پیدا و پنهان تخصیص قیر رایگان در بودجه/ شایعه تجارت با قیر رایگان
پیدا و پنهان تخصیص قیر رایگان در بودجه/ شایعه تجارت با قیر رایگان
در حالی بر اساس قانون بودجه ۹۸ بر تخصیص ۶ هزار میلیارد تومان قیر رایگان تاکید شده که به نظر میرسد این موضوع دارای زوایای پیدا و پنهان مهمی بوده که بایستی به صورت دقیق تر به آن پرداخته شود.

به گزارش نبض انرژی، براساس قانون بودجه سال 98 شرکت ملی نفت ایران موظف شده 6 هزار میلیارد تومان منابع حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی را برای تامین 4 میلیون تن به قیر رایگان اختصاص دهد تا این قیر در اختیار دستگاه های ذی نفع قرار گیرد.

همچنین در هفته‌های گذشته درباره تعیین تکلیف مبلغ 2 هزار میلیارد تومان باقی مانده تخصیص قیر رایگان  به دستگاه‌های مختلف در سال 97 بحث و تبادل نظر در کمیسیون انرژی مجلس صورت گرفته بود.

مردادماه امسال نیز خدابخشی سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفته بود، در نشست اخیر  نمایندگان دستگاه های مختلف مرتبط با تامین قیر رایگان حضور داشتند و به سازمان برنامه و بودجه تاکید شد منابع مربوط به قیر در اسرع وقت تخصیص یابد تا پروژه های عمرانی در حال انجام تکمیل شود.

*نکات مثبت

یکی از نکات مثبتی که درباره تخصیص قیر رایگان به پیمانکاران وجود دارد عبارت است از بالا بودن قیمت قیر، بخش عمده اعتبارات تخصیص یافته بابت بهسازی و روکش راهها را به خود اختصاص می­دهد چنانچه دولت بخواهد قیر پروژه­ها را تامین نکند باید بودجه طرح­های نگهداری (و حتی احداث) راه­ها را دو تا سه برابر کند که گویا به دلیل محدودیت منابع این اقدام عملیاتی نمی­‌شود.

بر این اساس تخصیص قیر رایگان به پیمانکاران هزینه‌های دولت را تا حدودی کاهش میدهد که موضوع مذکور یک نکته مثبت در این رابطه است.

*نکات منفی

ـ با توجه به نوسان قیمت زیاد قیر در بورس ، قیمت قیر در زمان صدور حواله، نرخ حواله، نرخ بورس، نرخ زمان تحویل، نرخ قیر در زمان ورود به کارگاه اغلب متفاوت بوده و تسویه حساب با پیمانکار را دچار مشکل و محلی برای چانه زنی می­‌کند.

ـ در برخی موارد بدون نیاز پروژه،  قیر به جای طلب به پیمانکار داده شده است و نحوه محاسبه و تعیین قیمت مشکل ساز و سلیقه‌ای است.

ـ در برخی موارد قیر در فصل غیرکاری به پیمانکار داده شده است در زمان کاری مبلغ قیر کاهش یافته و باعث ضرر و زیان پیمانکار شده است و عملا مدیریت پیمانکار در تامین مصالح را دچار مشکل می­‌کند.

ـ با توجه به نحوه توزیع قیر و نحوه محاسبه مصالح پایکار در پروژه‌ها، امکان حسابداری قیر ممکن نیست (حسابداری فیزیکی به جای حسابداری مالی)

ـ بر اساس برخی شنیده‌ها از دستگاههای اجرایی در برخی موارد پیمانکاران با قیرهای رایگان تحویل گرفته شده، به تجارت می­‌پردازند.

ـ با این که در شرایط حاضر استفاده از رویه بتنی دارای توجیه اقتصادی است، به دلیل تحویل قیر رایگان، گزینه غیراقتصادی (آسفالت) اجرا می‌­شود.

منبع: تسنیم