متخصصان داخلی موفق به راه‌اندازی شبیه‌ساز چند منظوره حفاری
متخصصان داخلی موفق به راه‌اندازی شبیه‌ساز چند منظوره حفاری
تنها شبیه‌ساز فوق مدرن و چند منظوره حفاری در کشور، با تلاش های شبانه‌روزی متخصصان توانمند داخلی در مرکز تحقیقات دانشگاه صنعت نفت راه اندازی شد.

به گزارش نبض انرژی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان توسعه بالادستی پارسیان مجری راه اندازی شبیه ساز چند منظوره و فوق پیشرفته حفاری در کشور امروز (سه شنبه) در یک نشست خبری اظهار کرد: با تلاش متخصصان ایرانی، دانش شبیه‌سازی بومی شد، همچنین توانستیم از خروج ارز نیز جلوگیری کنیم. ما دو دستگاه دیگر هم داریم که امیدواریم آن‌ها نیز در آینده‌ای نه‌چندان دور راه‌اندازی شوند.
امیرعابدپور گفت: ما مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را با تیمی جوان متشکل از 20 دانش آموخته دانشگاه نفت و نزدیک دو هزار نفر ساعت کار برطرف کردیم.
عابدپور خاطر نشان کرد: ما به سمت «شرکت هاب» خارجی رفتیم تا حداقل از آن‌ها کمک و مشاوره بگیریم، ولی شرکت سازنده هم به دلیل تحریم ها، ایمیل‌های ما را پاسخ نداد.
وی با اشاره به اهمیت دوره های آموزشی افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه صنعت نفت اهمیت زیادی دارد؛ چون می تواند از حوادث جلوگیری کند. در کشور عراق، پنج دستگاه شبیه‌ساز حفاری مشغول‌به‌کار است. جمهوری آذربایجان هم چهار دستگاه دارد، ولی ما به عنوان دارنده بزرگ‌ترین ذخائر نفت و گاز، یک دستگاه هم نداشتیم که خدا را شکر راه‌اندازی شد.
عابدپور تاکید کرد: مدرس دوره‌های آموزشی باید در سطح بین‌المللی باشد. ما «کنترل فوران» را در پنج سطح بومی کرده‌ایم. هزینه برگزاری دوره‌ها حدود 2 هزار دلار است و با توجه به پیشرفته‌بودن دستگاه، کیفیت دوره‌ها بسیار بالا خواهد بود.
وی در پاسخ به سوال ایرنا در مورد اینکه چرا از ظرفیت متخصصان داخلی برای مقابله با تحریم ها استفاده نمی شود، گفت: یکی از دلایل این امر این نکته است که هنوز در مسئولان اعتماد به جوانان وجود ندارد و فکر می کنند در هر صورت شرکت خارجی کار را بهتر انجام می دهد. من در همین نشست قول می دهم که ما با بهترین استانداردها و با تیم جوان می توانیم نیاز های صنعت نفت کشور را رفع کنیم.

** عزم دانشگاه صنعت نفت برای بهره گیری از توان داخلی
محمد علی کرم بیگی نماینده دانشگاه صنعت نفت در نشست خبری گفت: با تحریم هایی که علیه کشور اعمال شده است سرویس دهی شرکت های خارجی به صنعت نفت ایران دچار مشکلات اساسی شده است. بنابراین دانشگاه صنعت نفت در نظر دارد با برگزاری دوره‌های تربیت مدرس، از پتانسیل داخلی کشور استفاده و به توان داخلی تکیه کند.
کرم بیگی با ابراز امیدواری به اینکه حرکت دانشگاه صنعت نفت مورد توجه سایر نهادهای مرتبط قرار گیرد، افزود: با وجود ذخایر عظیم نفت و گاز در ایران، مرکز تایید شده‌ای توسط «iwcf» در کشور وجود ندارد؛ در حالی که کشورهایی مانند هند که قدمتی در حفاری و تولید نفت ندارند، 15 مرکز تایید شده دارند.
کرم بیگی گفت: ما در خاورمیانه هم، دستگاه کاملی مثل دستگاهی که راه اندازی شده است نداریم و این راه اندازی با کمترین هرینه صورت گرفته است. در حالی که دستگاه و نهادهای مختلف برای دریافت تاییدیه به کشورهایی مانند عمان می روند و هزینه های هنگفتی پرداخت می کنند.
وی افزود: ما به تمام شرکت‌های گیرنده خدمات اطمینان می‌دهیم تأییدیه‌های ما منطبق بر تأییدیه‌های «iwcf» خواهد بود.

** دانشگاه صنعت نفت در حال تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرین است
سید مهدی میررکنی، معاون آموزش های حرفه ای و آزاد دانشگاه صنعت نفت نیز در این نشست گفت: یکی از ظرفیت های پنهان صنعت نفت را به نمایش گذاشته‌ایم. مقام معظم رهبری فرمودند تحریم ها، فرصتی برای نگاه به توانایی های خودمان است.
وی ادامه داد: متاسفانه حوادثی در چند سال گذشته رخ داد و به همین دلیل وزیر نفت، شیوه‌نامه ای برای کاهش این حادثه‌ها ابلاغ کرد تا دوره های آموزشی برای نیروها در خشکی و دریا برگزار شود. دانشگاه صنعت نفت هم وارد عمل شد تا دوره های ویژه ای را برگزار کرده و همچنین فعالیت های آزمایشگاهی خود را به‌روز کند. دو مرکز حرفه ای هم در دانشگاه صنعت نفت تهران تاسیس کردیم.
وی افزود: انتظار وزارت نفت از دانشگاه صنعت نفت این است که به دانشگاه نسل سوم یعنی دانشگاه مهارتی و کارآفرین تبدیل شود. ما در این راستا کلاس ها را با دو استاد؛ یکی استاد کلاسیک و دیگری استاد صنعتی برگزار می کنیم.
میررکنی خاطرنشان کرد: برگزاری دوره های بین المللی با توجه به تحریم ها ممکن نیست، ولی ما نمی توانستیم بیکار بنشینیم. در همین راستا به ظرفیت داخلی اعتماد کردیم و نتیجه گرفتیم. این دستگاه یک میلیون و 750 هزار دلار قیمت داشت و دوستان نگران بودند که زحمات همگی بر باد رود، ولی ما به توانایی متخصصان داخلی اعتماد کردیم.
وی در پایان گفت: تنها شبیه‌ساز چند منظوره حفاری در کشور، پس از تلاش های شبانه‌روزی در 6 ماه اخیر توسط متخصصان توانمند داخلی تعمیر و راه اندازی شده و حالا آماده ارائه خدمات آموزشی به شرکت های نفتی است.

  • منبع خبر : ایرنا