آن شواهد جوامع انسانی دیده می‌شود که آثار جدال، و فراز و فرودهای تاریخی رویت شده و این علم باستان شناسی است که می‌تواند این موارد را تبیین و بازشناسی کند.

مسئول مرکز باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران افزود: بنابراین اگر چنین رسالت عظیمی بر عهده باستان شناسها است چرا نباید ساختار سازمانی آن ارتقاء و تقویت شود. همانطور که حوزه سازمانی مرمت در کشور تقویت شده است؛ زیرا ما در هر نقطه ای از ایران بناهای تاریخی داریم که نیاز به مرمت و حفاظت و نگهداری دارد و باستان شناسی نیز در جهت چنین وظایفی گام برمی‌دارد.

افروند عنوان کرد: بنابراین متولی کاوش، حفاظت و نگهداری محوطه‌های باستان شناسی جز ساختار باستان شناسی نهاد دیگری می‌تواند باشد؟ و آیا غیر از باستان شناسان کسی می‌تواند در چنین مواردی تصمیم‌گیری و پژوهش کند؟

این باستان شناس درباره اینکه چرا باستان شناسان خود به طور مستقل برای ارتقای ساختار باستان شناسی کشور اقدام نمی‌کنند، توضیح داد: به هر حال ساختار سازمانی یک ساختار دولتی است و برآمده از قانون؛ و قانون باید به ساختار باستان شناسی توجه بیشتری می‌کرد، هم اکنون ساختار باستان شناسی ایران ضعیف و کمرنگ شده است و این خلاف جهت، منطق و اصول است زیرا حوزه تمدنی کشور که تغییری نکرده است درحالیکه شناخت ما از گذشته بیشتر نیز شده است، بنابراین وظیفه باستان شناسان سنگین‌تر نیز شده است.

افروند بیان داشت: براین اساس با توجه به پیشرفت علم و روزآمد شدن دانش باستان شناسی – متعاقباً نیاز به تقویت ساختار باستان شناسی کشور ضروری است، کما اینکه دانشگاه در این حوزه و رشته کار آموزش خود را انجام می‌دهد اما بخش پژوهش چطور؟ و یا استفاده از تجربه باستان شناسان در کجا دیده شده است؟

این باستان شناس ادامه داد: به نظر بنده – بحث تجربه باستان شناسان، اهمیت بیشتری دارد زیرا این افراد – کسانی هستند که تجربه‌های آنان در کمتر کتاب و دانشگاهی بیان و تبیین می‌شود، بنابراین با تقویت ساختار سازمان باستان شناسی این امر نیز تقویت خواهد شد.

افروند تصریح کرد: بنده نگران باستان شناسانی هستم که از تجربه و همکاری با باستان شناسان قدیمی و پیشکسوت برخوردار بودند و از دانش آنها بهره مند شده بودند، زیرا این سوال و دغدغه مطرح است که آیا نسل آینده باستان شناسی نیز می‌تواند از چنین تجربه ای بهره مند شود و برای این مسئله از بهترین اقدامات – ارتقای ساختار سازمان باستان شناسی ایران است که باعث انسجام قوی و محکم بین‌نسلی باستان شناسان می‌شود.

مسئول مرکز باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران خاطرنشان کرد: بنابراین اگر علم باستان شناسی در بحث تاریخ و هویت ایران اینچنین اهمیت دارد، باید از منظر ساختار سازمانی نیز تقویت شود.

سیمای انرژی