ورود پتروشیمی نوری، بوعلی و بندرامام به بازار سرمایه
ورود پتروشیمی نوری، بوعلی و بندرامام به بازار سرمایه
مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با اشاره به سرمایه گذاری 8.5 میلیارد دلاری«فارس» از ورود سه پتروشیمی نوری، ابوعلی و بندر امام به بازار سرمایه در سال آینده خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار نبض انرژی، جعفر ربیعی در آیین آغاز عملیات اجرایی طرح پتروشیمی اندیمشک با اشاره به رویکرد جدید هلدینگ خلیج فارس که علاوه بر تولید و صادرات، توسعه صنعت در پروژه های جدید گفت: هلدینگ به عنوان بزرگترین شاخص صنعت پتروشیمی با تنوع محصولات و تعداد شرکتهای زیرمجموعه و گستردگی جغرافیایی به توسعه صنعت پتروشیمی نگاه جدی دارد و پروژه‌های جدید با توجیه فنی و اقتصادی تعریف می‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۸.۵میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده  و سال آینده علاوه بر بهره برداری از سه پروژه پالایشگاه بید بلند، اوره و آمونیاک لردگان و طرح الفین ایلام در سه استان مختلف، عملیات اجرایی جمع آوری گاز مشعل در مناطق جنوب انجام خواهد شد.
ربیعی افزود: امروز صنعت پتروشیمی به کمک شرکت نفت خیز جنوب آماده خاموش کردن این مشعل ها و جمع آوری گاز آن برای خوراک واحد‌های پتروشیمی است. این گاز ضمن ارزش مادی برای محیط آلودگی ندارد. بعد از جمع آوری به بیدبلند و یادآوران منتقل و به محصولات پتروشیمی تبدیل خواهد شد.
وی تصریح کرد: صنعت پتروشیمی تقریبا تاکنون روی صنایع میانی مانند متانول، اوره متمرکز بوده و باید به سمت صنایع پایین دستی پتروشیمی و ارزش افزوده بیشتر حرکت کند.
ربیعی ادامه داد: این طرح پایین دستی اتیلن است اما همه فکر می‌کنند پلی اتیلن تنها زنجیره سودآور اتیلن است اما اتیلن اکساید زنجیره دیگری از اتیلن است. این پروژه در زمان ساخت بیش از دو هزار نفر و بعد از بهره برداری ۸۰۰ نفر ایجاد اشتغال خواهد کرد که با کمک صندوق توسعه ملی و آورده های هلدینگ خلیج فارس منابع تأمین خواهد شد.
وی از ورود پتروشیمی بوعلی، نوری و بندر امام به بازار سرمایه خبر داد و گفت: ضمن افزایش ارزش سهام از تسهیلات بازار سرمایه مثل اوراق مشارکت نیز استفاده خواهد شد.
بر اساس این گزارش ، فریدون حسنوند نماینده مجلس شورای اسلامی و رییس کمیسیون انرژی نیز در این مراسم گفت: این کلنگ زنی نشانه شکست سیاست آمریکا است و ایجاد مجتمع پتروشیمی در حال احداث در استان خوزستان تعامل کمیسیون و دولت و توجه به این منطقه است. و مردم خوزستان بدانند که در برنامه توسعه ، مسئولیت اجتماعی هم در نظر گرفته شده است.