پیامدهای زیست محیطی انتقال آب دریای خزر به سمنان
پیامدهای زیست محیطی انتقال آب دریای خزر به سمنان
نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اظهارات رییس جمهور در میان مردم سمنان در خصوص انتقال آب دریای خزر به سمنان، گفت‌: این اظهارات خزر را بیهوش کرد. این انتقال آب پیامدهای زیست محیطی زیادی را به دنبال دارد.

 

به‌ گزارش ‌نبض انرژی، قاسم احمدی لاشکی، نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور جلسه علنی امروز (یکشنبه‌) مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از پژمان‌فر نماینده مردم مشهد که نوبت نطق خود را به وی داده است، گفت‌: به دلیل اتفاقات روز چهارشنبه و حواشی ایجاد شده در صحن به دلیل موضوع “انتقال آب خزر” به سمنان عذرخواهی می‌کنم. از هیات رییسه به ویژه‌ آقای مطهری و پزشکیان که با دولت همراه شده‌اند و اجازه حذف این ردیف را به نمایندگان ندادند گله‌مند هستم. بنیاد پیگیری نمایندگان شمال و شورای هماهنگی شبکه تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی کشور و ۲۰ شبکه استانی و بنیاد توسعه پایدار ایران که دغدغه‌ خود را اعلام کرده‌اند و من نیز می‌خواهم دغدغه‌ خود را بیان‌ کنم “آب را گل نکنید”.

وی خاطر نشان کرد: بحران آب کلیدی‌ترین چالش امروز کشور است که به دلیل مدیریت متمرکزانه دولت و مهندسی تهاجم به طبیعت ایجاد شده است که از سوی دول‌ ‌ها بیان شده و از سوی کارشناسان مورد مخالفت قرار گرفته است. متاسفانه دولت برای این طرح تامین مالی قائل شده است تا مردم را گرفتار کند. این طرح فاقد مطالعات مستند است. این کار را برای چه مصرفی می‌خواهیم انجام دهیم؟

احمدی ادامه‌ داد: این طرح پیامدهای زیست محیطی زیادی را به دنبال دارد. این طرح مغایر اصل “۵۰ ” قانون اساسی، اسناد بالادستی و نگاه مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست است. این طرح موجب شور شدن و آلودگی آب در محل می‌شود و موجب کاهش گونه های زیست محیطی و از بین رفتن جنگل‌ها خواهد شد. دریای خزر برای مردم ایران است و نباید بگذاریم که این دریاچه از بین برود. شمال هم با کمبود آب شرب روبرو است ولی ما به خاطر مخاطرات از انتقال آب دریای خزر استفاده نمی‌کنیم.

نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای رییس جمهور! با این طرح و سخنرانی خود در میان مردم سمنان، دریای خزر بیهوش شد. گرانی، تورم خیلی وقت است که مردم را بیهوش کرده است. به جای این که قیمت گوشت، کالا و خودرو را مورد توجه قرار دهید، با پنج میلیارد تومان پروژه‌ ۱۳ هزار میلیاردی را به مردم وعده می‌دهید که حبابی بیش نیست. آقای رییس جمهور! می دانید روز گذشته معاون شما و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، معاون دریایی سازمان را به دلیل مخالفت با طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان برکنار کرده است؟ اما ما به این خواهر عزیز می گوییم که نگران نباشید مردم اجازه این کار را نمی‌دهند.

وی در پایان تاکید کرد : “خزر زنده بمان. مردم عاشق طبیعت اجازه نمی‌دهند که خواب آنهایی که می‌خواهند خزر خشک شود، تعبیر شود”.

پزشکیان، رییس جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در پایان اظهارات احمدی خطاب به وی گفت‌: معاون توسعه مدیریت امور مجلس سازمان محیط زیست، راجع‌ به اظهار آقای لاشکی اعلام کرده‌اند برکناری معاون سازمان محیط زیست به دلیل مخالفت با انتقال آب کذب است.

وی اضافه کرد: اگر آقای لاشکی بر این مبنا مواردی را دارند ارائه کنند تا نسبت به این موضوع پیگیری شود.

  • منبع خبر : ایسنا