پیشنهاد بخش خصوصی برای مواجهه با چالش‌های کنونی صنعت نفت
پیشنهاد بخش خصوصی برای مواجهه با چالش‌های کنونی صنعت نفت
فعالان بخش خصوصی حوزه انرژی به ارائه راهکارهایی جهت توسعه بیش‌تر این صنعت و راهکارهای برون‌رفت از مشکلات فعلی اقتصاد و بخش انرژی کشور پرداختند.

به گزارش نبض انرژی،حسن کاظمی – عضو هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران – در نشست تخصصی سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی و مدل همکاری شرکت‌های کوچک و متوسط داخلی و خارجی که در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی کیش برگزار شد، با اشاره به تاریخچه رشد اقتصادی چین گفت: این کشور با ایجاد اصلاح در چارچوب‌ حقوقی و قانون تجاری در مناطق ویژه و آزاد، اصلاح نظام بانکی بدون ترس از بروکرات‌ها و ایدئولوگ‌ها و پذیرش بخش خصوصی به عنوان یک نهاد نجات‌بخش، توانست تغییرات بزرگی را در اقتصاد خود بعد از مائو، ایجاد کند و این راه پس از شیائدشنگ ادامه یافت.

وی با بیان این‌که چین الگویی موفق در جذب سرمایه‌گذاری خارجی در قرن بیست و یکم است، اظهار کرد: ثمرات این عمل، کاهش فقر، تامین رفاه نسبی در این کشور و کاهش نابرابری‌ها بود. برای حل مشکلات اقتصادی کشور و به‌خصوص بخش انرژی و صنعت نفت، باید ابتدا نگاهمان را اصلاح کنیم و سپس به اصلاح امور جاری کشور در چارچوب قوانین بپردازیم.

در ادامه، محمدمهدی مظفر – فعال بخش خصوصی – با بیان این‌که اکنون در مواجهه با صنعت نفت، با صنعتی ورشکسته روبه‌رو هستیم، اظهار کرد: این صنعت برای همگام شدن با برنامه ششم توسعه، به بیش از 80 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد؛ ازسوی دیگر دولت حدود 55 میلیارد دلار بدهی به بخش خصوصی دارد.

وی، با اشاره به چالش‌های پیش روی اقتصاد ایران گفت: استقراض دولت، کاهش واگذاری‌ شرکت‌های دولتی و کاهش سهم صندوق‌ توسعه ملی از منابع حاصل از ارز صادرات، در کنار ناآمادگی و غیرشفاف بودن شرکت‌های داخلی و منطبق نبودن صورت‌های مالی با مدل‌های بین‌المللی از جمله مشکلات داخلی است.

این فعال بخش خصوصی در ادامه، با بیان این‌که پنج گام اصلی برای تصمیم‌گیری درباره سبد سرمایه‌گذاری و نیازمندی‌های تامین مالی وجود دارد، افزود: تحول در سبد دارایی‌های شرکت، تغییر ترازنامه از مدل کاغذی به عملیاتی، تحلیل سناریوهای پیش روی شرکت، اولویت‌بندی پروژه‌ها و الزامات تامین مالی از جمله آن‌هاست.

در ادامه، ساسان کاظمی‌نژاد – مدیر بخش حمل‌ونقل شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت – به موضوع مهم اصلاح الگوی مصرف در بخش انرژی کشور اشاره کرد و گفت: زمانی که امکان افزایش تولید وجود ندارد، بهتر است که تولیدات فعلی بهینه شود. اکنون بسیاری از تجهیزات بخش نفت فرسوده است و این موضوع موجب هدر رفتن انرژی شده است؛ بنابراین، بهینه‌سازی انرژی می‌تواند در این برهه زمانی به افزایش بهره‌وری در صنعت کمک شایانی کند.