واردات نفتی هند از ایران 5 درصد افزایش یافت
واردات نفتی هند از ایران 5 درصد افزایش یافت
بررسی آمارهای اولیه ورود نفتکش‌ها از منابع کشتیرانی و صنعتی حکایت از افزایش 5 درصدی واردات نفتی هند نسبت به سال مالی گذشته از ایران دارد.

به گزارش نبض انرژی از رویترز، بررسی آمارهای اولیه ورود نفتکش‌ها از منابع کشتیرانی و صنعتی حکایت از افزایش ۵ درصدی واردات نفتی هند نسبت به سال مالی گذشته از ایران دارد چرا که شرکت‌های هندی در آستانه تحریم‌های آمریکا علیه ایران در ماه نوامبر نفت بیشتری از این کشور خریدند.

بر اساس این آمار، علی‌رغم محدودیت‌های واشنگتن برای خرید نفت از ایران از سوی هند، پالایشگاه‌های هندی در سال ۱۹-۲۰۱۸ حدود ۷۹ هزار بشکه نفت در روز از ایران خریدند که در مقایسه با ۴۵۸ هزار بشکه در روز سال پیش از آن بیشتر است.

آمریکا در ماه نوامبر، تحریم‌هایی علیه ایران اعلام کرد اما به ۸ کشور از جمله هند، معافیت‌های ۶ ماهه داد.

هند از سوی واشنگتن اجازه دارد تا به خرید حدود ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز تا ابتدای ماه می ادامه دهد.

این آمار نشان داد در ماه مارس، واردات نفت هند از ایران به حدود ۴۰۵ هزار بشکه در روز افزایش یافت که حدود ۵۶ درصد بیش از ماه فوریه بود. با این حال، حجم‌های ماه مارس حدود ۶ درصد کمتر از خرید مدت مشابه سال گذشته بود.

یک منبع آگاه گفت کمبود کشتی سبب شد تا دریافت برخی از محموله‌ها تا پایان فوریه با تاخیر مواجه شود و این موضوع سبب شد تا ورود نفتکش‌ها در ماه مارس بیشتر باشد.

از ماه نوامبر که هند معافیت از تحریم‌ها دریافت کرد، تنها شرکت ملی ایندین اویل، بهارات پترولیوم، هندوستان پترولیوم و مانگالور نفت ایران را خریدند.

در مجموع، واردات نفت هند از ایران در سال ۱۹-۲۰۱۸ کمتر از رقم ۵۰۰ هزار بشکه در روزی است که ایران امید داشت به دومین مشتری نفتی خود بفروشد. پالایشگاه‌های هندی در آوریل تا اکتبر ۲۰۱۸ خرید نفت از ایران را افزایش دادند.

هند در سه ماه نخست ۲۰۱۹، حدود ۴۰ درصد کمتر نفت از ایران خرید که معادل ۳۱۳ هزار و ۴۰۰ بشکه نفت روز بوده است.

پالایشگاه‌های هندی هنوز برای ماه می به ایران سفارشی نداده‌اند زیرا از تمدید معافیت‌های واشنگتن مطمئن نیستند.

منابع هندی ماه گذشته گفتند هند می‌خواهد به خرید نفت از ایران در سطح ۳۰۰ هزار بشکه در روز ادامه دهد.

پالایشگاه‌های هندی ۸ میلیون بشکه نفت در ماه آوریل برای خرید سفارش دادند امادهلی‌نو محموله‌های بیشتری در ماه مارس دریافت خواهد کرد زیرا برخی محموله‌ها در تحویل تاخیر داشتند.