ورود ۴۰۰ میلیون دلار ارز به کشور توسط یک پتروشیمی
ورود ۴۰۰ میلیون دلار ارز به کشور توسط یک پتروشیمی
پتروشیمی شازند سال گذشته ۴۰۰ میلیون دلار ارز وارد کشور کرده و به سامانه نیما عرضه کرده است.

به گزارش نبض انرژی، ابراهیم ولدخانی- مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند – امروز در نشست خبری اظهار کرد: اورهال (تعمیرات و نگهداری) پتروشیمی شازند با ۱۷ واحد تولیدی و پنج واحد پشتیبان به‌طور همزمان در کمتر از یک ماه انجام شد. با توجه به تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، همه فرآیند اورهال با توانمندی متخصصان داخلی انجام شده است.

به گفته او این اورهال با حدود ۷ هزار نیروی انسانی بدون هیچ‌گونه حادثه‌ای انجام شد و پتروشیمی شازند آمادگی در زمینه این اورهال آمادگی انتقال تجربه خود را به دیگر واحدهای پتروشیمی کشور دارد.

ولدخوانی با بیان این‌که پتروشیمی شازند 17 واحد تولیدی و پنج واحد پشتیبان دارد که تمام این واحدها در یک مدت زمان کوتاه یک ماهه وارد اورهال شدند، گفت: علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه دشمن در کشور که حتی امکان فراهم کردن یک قطعه یدکی برای واحدها نیز بسیار دشوار بود، توانستیم در بخش پتروشیمی که از تکنولوژی‌های برتر استفاده می‌کند، یک دستاورد بزرگ را رقم بزنیم.

وی با تاکید بر این‌ مساله که در حال حاضر می‌توانیم این دستاورد را در اختیار تمام پتروشیمی‌های کشور قرار دهیم، تصریح کرد: برای انجام فرآیند اورهال معمولا کارشناسان خارجی بر امور نظارت دارند و حتی اجازه دخل و تصرف متخصصان داخلی را نمی‌دهند اما امروز ما توانسته‌ایم توربین، کمپرسور و واحد الفین را با اتکای نیروهای داخلی اورهال کنیم.

مدیرعامل پتروشیمی شازند با بیان این‌که این دستاورد بزرگ متکی به نیروهای داخلی است، اظهار کرد: اگر برنامه‌ریزی و اعتماد به نفس وجود داشته باشد، می‌توانیم اقدامات بزرگی را انجام دهیم. باید به این مساله توجه کرد که توربین‌های واحد الفین یکی از پیچیده‌ترین تجهیزات پزشکی است که کارشناسان داخلی توانسته‌اند این تجهیزات را تعمیر و تامین کنند.

به گفته ولدخوانی، توربین واحد الفین 14 سال پیش اورهال شد و با توجه به این‌که از یکسال گذشته برنامه‌ریزی کرده بودیم، در زمان یک ماهه توانستیم 23 واحد را اورهال کنیم و این در شرایطی بود که حتی یک ساعت نیز از برنامه بیشتر پیش نرفتیم.

وی با بیان این‌که در حوزه اورهال به دانش فنی جدیدی دست یافته‌ایم، گفت: برای این‌که بتوانیم در این زمان مشخص برنامه اورهال را پیش ببریم، 7000 نیرو در این بخش فعالیت کردند.

مدیرعامل پتروشیمی شازند با تاکید بر این مساله که در حال حاضر تمام کارها با پیمانکاران داخلی و همکاران خودمان انجام می‌شود، ادامه داد: بسیاری از قطعات بدون دخالت خارجی‌ها تعمیر، تجهیز و نصب شده به گونه‌ای که بیش از 3800 کنتور ولو و تجهیزاتی که پیچیدگی زیادی دارند، تعمیر شده‌اند.

ولدخوانی تصریح کرد: در تمام طول عمر پتروشیمی شازند این اولین بار است که واحد PP و الفین، شش روز بعد از شروع اورهال در سرویس بوده است که این مساله بیانگر توانمندی نیروهای ایرانی است، چرا که یکی از رسالت‌های ما این بوده که سرویس‌دهی توسط نیروهای انسانی داخلی تحقق یابد.

وی افزود: پتروشیمی شازند اعلام آمادگی می‌کند که تا هر یک از پتروشیمی‌های کشور که نیاز به تعمیر و ساخت تجهیزات دارند، در این عرصه‌ها به آنها کمک کنیم.

مدیرعامل پتروشیمی شازند با بیان این‌که 100 قطعه اساسی که باید در تجهیزات استفاده شود اسکن شده و نقشه‌های فنی آن نیز در حال آماده شدن است، اظهار کرد: امیدواریم در آینده نیازی به ورود این قطعات نداشته باشیم.

ولدخوانی افزود: در حال حاضر تعداد این قطعات 900 قطعه است و اکنون توانسته‌ایم 600 قطعه از این تعداد را داخلی‌سازی کنیم و در اورهال پتروشیمی شازند از آنها استفاده کردیم.

وی با بیان این‌که پتروشیمی شازند سال گذشته 400 میلیون دلار ارز وارد کشور کرده و سیستم نیما عرضه کرده است، گفت: در سال گذشته که شرایط سختی را حتی برای محصولات شیمیایی از مسیر کشتی داشته‌ایم با برنامه‌ریزی دقیق توانستیم این میزان ارز را وارد کشور کنیم.

مدیرعامل پتروشیمی شازند افزود: علاوه بر این 70 درصد صرفه‌جویی ارزی را ایجاد کردیم چرا که اگر قرار بود یک کارشناس خارجی برای اورهال وارد کشور شود، باید هفته‌ای 50 هزار دلار برای انجام کار هزینه پرداخت می‌کردیم که اکنون در این هزینه‌ها صرفه‌جویی شده است.

وی تاکید کرد: با تعمیرات اساسی و اورهالی که در پتروشیمی شازند صورت گرفته است تا هشت سال آینده دیگر نیازی به اورهال نداریم و همین مساله گویای این است که باید از توانمندی‌های داخل کشور استفاده کنیم.

به گفته مدیرعامل پتروشیمی شازند باید 15 میلیون یورو برای این اورهال هزینه می‌شد که با اقدامات انجام شده این هزینه 3 تا 3.5 تا 4 میلیون یورو کاهش یافت؛ این هزینه هم به دلیل این بود که باید برخی مواد اولیه را خریداری می‌کردیم.

ولدخوانی با اشاره به اقدامات پتروشیمی شازند در حوزه محیط زیست گفت: متاسفانه در برخی از استان‌ها شاهدیم که به مسائل محیط زیستی آنطور که باید توجه نمی‌شود. این در شرایطی است که در پتروشیمی شازند از تمام استانداردهایی که در بخش محیط زیست برایمان تعریف شده بالاتر از آن گام بر می‌داریم.

وی با بیان این‌که پروژه‌های زیادی تعریف کرده‌ایم، اظهار کرد: به عنوان مثال پروژه‌ای تحت عنوان آب و پساب را در دست اقدام داریم که به وسیله آن می‌توانیم از پسابی که حتی شهرهای اطراف نیز در اختیار ما می‌گذارند در سیستم استفاده کنیم.

مدیرعامل پتروشیمی شازند با تاکید بر این مساله که با اقدامات صورت گرفته سال گذشته شرکت پتروشیمی شازند بیش از 1200 میلیارد تومان سودآوری داشته است که این مساله در عمر فعالیت کاری این شرکت بی‌سابقه بوده است، گفت: برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتی که در این حوزه انجام شد دلیل اتفاق این امر بوده است.

ولدخوانی درباره وضعیت تامین خوراک پتروشیمی شازند، اظهار کرد: در حال حاضر با حداکثر توان خوراک مورد نیاز را تامین می‌کنیم و اکنون از ستاره خلیج‌فارس و هرجایی که قیمت‌اش مناسب‌تر باشد، خوراک مورد نیاز را تامین خواهیم کرد.