چالش اصلی صنعت برق ایران کجاست؟
چالش اصلی صنعت برق ایران کجاست؟
معاون سابق وزیر نیرو گفت: آنچه که به‌عنوان چالش اصلی در صنعت برق ایران همواره مطرح شده، این است که برق از طرف دولت و مجلس شورای اسلامی، به‌عنوان یک کالا شناخته شود و این محصول گران‌بها یک خدمت نباشد.

به گزارش نبض انرژی ،هوشنگ فلاحتیان ، با بیان این‌که وزارت نیرو در بخش آب و برق در حال فعالیت شبانه‌روزی است، تصریح کرد: آنچه که در حال حاضر در صنعت آب و برق وجود دارد، ماحصل رنج‌ها و زحمات شبانه‌روزی نسل‌های مختلف مدیریت و کارکنان صنعت آب و برق ایران است.

وی ادامه داد: به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، فعالیت در این دو صنعت اوج گرفت و کار ارزنده‌ای در این عرصه در دولت‌های مختلف انجام شد؛ به گونه‌ای که مجموعه نیروگاهی نسبت به قبل انقلاب اسلامی، حداقل ۱۳ برابر افزایش یافته و هر سال تعداد مشترکان برق نیز افزایش می‌یابد. بر این اساس، تعداد مشترکان از مرز ۳۵ میلیون گذشته است و باید گفت که دسترسی مردم به برق به هیچ عنوان با گذشته قابل مقایسه نیست.

به گفته معاون سابق وزیر نیرو، این تغییر نگاه علی‌رغم تلاش‌های بسیار صورت گرفته تاکنون شکل نگرفته است و متأسفانه در اثر عدم تغییر مدل ذهنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و یا دولت، اکنون شاهدیم این تفکر در دل جامعه نیز نهادینه شده است.

فلاحتیان با بیان این‌که صنعت برق در هر سه بخش تولید، انتقال و توزیع، هم‌چون یک بنگاه اقتصادی مشغول به فعالیت است، اظهار کرد: اگر قیمت ارز تغییر کرده، قطعاً قیمت احداث یک نیروگاه نیز تغییر کرده است، بنابراین به صورت طبیعی نمی‌توان انتظار داشت بنگاه‌ها در حالی که قیمت‌هایشان ثابت مانده، بتوانند یک فعالیت طبیعی داشته باشند و وظایف‌شان را آنطور که شایسته است انجام دهند.

وی تصریح کرد: اگر این بنگاه‌ها مورد حمایت قرار نگیرند، به تدریج خدمات‌شان دچار مشکل می‌شود و طبیعتاً تیم مدیریت جدید که در وزارت نیرو با هر نگاهی شروع به فعالیت کرده، چه نگاه دولتی و چه نگاه واگذاری تصدی‌ها، باید وضعیت اقتصاد آن سروسامان یابد.

معاون سابق وزیر نیرو ادامه داد: اگر دولت به احداث نیروگاه مبادرت کند، به صورت طبیعی خودش باید نیروگاه را بسازد و برق را به‌عنوان یک کالای یارانه‌ای که خودش هزینه زیرساخت‌ها را پرداخته، توزیع کند، در این صورت می‌توان گمان کرد که برق به صورت یارانه‌ای در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد که این مساله با قوانین و مقررات موجود مغایرت دارد.

فلاحتیان اظهار کرد: قانون‌گذار، بخش تولید برق را یک تصدی و بخش توزیع برق را نیز یک بخش تصدی قابل واگذاری به مردم تلقی کرده است که بر اساس همین مساله نیز در دو دهه گذشته، نیروگاه‌های جدیدالاحداث عمدتاً توسط بخش خصوصی افتتاح شده‌اند. از این به بعد نیز قرار است به صورت مناقصه، سرمایه‌گذار به پروژه‌های صنعت برق جذب شود.

معاون سابق وزیر نیرو، با تاکید بر این‌که احداث نیروگاه‌ها عمدتاً با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی صورت می‌گیرد، گفت: صرف‌نظر از این‌که شرکت توزیع، غیردولتی و یا دولتی اداره شود، طبیعتاً اگر مناقصه‌ای شکل بگیرد و توسط ارز نیما گشایش اعتبار انجام شود و یا فاینانس خارجی و یا حتی از طریق صندوق توسعه ملی برق تولید شود، قیمت برق تولیدی چند برابر خواهد بود که به دلیل قیمت ارز، این اتفاق در گذشته صورت نمی‌گرفت.

اما رضا اردکانیان – وزیر نیرو – درباره این موضوع با تاکید بر این مساله که برای حل مشکلات موجود در صنعت برق باید یک تفکر بخشی بین تمام سازمان‌ها صورت گیرد، گفت: اگر وزارت نیرو بتواند با وزارت جهاد کشاورزی و دیگر سازمان‌های غیرمرتبط به یک تابع هدف مشترک برسد، می‌تواند نسبت به حل مشکلات امید داشته باشد و تا زمانی که این مساله به رسمیت شناخته نشود، نمی‌توان مشکلات را حل و فصل کرد. وی هم‌چنین تاکید کرده که به‌دنبال ایجاد کارگروهی با اعضای انجمن‌های فعال بخش انتقال و توزیع، انرژی‌های تجدیدپذیر هستیم که بتوانیم از این طریق، مشکلات موجود در صنعت برق را برطرف کنیم.

  • منبع خبر : ایسنا