نوک پیکان آمریکا صنعت نفت کشور است/ افزایش ظرفیت تولیدات پتروشیمی کشور به 45 میلیون تن
نوک پیکان آمریکا صنعت نفت کشور است/ افزایش ظرفیت تولیدات پتروشیمی کشور به 45 میلیون تن
وزیر نفت با بیان اینکه امروز نوک حمله آ‌مریکا به جمهوری اسلامی، صنعت نفت است، عنوان کرد: کل تولید پتروشیمی ۲۰ میلیارد دلار با ظرفیت ۳۰ میلیون تن است که ظرف دو سال به ۴۵ میلیون تن محصول خالص خواهد رسید.

 

به گزارش خبرنگار نبض انرژی، بیژن نامدار زنگنه در مراسم عملیات اجرایی پتروشیمی اندیمشک گفت: بنده معمولا به شهرستان‌ها سفر نمی‌کنم در پنج سال گذشته ۲ یا ۳ بار بیشتر به شهرستان‌ها نرفته‌ام اما امروز به اندیمشک آمدم این به دلیل دینی است که از سال‌ها قبل باید کاری انجام می‌شد که تاثیر داشت.

زنگنه افزود: برای پروژه اتیلن غرب که در سال ۸۰ تصویب شده بود، پتروشیمی اندیمشک هم باید در مسیر اجرا قرار می‌گرفت که به فراموشی سپرده شده بود اما با پیگیری‌هایی که کمیسیون انرژی مجلس داشت، این پروژه اکنون استارت زده شده و خوشبختانه تاخیر جبران شده است.

وزیر نفت با بیان اینکه این کار نمایشی نیست و بزرگترین هلدینگ پتروشیمی آن را اجرا می‌کند، خاطرنشان کرد: البته زمان زیادی طول کشید که هلدینگ خلیج فارس سرمایه‌گذاری در این پروژه را قبول کرد و با توجه به این موضوع باید گفت که اکنون این پروژه اقتصادی است این طرح با سرمایه‌گذاری سنگین و سود بالا برای هلدینگ آغاز خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه بیشترین نیروی کار برای این پروژه از خود منطقه خواهد بود به بحث تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: امروز نوک حمله آ‌مریکا به جمهوری اسلامی، صنعت نفت است و آنها بنا دارند ما نفت کمتری بفروشیم و پول نیز جابجا نشود این یعنی نفت و بانک را مورد هدف قرار داده‌اند اما به لطف خدا و با مقاومت مردم نتوانستند موفق شوند.

زنگنه گفت: بنده در زمان جنگ از سال ۶۲ تا سال ۶۷ وزیر جهاد بودم حملات دشمن را دیده‌ام اما هیچ وقت فشار به نفت مثل اکنون نبود امروز جنگ تمام عیار علیه ماست که فقط کشته و زخمی دارد.

وزیر نفت ادامه داد: من در سال ۶۴ زمانی که انبار جهاد در شهرستان الوار گرمسیر مورد حمله قرار گرفت، در منطقه حضور داشتم باید گفت اکنون فشارها بسیار بیشتر از حمله نظامی است.

وی تصریح کرد: دولت و ملت کار مهمی در مقاومت می‌کنند شهید و زخمی و بمباران نداریم ولی شدت فشارها برای خفه کردن ما بیشتر است اما با حضور رهبری و مقاومت مردم و دولت نمی‌توانند کاری پیش ببرند.

زنگنه گفت: در شرایطی که دشمن فشار می‌آورد تولید ما کم شود شش و نیم میلیارد دلار اتکای منابع داخلی تامین می‌شود در بخش تجهیزات نیز اصل بر تامین از داخل کشور است و هدف رونق تولید و ایجاد کار برای تولیدکنندگان و پیمانکاران داخلی است.

وی با بیان اینکه شش و نیم میلیون دلار صرف توسعه و عمران مناطق نفت‌خیز خواهد شد، گفت: از این رقم پنج میلیارد دلار سهم خوزستان خواهد بود.

زنگنه با بیان اینکه پروژه‌های گازرسانی در مراحل آخر قرار دارد، گفت: در حال حاضر ۹۵ درصد کل جمعیت از گاز استفاده می‌کنند و با تلاشی که انجام شد زمستان را بدون مشکل در زمینه تامین گاز سپری کردیم.

وی ادامه داد: در سال جاری صد میلیون متر مکعب گاز نسبت به سال گذشته اضافه کردیم و دو برابر پالایشگاه بیدبلند تاسیسات به مدار آوردیم.

زنگنه با بیان اینکه هر آجر روی آجر گذاشته می‌شود خون جگر خورده‌ایم، گفت: پتروشیمی کشور در اوج تحریم‌ها در آستانه تحول بزرگ است برای اولین بار در سال آینده تامین خوراک بیش از نیاز خواهد بود.

وی ادامه داد: کل تولید پتروشیمی ۲۰ میلیارد دلار با ظرفیت ۳۰ میلیون تن است که ظرف دو سال به ۴۵ میلیون تن محصول خالص خواهد رسید.

وزیر نفت با بیان اینکه تلاش می‌کنند که ما را زمین بزنند، خاطرنشان کرد: با این وجود بنده هیچ وقت نمی‌گویم که چطور تحریم را دور می‌زنم هیچ عددی اعلام نمی‌کنم ممکن است به ضرر خودم باشد اما ملت سرفراز می‌ماند.

وی با بیان اینکه با تمام قدرت و تدبیر کار جلو می‌رود و شبانه‌روز کار می‌کنیم، گفت: غیر از مسیر فعلی توسعه، توسعه غرب و شرق کارون و ایلام هم در دستور کار قرار دارد. سرمایه‌گذار خارجی هم می‌آوریم اما هر اطلاعی به دشمن سوءاستفاده علیه ما است. باید کاری کنیم کار ملت جلو برود اگر به من فشار می‌آید تحمل می‌کنم اما کار مردم نباید متوقف شود.

وی ادامه داد: برخی نمی‌دانند و فشار می‌آورند که کارمان را لو بدهیم اما ما در حدی می‌گوییم که به کارمان و به ملت آسیب وارد نشود.

زنگنه در ادامه با بیان اینکه با اجرای این پروژه در اندیمشک قطب جدیدی از پتروشیمی ایجاد خواهد شد، تصریح کرد: این منطقه از نظر کشاورزی بی‌بدیل است اما مانعی برای ایجاد صنعت پتروشیمی نیست.

وزیر نفت با بیان اینکه جلوگیری از سوزاندن فلر تا پایان دولت دوازدهم اجرایی می‌شود، خاطرنشان کرد: جلوگیری از فلرسوزی تاکید و خواست رهبری هم است و این مهم به عهده مناطق نفت‌خیز جنوب، هلدینگ خلیج فارس و مارون گذاشته شده است که علاوه بر فواید زیست محیطی آثار اقتصادی نیز دارد.

وی یادآور شد: در فلرسوزی در واقع طلا و اسکناس را می‌سوزانیم بنابراین باید جلوی آن گرفته شود.

زنگنه همچنین به روند توسعه پروژه‌های غرب کارون اشاره کرد و گفت: در ابتدای دولت ۷۰ هزار بشکه در این میادین تولید داشتیم که اکنون به ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسیده و به زودی به ۳۵۰ هزار بشکه خواهد رسید.

وی ادامه داد: از میدان آذر نیز از ۱۳ هزار بشکه به ۶۰ هزار بشکه در سال ۹۸ خواهیم رسید. توسعه فاز دوم پتروشیمی ماهشهر نیز در دستور کار ما قرار دارد.